Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 254 din 18 septembrie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi si ale   Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 254 din 18 septembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi si ale Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R.

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 18 septembrie 2001
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi şi ale <>Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., excepţie ridicatã de Dumitru Burdubus în Dosarul nr. 184/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, arãtând ca soluţionarea cauzei nu depinde de dispoziţiile <>Legii nr. 49/1999 , solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994, se considera ca aceasta este neîntemeiatã, deoarece acest act normativ nu prevede nici o diferentiere a drepturilor acordate veteranilor de rãzboi în raport cu gradele militare deţinute.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 februarie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 184/A/2001, Curtea de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi şi ale <>Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R. Excepţia a fost ridicatã de Dumitru Burdubus într-o cauza de contencios administrativ în contradictoriu cu Ministerul Apãrãrii Naţionale.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca Legea nr. 44/1994 şi <>Legea nr. 49/1999 contravin Constituţiei, deoarece nu prevãd acordarea drepturilor reparatorii tuturor participanţilor la rãzboi, care fac parte din categoria veteranilor de rãzboi, ci instituie tratament juridic diferit în funcţie de gradele militare avute în timpul participãrii la rãzboi.
Curtea de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca "soluţionarea cauzei depinde de modul de rezolvare a exceptiei ridicate", iar în ceea ce priveşte conţinutul exceptiei apreciazã ca "<>Legea nr. 49/1999 este constituţionalã, ca nu incalca principiul consacrat în Constituţia României privind egalitatea în drepturi a tuturor cetãţenilor. Aceasta întrucât egalitatea în drepturi presupune ca persoanele aflate în aceeaşi situaţie sa beneficieze de acelaşi tratament juridic".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca prin dispoziţiile Legii nr. 44/1994 nu este încãlcat principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, prevãzut la art. 16 din Constituţie, întrucât veteranii de rãzboi decorati cu ordine sau cu medalii se afla într-o situaţie diferita fata de ceilalţi veterani de rãzboi, ceea ce justifica şi acordarea unor drepturi diferenţiate. Se mai arata ca <>Legea nr. 49/1999 diferentiaza în privinta cuantumului pensiei acordate în raport cu gradele de invaliditate, iar nu cu gradele militare sau cu decoratiile primite.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile Legii nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 215/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 25 noiembrie 2000, şi ale <>Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 1 aprilie 1999.
Autorul exceptiei susţine ca aceste legi sunt neconstituţionale, în ansamblul lor, deoarece dispoziţiile lor disting între gradele militare în ceea ce priveşte acordarea drepturilor reparatorii, astfel ca acestea nu sunt acordate în mod egal tuturor participanţilor la rãzboi. Deşi autorul exceptiei nu precizeazã în mod explicit, totuşi din motivarea cererii sale rezulta ca a avut în vedere contrarietatea dispoziţiilor celor doua legi criticate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Examinând excepţia, Curtea constata ca, potrivit dispoziţiilor art. 13 şi 13^1 din Legea nr. 44/1994, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 215/2000 , se acorda anumite drepturi suplimentare veteranilor de rãzboi care au primit decoraţii sau medalii, astfel:
- Art. 13: "Veteranii de rãzboi, cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii pentru fapte de arme sãvârşite pe câmpul de lupta, beneficiazã de urmãtoarele drepturi, dacã nu le-au primit, în conformitate cu <>Legea nr. 18/1991 sau sub orice alta forma, de la data decorarii şi pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi dovedesc cu acte legale aceste împrejurãri de fapt:
a) cei decorati cu Ordinul <<Mihai Viteazul>> sau Ordinul <<Virtutea Aeronautica>> cu spade, clasa cavaler:
- improprietarirea cu un lot de 5 ha teren agricol, din rezerva creata conform <>Legii nr. 18/1991 în localitatea de domiciliu sau cu un loc de casa de 500 mp în municipiul, oraşul sau comuna în care domiciliazã decoratul;
- o renta lunarã, echivalenta soldei de grad a unui sublocotenent;
b) cei decorati cu Ordinul <<Steaua României>> cu spade şi panglica de <<Virtute Militarã>> sau Ordinul <<Steaua României>> cu spade, Ordinul <<Virtutea Aeronautica>> cu spade, Ordinul <<Coroana României>> cu spade şi panglica de <<Virtute Militarã>> sau Ordinul <<Coroana României>> cu spade, Ordinul <<Crucea Regina Maria>>, Medalia <<Virtutea Maritima>>, Medalia <<Serviciul Credincios>> cu spade, Medalia <<Barbatie şi Credinţa>> cu spade, Crucea <<Serviciul Credincios>> cu spade şi Crucea <<Meritul Sanitar>>:
- improprietarirea cu 500 mp pentru un loc de casa în municipiul, oraşul sau comuna în care domiciliazã sau, dacã acest lucru nu este posibil, cu 1 ha teren arabil;
c) cei decorati cu Medalia <<Virtutea Militarã de Rãzboi>>:
- improprietarirea cu 500 mp pentru loc de casa în municipiul, oraşul ori comuna în care domiciliazã sau, dacã acest lucru nu este posibil, cu 1 ha teren arabil.
Cei decorati cu ordinele sau medaliile prevãzute la lit. b) şi c) beneficiazã de o renta lunarã echivalenta cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent.
Veteranii de rãzboi care, din cauza deficitului de teren în localitãţile unde domiciliazã, nu au putut fi improprietariti conform legii vor putea fi improprietariti cu aceleaşi suprafeţe în alte localitãţi decât cea de domiciliu.";
- Art. 13^1: "Veteranii de rãzboi care nu sunt decorati cu ordine, medalii sau cruci de rãzboi prevãzute la art. 13 alin. 1 lit. a) şi b), dar cãrora le-a fost conferita medalia <<Crucea comemorativa a celui de-al doilea rãzboi mondial, 1941-1945>> beneficiazã de o renta lunarã echivalenta cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent."
În opinia autorului exceptiei dispoziţiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri", întrucât nu acorda aceleaşi drepturi tuturor veteranilor de rãzboi.
Analizând textele de lege criticate, Curtea constata ca acestea nu prevãd nici o diferentiere în privinta drepturilor acordate veteranilor de rãzboi în raport cu gradele militare pe care aceştia le-au avut. Singurele referiri la un grad militar (cel de sublocotenent) sunt fãcute pentru precizarea soldei de grad în raport cu care se stabileşte renta lunarã ce se acorda unor categorii de veterani de rãzboi.
Într-adevãr, pentru veteranii de rãzboi cãrora le-au fost acordate ordine şi medalii textele de lege criticate prevãd beneficiul unor drepturi suplimentare, diferenţiate şi acestea în raport cu natura ordinelor şi a medaliilor primite. Este evident însã ca veteranii de rãzboi decorati cu ordine şi medalii se afla, în mod obiectiv, într-o situaţie diferita de celelalte categorii de veterani de rãzboi, nu numai datoritã faptului ca le-au fost acordate ordine sau medalii, ci, în primul rând, datoritã împrejurãrilor, a faptelor sãvârşite pe câmpul de lupta, pentru care li s-au acordat acele ordine sau medalii.
Potrivit jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale principiul egalitãţii în drepturi, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, impune tratament juridic egal pentru cetãţenii aflaţi în situaţii identice, iar situaţiile obiectiv diferite nu numai ca justifica, ci chiar presupun instituirea tratamentului juridic diferit. Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 este neîntemeiatã şi urmeazã sa fie respinsã.
În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea <>Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., Curtea constata ca aceasta reglementeazã "Pensiile I.O.V.R. care se acorda invalizilor şi accidentatilor de rãzboi, urmaşilor celor morţi sau dispãruţi în rãzboi, precum şi urmaşilor foştilor pensionari invalizi şi accidentati de rãzboi", dar nu face nici o distincţie în raport cu gradele militare sau cu decoratiile titularilor de drepturi. În aceste condiţii soluţionarea cauzei în care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate nu depinde de dispoziţiile acestei legi, astfel ca excepţia, sub acest aspect, urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, excepţie ridicatã de Dumitru Burdubus în Dosarul nr. 184/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., excepţie ridicatã în acelaşi dosar de acelaşi autor.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 18 septembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016