Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 237 din 4 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 2 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 13.427/215/2007 al Judecãtoriei Craiova.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilorκ faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, indicând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii în materie, de exemplu <>Decizia nr. 14/2005 .
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 noiembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 13.427/215/2007, Judecãtoria Craiova a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile.
Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 contravin principiilor concurenţei loiale şi libertãţii comerţului, consacrate de art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, deoarece "instituie un monopol al agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile". Aceasta deoarece, în lipsa unei obligaţii exprese prevãzute în actul normativ criticat relativã la practicarea anumitor preţuri şi tarife minimale sau maximale, ei pot practica şi impune agenţilor economici propriile preţuri, fãrã a lãsa agentului economic deţinãtor de deşeuri o "variantã alternativã". Totodatã, nu este prevãzutã nici obligaţia agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile "de a prelua efectiv deşeurile industriale de la cei care le deţin, astfel încât aceştia pot refuza sã negocieze cu anumiţi furnizori de deşeuri industriale". În plus, ordonanţa de urgenţã atacatã "nu prevede nicio obligaţie în sarcina agenţilor economici care deţin deşeuri de a solicita agenţilor economici care preiau deşeurile industriale prezentarea autorizaţiilor cerute, astfel încât existenţa şi valabilitatea acestor autorizaţii nu pot fi verificate".
Judecãtoria Craiova apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât, pe de o parte, prin acestea nu se instituie un monopol al agenţilor economici autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile, în condiţiile în care accesul agenţilor economici la procedura de autorizare este liber şi neîngrãdit, ci stabilesc doar condiţiile în care aceşti agenţi pot desfãşura activitatea de reciclare. Pe de altã parte, se aratã cã argumentele autorului excepţiei nu au natura unor veritabile susţineri de neconstituţionalitate, aspectele criticate putând fi reglementate prin contractul dintre pãrţi.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, în argumentarea punctului sãu de vedere, susţine cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Textele de lege criticate stabilesc doar condiţiile în care agenţii economici autorizaţi şi specializaţi pot desfãşura activitãţi de reciclare a deşeurilor industriale, fãrã a contraveni, prin aceasta, principiului liberei concurenţe şi al libertãţii comerţului, ci, dimpotrivã, dându-le expresie. De asemenea, referirile autorului excepţiei cu privire la inexistenţa unor obligaţii ale acestor agenţi economici legate de practicarea unor preţuri şi tarife minimale sau maximale, precum şi publicarea unor liste cu aceste categorii de agenţi nu au valoarea unor reale critici de neconstituţionalitate, ci reprezintã aspecte ce pot fi reglementate în baza contractului dintre pãrţi.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 sunt constituţionale. Acestea nu numai cã nu încalcã dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, invocate, ci, dimpotrivã, se conformeazã pe deplin principiilor libertãţii comerţului şi liberei concurenţe şi reglementeazã, totodatã, rolul statului în garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sãnãtãţii, respectiv a celui la un mediu sãnãtos, rol consacrat prin art. 34 şi 35 din Legea fundamentalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, având urmãtorul conţinut:
"Deţinãtorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi sã asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin: (...)
c) predarea cãtre agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţã."
Autorul excepţiei considerã cã actul normativ criticat contravine prevederilor art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, referitoare la libertatea comerţului şi la principiul liberei concurenţe.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, exercitat prin raportare la critici asemãnãtoare celor formulate în prezenta cauzã.
Prin mai multe decizii, de exemplu, <>Decizia nr. 49 din 27 ianuarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 28 februarie 2005, <>Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, precum şi <>Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, Curtea a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, statuând, în esenţã, cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , prin prevederea autorizãrii pentru activitatea de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol în acest domeniu, ci garantarea existenţei unor condiţii care sã preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activitãţi; dispoziţiile criticate, prin conţinutul lor, nu au legãturã cu practicile anticoncurenţiale sau cu concentrarea economicã; controlul de constituţionalitate nu are ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonanţelor Guvernului, astfel cum solicitã autorul excepţiei cu privire la introducerea unor prevederi legale referitoare la stabilirea unor preţuri şi tarife minimale şi maximale; pe de altã parte, stabilirea unor preţuri maximale sau minimale este incompatibilã cu economia de piaţã, bazatã pe libera iniţiativã şi concurenţã, consacratã de art. 135 alin. (1) din Constituţie.
Întrucât faţã de cele reţinute de Curte în jurisprudenţa sa în materie nu au intervenit elemente noi, de naturã a modifica aceastã practicã, atât soluţia, cât şi considerentele la care s-a fãcut referire mai sus îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Legato" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 13.427/215/2007 al Judecãtoriei Craiova.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 martie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: