──────────
*) Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 31 martie 2000.
Cu toate acestea, reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, în sensul arãtat, ni se pare necesarã din cel puţin doua considerente majore, care sunt, în esenta, urmãtoarele:
A. Necesitatea stabilirii unei corespondente a sistemului dreptului roman cu sistemele de drept ale celorlalte tari membre ale Consiliului Europei, şi în special cu Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, care, fiind ratificatã de România în 1994, face parte din dreptul intern, conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Constituţie. Dupã cum este cunoscut, în cele mai multe dintre legislatiile europene contravenţiile sunt incluse în categoria infracţiunilor şi sunt tratate ca atare. La rândul sau, Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale se referã nedistinct la infracţiuni, indiferent dacã acestea sunt clasificate în crime, delicte şi contravenţii, atunci când este vorba de apãrarea drepturilor omului în raport cu autoritãţile publice. Aceasta asimilare este întru totul de înţeles, având în vedere faptul ca şi contravenţiile pot fi sancţionate cu privatiune de libertate, astfel încât dispoziţiile din convenţie privitoare la dreptul la libertate (art. 5), la dreptul la un proces echitabil (art. 6), la legalitatea incriminãrii şi a pedepsei (art. 7) şi altele sunt pe deplin aplicabile şi în cazul contravenţiilor. În perspectiva integrãrii României în Comunitatea Europeanã, aceste diferenţe de reglementare, în special atunci când este vorba de respectarea drepturilor fundamentale ale omului, pot constitui dificultãţi în soluţionarea unor probleme de drept în relaţiile dintre state şi de aceea ele trebuie sa fie inlaturate sau sensibil diminuate.
B. Asemanarile care exista între infracţiuni şi contravenţii, sub aspectul naturii lor juridice, impun un tratament juridic asemãnãtor, atât în privinta sancţiunilor, cat şi a principiilor de aplicare şi executare a acestora. Ca şi infracţiunile, contravenţiile sunt fapte interzise şi sancţionate prin lege datoritã pericolului pe care ele îl prezintã pentru valorile sociale, în special pentru regulile de convieţuire normalã în societate. Sancţiunile prevãzute de lege pentru contravenţii, întocmai ca şi pedepsele prevãzute pentru infracţiuni, au ca unica ratiune şi finalitate prevenirea sãvârşirii din nou a faptelor ilicite respective. Ele trebuie sa rãspundã acestei necesitaţi, iar atunci când aceasta necesitate dispare sau se schimba, este firesc sa dispara sau sa se modifice şi reglementãrile legale respective. Dacã o lege noua nu mai incrimineaza o fapta consideratã pana atunci ca fiind contravenţie sau infracţiune, sau, deşi continua sa le interzicã, prevede, pentru aceleaşi fapte, sancţiuni mai uşoare sau instituie noi moduri de executare a sancţiunilor, care sunt mai favorabile infractorului sau contravenientului, este firesc ca legea noua sa retroactiveze. Sub acest aspect, nu se justifica soluţii diferite dupã cum legea se referã la infracţiuni ori la contravenţii.
Trebuie menţionat ca în dreptul roman, dupã scoaterea contravenţiilor din Codul penal, în 1955, şi considerarea lor ca forme de ilicit administrativ, s-a simtit nevoia sanctionarii cu închisoare a unor contravenţii considerate ca prezentând un pericol social aparte, cum sunt contravenţiile la regulile de cãlãtorie cu trenul sau încãlcarea unor norme de convieţuire socialã. În mod firesc, a trebuit sa fie elaborate norme speciale de competenta şi de procedura în legatura cu constatarea, judecarea şi sancţionarea acestor contravenţii. S-a evidenţiat, cu acest prilej, existenta unei subramuri a dreptului administrativ şi anume dreptul contraventional, denumita uneori şi drept administrativ penal, sugerandu-se apropierea acestuia de domeniul dreptului penal.
Pornind de la aceste particularitãţi ale contravenţiilor, consideram ca este posibila o regandire a soluţiilor privitoare la aplicarea în timp a legilor prin care se instituie sau se sancţioneazã contravenţii, în sensul asimilarii acestora cu legile penale, ori de câte ori este vorba de apãrarea drepturilor omului.
prof.univ.dr. Costica Bulai,
judecãtor al Curţii Constituţionale
──────────────