Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 233 din 10 septembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din   Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare, si ale   art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 233 din 10 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 16 octombrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Delikat" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 5.656/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, întrucât cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 aprilie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 5.656/CA/2001, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Delikat" - S.A. din Timişoara într-o cauza având ca obiect recursul declarat de Consiliul Local al Municipiului Timişoara impotriva Sentinţei civile nr. 126/PJ/2001, pronunţatã de Tribunalul Timis, prin care s-a dispus anularea unei hotãrâri a consiliului privind modificarea tarifelor de baza la chiriile pentru spaţiile cu alta destinaţie decât locuinţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca, "prin lipsa de preciziune", textele criticate "oferã posibilitatea consiliilor locale şi judeţene de a stabili impozite şi taxe nelimitate şi în domenii sau activitãţi la libera lor alegere cu efecte negative asupra dezvoltãrii economice şi de protecţie socialã", ceea ce incalca prevederile art. 43 alin. (1) din Constituţie.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca textele de lege criticate sunt în sensul prevederilor constituţionale ale art. 138 alin. (2), iar art. 43 din Constituţie, invocat ca fiind încãlcat, "nu are incidenta cu mãsura adoptatã de consiliul local prin hotãrârea atacatã în contencios administrativ".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Astfel, cat priveşte critica referitoare la prevederile <>art. 38 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 , se arata ca acestea sunt aproape identice cu cele ale art. 138 alin. (2) din Constituţie, iar cele ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, stabilesc indexarea anuala a impozitelor şi taxelor locale, în limitele şi în condiţiile legii şi în funcţie de un criteriu obiectiv de indexare, ceea ce nu contravine textului constituţional invocat. Se mai arata ca prevederile art. 43 alin. (1) din Constituţie nu sunt incidente în cauza.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum este formulat de autorul acesteia, îl constituie prevederile <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
În realitate, critica priveşte dispoziţiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , dispoziţii care prevãd: "Consiliul local are urmãtoarele atribuţii principale: [...] d) aproba bugetul local, împrumuturile, virãrile de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba contul de încheiere a exerciţiului bugetar; stabileşte impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii", precum şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune: "Impozitele şi taxele locale, stabilite în sume fixe, valorile impozabile prevãzute în anexa nr. 1, precum şi amenzile se indexeazã anual, prin hotãrâre a consiliilor locale sau judeţene, pana la data de 30 noiembrie a fiecãrui an fiscal, pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni care sfârşeşte la 1 noiembrie a aceluiaşi an şi numai când creşterea acestuia depãşeşte 5%."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii din lege, "prin lipsa de preciziune", "oferã posibilitatea consiliilor locale şi judeţene de a stabili impozite şi taxe nelimitate şi în domenii sau activitãţi la libera lor alegere", cu efecte negative asupra dezvoltãrii economice şi a protecţiei sociale, ceea ce incalca art. 43 alin. (1) din Constituţie, care prevede:
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca prevederile <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea nr. 215/2001 , precum şi cele ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, în esenta, pentru aceleaşi motive ca şi în prezenta cauza şi prin raportare tot la dispoziţiile art. 43 alin. (1) din Constituţie. Prin Decizia nr. 110 din 2 aprilie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 13 iunie 2002, Curtea, respingând excepţia de neconstituţionalitate, a constatat ca dispoziţiile art. 43 alin. (1) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent, nu sunt incidente în cauza.
Întrucât nu au fost aduse în dezbatere elemente noi, de natura sa justifice schimbarea soluţiei anterior pronunţate, cele statuate prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 195 din 19 iunie 2001 îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Rspinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Delikat" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 5.656/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 septembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016