Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 23 din 24 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 23 din 24 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 13 februarie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. 1^1-1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare din Bucureşti în Dosarul nr. 880/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. 1^1 -1^3 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, precizând ca aceeaşi soluţie a fost pronunţatã prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 322/2001. Aceasta decizie nu are însã efecte erga omnes, deoarece nu a fost publicatã în Monitorul Oficial al României.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 martie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 880/2000, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. 1^1-1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare din Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 au fost modificate dispoziţiile <>art. 17 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, fiind introduse alin. 1^1, 1^2 şi 1^3. Astfel, au fost incalcate prevederile art. 123, art. 124 alin. (1), art. 125 alin. (1) şi (3), precum şi ale art. 51 din Constituţie, întrucât asistentii judiciari, fiind funcţionari publici, nu pot intra alãturi de magistraţi în compunerea instanţei de judecata.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este nefondata, deoarece textul de lege criticat nu numai ca nu contravine dispoziţiilor art. 123, 124 şi 125 din Constituţie, ci, dimpotriva, "este în concordanta cu litera şi spiritul Constituţiei". Faptul ca în cazul litigiilor de munca completul de judecata este format dintr-un judecãtor şi doi asistenţi judiciari nu influenţeazã asupra infaptuirii justiţiei ori asupra statutului judecãtorilor, ci s-au avut în vedere o mai buna protecţie a drepturilor şi libertãţilor cetãţenilor, precum şi o garanţie a drepturilor constituţionale la munca şi protecţie socialã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile <>art. 17 alin. 1^1, 1^2 şi 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, introduse prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , sunt constituţionale şi propune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate. Se arata ca, potrivit art. 125 alin. (1) din Constituţie, Curtea Suprema de Justiţie are un statut constituţional, celelalte instanţe judecãtoreşti stabilindu-se prin lege. Aceasta înseamnã ca sistemul instanţelor judecãtoreşti este perfectibil "prin introducerea unor posibile verigi jurisdicţionale care sa conducã la perfecţionarea actului de justiţie, prin crearea chiar a unor instanţe speciale competente sa acţioneze pentru înfãptuirea justiţiei într-un anumit domeniu".
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 alin. 1^1, 1^2 şi 1^3 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , este neîntemeiatã. Se arata ca asistentii judiciari trebuie sa îndeplineascã, potrivit legii, condiţiile cerute pentru judecãtori şi depun acelaşi jurãmânt ca şi judecãtorii. În ceea ce priveşte dispoziţiile legale criticate, acestea au fost introduse la cererea sindicatelor, cu avizul Consiliului Economic şi Social.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, potrivit formularii autorului exceptiei, îl constituie dispoziţiile <>art. 17 alin. 1^1 -1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare. Aceste dispoziţii au fost introduse prin <>art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonanta aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 118/2001 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Dispoziţiile <>art. 17 alin. 1^1-1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, au urmãtorul conţinut: "Cauzele privind conflictele de munca şi litigiile de munca se judeca în prima instanta, cu celeritate, de cãtre un complet format dintr-un judecãtor şi doi asistenţi judiciari, dintre care unul reprezintã asociaţiile patronale, iar celãlalt reprezintã sindicatele. Hotãrârile în aceste cauze se iau cu majoritatea membrilor completului.
Asistentii judiciari sunt numiţi pe o perioada de 4 ani de cãtre ministrul justiţiei, la propunerea Consiliului Economic şi Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare şi îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 46 alin. 1 lit. a), c), d), e) şi alin. 2. Asistentii judiciari depun jurãmânt în condiţiile art. 48, care se aplica în mod corespunzãtor.
Condiţiile şi procedura de propunere a candidaţilor pentru a fi numiţi asistenţi judiciari, de cãtre Consiliul Economic şi Social, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
Autorul exceptiei, invocand neconstituţionalitatea acestor dispoziţii legale, apreciazã ca au fost incalcate urmãtoarele prevederi constituţionale:
- Art. 123: "(1) Justiţia se înfãptuieşte în numele legii. (2) Judecãtorii sunt independenţi şi se supun numai legii.";
- Art. 124 alin. (1): "Judecãtorii numiţi de Preşedintele României sunt inamovibili, potrivit legii. Preşedintele şi ceilalţi judecãtori ai Curţii Supreme de Justiţie sunt numiţi pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reînvestiţi în funcţie. Promovarea, transferarea şi sancţionarea judecãtorilor pot fi dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile legii.";
- Art. 125 alin. (1) şi (3): "(1) Justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege. [...]
(3) Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
- Art. 51: "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie."
În raport cu susţinerile formulate în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, Curtea constata ca, deşi se referã la <>art. 17 alin. 1^1 -1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, autorul exceptiei critica numai dispoziţia cuprinsã în art. 17 alin. 1^1 din lege, conform cãreia în cauzele privind conflictele de munca şi litigiile de munca, judecate în prima instanta, hotãrârile se iau cu majoritatea membrilor completului de judecata. În consecinta, obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curte în cauza de fata îl constituie <>art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Examinând susţinerile autorului exceptiei, Curtea constata ca asupra exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, s-a pronunţat prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002. Cu acel prilej Curtea Constituţionalã a constatat ca, în lumina dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 51, 123, 124 şi 125, este necesarã reconsiderarea jurisprudenţei sale cu privire la soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate în sensul ca prevederile legale criticate sunt neconstituţionale. Avându-se în vedere ca la data sesizãrii Curţii Decizia nr. 322/2001 nu era publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, ţinându-se seama şi de prevederile <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a cãror constitutionalitate a fost stabilitã potrivit art. 145 alin. (1) din Constituţie sau prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale", în cauza ce face obiectul prezentei decizii excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã ca devenitã inadmisibila.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare din Bucureşti în Dosarul nr. 880/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 ianuarie 2002.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta


──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016