Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 23 din 12 ianuarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 15 februarie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Gheorghe Caia în Dosarul nr. 8.260/2005 al Tribunalului Iaşi.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 octombrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 8.260/2005, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Gheorghe Caia în dosarul de mai sus.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile legale criticate aduc atingere dispoziţiilor constituţionale referitoare la adoptarea legilor organice, întrucât vizeazã Codul penal, care nu poate fi modificat pe calea unei ordonanţe de urgenţã a Guvernului. Aşa fiind, acest viciu de constituţionalitate atrage şi încãlcarea dispoziţiilor din Legea fundamentalã referitoare la adoptarea legilor organice cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere, la intrarea în vigoare a legii şi la intrarea în vigoare a ordonanţelor de urgenţã.
Tribunalul Iaşi opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, criticile formulate de autorul excepţiei fiind elucidate în preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 .
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece, în baza art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã, acesta poate adopta, cu condiţia motivãrii urgenţei, ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã. De asemenea, art. 115 alin. (6) din Constituţie enumerã limitativ domeniile ce nu pot face obiectul legiferãrii prin ordonanţe de urgenţã, între acestea neregãsindu-se şi cel vizat de art. 73 alin. (3) lit. h) invocat de autorul excepţiei.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece prevederile legale criticate nu contravin regulii constituţionale privind reglementarea prin lege organicã a infracţiunilor, pedepselor şi regimului executãrii acestora. Ordonanţele de urgenţã se pot adopta şi în domeniul legilor organice, întrucât restricţia prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie se referã numai la ordonanţele Guvernului adoptate în baza unei legi de abilitare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Curtea observã cã excepţia de neconstituţionalitate nu vizeazã ordonanţa de urgenţã în integralitatea sa, ci numai art. I din aceasta. În consecinţã, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , care au urmãtorul conţinut:
"Articolul 512 din <>Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 512. - Prezentul cod intrã în vigoare la data de 1 septembrie 2006.»"
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), referitoare la reglementarea prin lege organicã a infracţiunilor, pedepselor şi regimului executãrii acestora, art. 76 alin. (1), referitoare la adoptarea legilor organice cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere, art. 78, referitoare la intrarea în vigoare a legii, şi art. 115 alin. (5), referitoare la intrarea în vigoare a ordonanţelor de urgenţã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h) şi art. 78, invocate în prezenta cauzã, şi cu motivãri similare. Astfel, prin deciziile nr. 613 din 15 noiembrie 2005 şi nr. 623 din 17 noiembrie 2005, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.114 din 9 decembrie 2005, Curtea Constituţionalã a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 .
Întrucât în prezenta cauzã nu au intervenit elemente noi care sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, cele statuate prin deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Curtea constatã cã nici critica referitoare la art. 115 alin. (5) şi art. 76 alin. (1) din Constituţie nu poate fi primitã, deoarece <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, la data de 28 iunie 2005 şi înregistratã spre dezbatere la Senat la data de 27 iunie 2005, fiind adoptatã de aceastã Camerã potrivit art. 115 alin. (5) teza a treia din Constituţie. Ulterior, proiectul a fost transmis Camerei Deputaţilor cu Adresa din 28 septembrie 2005, fiind înregistrat de aceasta în aceeaşi zi.
Aşadar, intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã criticate s-a fãcut cu respectarea procedurii prevãzute de art. 115 alin. (5) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Gheorghe Caia în Dosarul nr. 8.260/2005 al Tribunalului Iaşi.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: