Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 229 din 14 martie 2007  referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (2) si alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 229 din 14 martie 2007 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (2) si alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 236 din 5 aprilie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

În temeiul art. 146 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, la data de 20 februarie 2007, un grup de 25 de senatori a solicitat Curţii Constituţionale sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor art. 16 alin. (2) şi alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului.
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 1.365 din 20 februarie 2007 şi constituie obiectul Dosarului nr. 229C/2007.
La sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnãturile celor 25 de senatori. Potrivit acestei liste, autorii sesizãrii de neconstituţionalitate sunt urmãtorii: Ştefan-Mihail Antonie, Viorel Senior Duca, Viorel Arion, Nicolae-Vlad Popa, Ivan Cismaru, Nicolae Neagu, Dan Gabriel Popa, Dan Sabãu, Verginia Şerbãnescu, Maria Petre, Jan Vraciu, Cristian Cucuian, Cristache Rãdulescu, Marius Marinescu, Mihai fiâbuleac, Ovidiu Rãdoi, Gheorghe David, Ioan Corodan, Ioan Talpeş, Cornelia Cazacu, Gheorghe Flutur, Mircea Cintezã, Apostol Neculai, Dorel Jurcan şi Dan Cârlan.
Autorii sesizãrii susţin cã dispoziţiile art. 16 alin. (2) partea a doua şi alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului, "care nu permit senatorilor aleşi sau deveniţi independenţi sã constituie un grup parlamentar de sine stãtãtor, ci doar de a se afilia altor grupuri parlamentare sau de a constitui un grup parlamentar mixt", încalcã prevederile constituţionale ale art. 64 alin. (3) privind organizarea internã a Camerelor Parlamentului şi ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Astfel, considerã cã limitarea dreptului de asociere a senatorilor independenţi la posibilitatea de a se afilia vreunuia dintre grupurile parlamentare existente ori de a face parte dintr-un grup parlamentar mixt este contrarã libertãţii de opţiune a parlamentarilor în privinţa modului de exercitare a dreptului de asociere în grupuri parlamentare, consacrat de normele constituţionale invocate. În acest sens, se face trimitere la jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
În temeiul <>art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, la data de 21 februarie 2007, Curtea Constituţionalã a solicitat punctul de vedere al Biroului permanent al Senatului asupra sesizãrii de neconstituţionalitate.
Biroul permanent al Senatului nu a comunicat punctul de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând sesizarea, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile criticate din regulament, prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1, art. 2 alin. (1), art. 10, art. 27 alin. (1) şi <>art. 28 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii prevederilor Regulamentului Senatului criticate prin sesizare.
Prin sesizarea formulatã sunt criticate pentru neconstituţionalitate dispoziţiile art. 16 alin. (2) şi alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului adoptat prin <>Hotãrârea Senatului nr. 28 din 24 octombrie 2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 25 octombrie 2005, dispoziţii care au urmãtoarea redactare: "(2) Un grup parlamentar poate fi constituit şi poate funcţiona numai dacã cuprinde cel puţin 7 senatori, care au fost aleşi pe listele aceluiaşi partid, ale aceleiaşi organizaţii a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, alianţe politice sau alianţe electorale.
(5) Senatorii aparţinând partidelor sau organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care nu întrunesc numãrul necesar pentru a forma un grup parlamentar se pot afilia altor grupuri parlamentare sau pot constitui grupul parlamentar mixt.
(6) Dispoziţiile alin. (5) se aplicã în mod corespunzãtor şi senatorilor aleşi sau deveniţi independenţi."
Autorii sesizãrii de neconstituţionalitate considerã cã aceste texte excedeazã în principal prevederilor constituţionale ale art. 64 alin. (3), conform cãrora "Deputaţii şi senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului fiecãrei Camere".
De asemenea, apreciazã cã aceste dispoziţii contravin şi art. 53 din Constituţie referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Analizând sesizarea de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor referitoare la organizarea grupurilor parlamentare din regulamentele anterioare ale Senatului.
Astfel, cu privire la prevederile art. 14 ultimul alineat din Regulamentul Senatului aprobat prin <>Hotãrârea nr. 16 din 30 iunie 1993 , prin <>Decizia nr. 46 din 17 mai 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 27 mai 1994, Curtea a statuat cã interdicţia senatorilor independenţi de a constitui un grup parlamentar, prevãzutã de acest text, este neconstituţionalã, deoarece "încalcã libertatea lor de opţiune, obligându-i, dacã vor sã-şi exercite dreptul constituţional de a forma un grup parlamentar, sã recurgã exclusiv la posibilitatea de a se afilia la un alt grup parlamentar existent potrivit art. 14 alin. (1)."
În continuare, prin <>Decizia nr. 196 din 28 aprilie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 11 iunie 2004, Curtea s-a pronunţat asupra constituţionalitãţii unor dispoziţii din Regulamentul Senatului, modificat prin <>Hotãrârea nr. 5 din 17 ianuarie 2001 şi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001, ulterior modificat şi completat prin <>Hotãrârea nr. 20 din 18 noiembrie 2003 , dispoziţii care reglementau interdicţia impusã senatorilor de a trece sau de a se afilia la un alt grup parlamentar. Cu acel prilej, invocând considerentele şi soluţia <>Deciziei nr. 46 din 17 mai 1994 , instanţa constituţionalã a statuat, printre altele, cã dispoziţiile art. 16 alin. (4), potrivit cãrora "Senatorii aleşi ca independenţi sau deveniţi independenţi prin pãrãsirea grupurilor parlamentare nu se pot asocia între ei pentru constituirea unui grup parlamentar", sunt neconstituţionale, datoritã încãlcãrii prevederilor art. 64 alin. (3) din Constituţie.
Prin <>Decizia nr. 317 din 13 aprilie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, Curtea Constituţionalã a examinat, printre altele, şi dispoziţiile art. 16 alin. (2) din noul Regulament al Senatului, aprobat prin <>Hotãrârea nr. 28 din 24 octombrie 2005 , dispoziţii ce formeazã obiectul controlului de constituţionalitate în cauza de faţã. Atunci, Curtea a constatat cã sesizarea în privinţa acestor dispoziţii este neîntemeiatã, întrucât "aparenta neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (2) din Regulament este înlãturatã prin precizãrile de la alin. (5) şi (6) ale aceluiaşi articol, care permit afilierea la alte grupuri parlamentare şi constituirea de grupuri mixte, inclusiv grupuri pentru senatori independenţi."
În aceste condiţii, faţã de sesizarea actualã, Curtea menţine aceastã practicã, socotind cã atât considerentele, cât şi soluţia din aceastã decizie îşi pãstreazã valabilitatea.
De altfel, din argumentarea sesizãrii, rezultã cã neconstituţionalitatea dispoziţiilor de regulament criticate este dedusã nu din conţinutul acestora, ci din modul de aplicare a lor. Astfel, alin. (5) al art. 16 din Regulament prevede dreptul senatorilor aparţinând partidelor sau organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care nu întrunesc numãrul necesar pentru a forma un grup parlamentar sã se afilieze altor grupuri parlamentare ori sã constituie un grup parlamentar mixt, iar alin. (6) al aceluiaşi articol precizeazã cã dispoziţiile alin. (5) se aplicã în mod corespunzãtor şi senatorilor aleşi sau deveniţi independenţi.
În actuala sa redactare, art. 16 din Regulamentul Senatului conţine o singurã interdicţie în privinţa constituirii grupurilor parlamentare, cea prevãzutã în alin. (7), potrivit cãruia "Constituirea unui grup parlamentar care sã reprezinte sau sã poarte denumirea unui partid, a unei organizaţii a cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale, a unei alianţe electorale sau alianţe politice care nu a obţinut mandate de senator în alegeri este interzisã". Aceastã interdicţie este în concordanţã cu principiul constituţional conform cãruia în Camerele Parlamentului pot fi reprezentate doar acele forţe politice care au obţinut la alegeri mandate de deputat sau de senator, iar alcãtuirea tuturor structurilor de lucru ale Camerelor trebuie sã reflecte configuraţia politicã a acestora, rezultatã din alegeri.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. c) din Constituţie, al <>art. 1, 10, 27 şi 28 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Constatã cã dispoziţiile art. 16 alin. (2) şi alin. (6) cu raportare la alin. (5) din Regulamentul Senatului sunt constituţionale.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã Senatului şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 14 martie 2007 şi la ea au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu, Şerban Viorel Stãnoiu şi Tudorel Toader, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016