Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 223 din 14 noiembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1999 privind instituirea sistemului de cupoane pentru agricultori in anul 1999, aprobata prin Legea nr. 27/2000 , a prevederilor Hotararii Guvernului nr. 102/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de acordare, distribuire, utilizare si decontare a cupoanelor pentru agricultori in anul 1999, precum si plata comisioanelor si a prevederilor Hotararii Guvernului nr. 103/1999 pentru stabilirea bunurilor si serviciilor care pot fi achitate pe baza de cupoane pentru agricultori in anul 1999, precum si a valorii unui cupon
Lucian Mihai - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Ioan Muraru - judecãtor Nicolae Popa - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Florin Bucur Vasilescu - judecãtor Romul Petru Vonica - judecãtor Paula C. Pantea - procuror Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 privind instituirea sistemului de cupoane pentru agricultori în anul 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 , a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de acordare, distribuire, utilizare şi decontare a cupoanelor pentru agricultori în anul 1999, precum şi plata comisioanelor şi a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 pentru stabilirea bunurilor şi serviciilor care pot fi achitate pe baza de cupoane pentru agricultori în anul 1999, precum şi a valorii unui cupon, excepţie ridicatã de Societatea agricolã Inotesti din comuna Colceag în Dosarul nr. 4.138/1999 al Curţii de Apel Ploiesti Secţia de contencios administrativ şi comercial. La apelul nominal se prezintã Marin Duta, în calitate de reprezentant al autorului exceptiei, lipsind Guvernul României şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei considera ca "<>art. II/1, II/2, II/3, II/4, II/5 şi II/6 din Ordonanta Guvernului nr. 32/1999 sunt neconstituţionale şi, ca urmare, au fost incalcate drepturile membrilor cooperatori". Se mai susţine ca dispoziţiile din aceasta ordonanta contravin intereselor României. Pentru aceste motive se solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã în concluziile scrise depuse la dosar. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind inadmisibila atât în ceea ce priveşte dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 , cat şi dispoziţiile hotãrârilor Guvernului criticate de autorul exceptiei, întrucât Curtea Constituţionalã nu este competenta sa se pronunţe asupra lor.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 11 august 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 4.138/1999, Curtea de Apel Ploiesti - Secţia de contencios administrativ şi comercial a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 privind instituirea sistemului de cupoane pentru agricultori în anul 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 , a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de acordare, distribuire, utilizare şi decontare a cupoanelor pentru agricultori în anul 1999, precum şi plata comisioanelor şi a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 pentru stabilirea bunurilor şi serviciilor care pot fi achitate pe baza de cupoane pentru agricultori în anul 1999, precum şi a valorii unui cupon, excepţie ridicatã de Societatea agricolã Inotesti din comuna Colceag. În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia a susţinut ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 , ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 sunt neconstituţionale în raport cu prevederile art. 37, 48, 134 şi 135 din Constituţie, întrucât instituie un sistem de planificare a resurselor financiare necesare în vederea dezvoltãrii agriculturii, care ingradeste dezvoltarea economiei de piata şi a liberei concurente, ceea ce contravine intereselor naţionale. Totodatã se arata ca valoarea cupoanelor nu este stabilitã prin ordonanta, ci prin hotãrâre a Guvernului, aceasta fiind o valoare simbolica diminuata cu impozite şi taxe. În felul acesta, prin cupoanele agricole nu se stimuleaza exploatarea resurselor naturale şi, ca o consecinta, nu se protejeaza interesul naţional în activitatea economicã, financiarã şi valutarã. Curtea de Apel Ploiesti - Secţia de contencios administrativ şi comercial, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia este intemeiata. <>Ordonanta Guvernului nr. 32/1999 contravine prevederilor art. 134 din Constituţie, deoarece instituie un sistem de planificare care ingradeste dezvoltarea economiei de piata şi a liberei concurente. Statul nu poate interveni decât pentru asigurarea libertãţii comerţului, protecţia concurentei, protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, şi nu în planificarea resurselor financiare. Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a reglementãrilor cuprinse în <>Ordonanta Guvernului nr. 32/1999 este neîntemeiatã, întrucât instituirea sistemului de plata pe baza de cupoane pentru agricultori, cu finanţare de la bugetul de stat, reglementat prin aceasta ordonanta, reprezintã una dintre mãsurile stabilite de stat în temeiul art. 134 din Constituţie şi nicidecum o încãlcare a acestor prevederi. În legatura cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 , precum şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 , Guvernul considera ca este inadmisibila, întrucât, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã hotãrãşte numai asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor. Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã. Critica de neconstituţionalitate are ca obiect prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 privind instituirea sistemului de cupoane pentru agricultori în anul 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 30 martie 2000), prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de acordare, distribuire, utilizare şi decontare a cupoanelor pentru agricultori în anul 1999, precum şi plata comisioanelor şi prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 pentru stabilirea bunurilor şi serviciilor care pot fi achitate pe baza de cupoane pentru agricultori în anul 1999, precum şi a valorii unui cupon (ambele hotãrâri au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 74 din 23 februarie 1999). În urma examinãrii actelor dosarului instanţei de judecata Curtea retine ca prin acţiunea introdusã la Curtea de Apel Ploiesti - Secţia de contencios administrativ şi comercial s-a solicitat: - obligarea de cãtre instanta a Guvernului României şi a Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei sa modifice <>Ordonanta Guvernului nr. 32/1999 ; - comunicarea cãtre reclamant a rãspunsului la reclamaţia înregistratã la Guvernul României în ceea ce priveşte cererea de modificare a acestei ordonanţe. În cadrul soluţionãrii acestui litigiu Societatea agricolã Inotesti a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 , a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 şi a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 . Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila în raport cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora: "(1) Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei. (6) Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã." Asa fiind, Curtea de Apel Ploiesti - Secţia de contencios administrativ şi comercial trebuia sa aplice aceste dispoziţii şi, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã, sa respingã, printr-o încheiere motivatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 , întrucât soluţionarea cauzei nu depinde de aceste prevederi. De asemenea, prin aceeaşi încheiere instanta judecãtoreascã trebuia sa respingã şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 , acte normative care nu fac parte din categoria actelor prevãzute de art. 144 lit. c) din Constituţie, text potrivit cãruia Curtea Constituţionalã "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor". Întrucât instanta nu s-a conformat dispoziţiilor <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, iar Curtea Constituţionalã a fost totuşi sesizatã, Curtea urmeazã sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1999 privind instituirea sistemului de cupoane pentru agricultori în anul 1999, aprobatã prin <>Legea nr. 27/2000 , a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 102/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de acordare, distribuire, utilizare şi decontare a cupoanelor pentru agricultori în anul 1999, precum şi plata comisioanelor şi a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 103/1999 pentru stabilirea bunurilor şi serviciilor care pot fi achitate pe baza de cupoane pentru agricultori în anul 1999, precum şi a valorii unui cupon, excepţie ridicatã de Societatea agricolã Inotesti din comuna Colceag, în Dosarul nr. 4.138/1999 al Curţii de Apel Ploiesti - Secţia de contencios administrativ şi comercial. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 14 noiembrie 2000.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta
────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email