Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 221 din 15 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 239 din 6 aprilie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Victoria Surdu şi Mioara Angela Lontieş în Dosarul nr. 3.163/40/2007 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, dat fiind cã dreptul de asociere nu este un drept absolut. În acest sens, invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume <>Decizia nr. 778/2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 3.163/40/2007, Tribunalul Botoşani - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Victoria Surdu şi Mioara Angela Lontieş într-o cauzã civilã având ca obiect dizolvare societate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 reglementeazã o procedurã de înfiinţare a asociaţiilor şi fundaţiilor total nelegalã, fiind extrem de restrictivã şi îngrãdind, astfel, libertatea de constituire a acestora. De asemenea, considerã cã reglementãrile cuprinse în actul normativ criticat sunt neconstituţionale, întrucât stabilesc un cadru de funcţionare limitativ, şi anume constituirea unor organe de conducere: adunare generalã, consiliu director şi comisie de cenzori. Totodatã, <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 este apreciatã a fi neconstituţionalã şi datoritã faptului cã impune organizarea unui control financiar intern al asociaţiilor. În final, aratã cã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 aduc atingere dispoziţiilor constituţionale ale art. 40, întrucât cadrul restrictiv prevãzut de aceastã ordonanţã conduce la imposibilitatea dizolvãrii sau lichidãrii voluntare a asociaţiilor.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este nefondatã. În acest sens, invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume <>Decizia nr. 593/2009.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, în integralitatea sa, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, ordonanţã aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 246/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 25 iulie 2005.
Autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 40 referitoare la dreptul de asociere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã o criticã similarã a mai fãcut obiect al controlului instanţei de contencios constituţional, aparţinând aceloraşi autori ca în prezenta cauzã. În acest sens, este <>Decizia nr. 593/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 27 mai 2009, prin care Curtea a statuat cã prevederile art. 54, art. 55, art. 56 şi <>art. 57 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, precum şi cele ale art. 294 şi art. 295 din Codul de procedurã civilã, excepţie ridicatã de Victoria Surdu şi Mioara Angela Leontieş în Dosarul nr. 3.163/40/2007 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã, sunt constituţionale.
Faţã de aspectele criticate, prin <>Decizia nr. 897/2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 10 august 2010, Curtea a reţinut cã <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 prevede cã pentru constituirea unei asociaţii sau fundaţii şi înscrierea în registrul acestora este necesar a fi respectate condiţiile pentru dobândirea personalitãţii juridice: organizarea de sine stãtãtoare, patrimoniu propriu şi un scop licit, toate prevãzute în actul constitutiv numit statut. Statutul cuprinde, potrivit <>art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, sub sancţiunea nulitãţii absolute, printre altele, şi precizarea "scopului şi a obiectivelor asociaţiei, modul de dobândire şi de pierdere a calitãţii de asociat, drepturile şi obligaţiile asociaţilor, atribuţiile organelor de conducere, administrare şi control ale asociaţiei, precum şi destinaţia bunurilor, în cazul dizolvãrii asociaţiei." Existenţa statutului denotã grija legiuitorului ca asociaţiile sã se conducã dupã un set de reguli stabilite pentru buna funcţionare a acestora. Nerespectarea statutului atrage un climat de instabilitate la nivelul funcţionãrii asociaţiei, lucru ce echivaleazã cu modificarea de facto a prevederilor acestuia.
De asemenea, prin <>Decizia nr. 354/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 420 din 19 iunie 2009, Curtea a reţinut cã prevederile cap. IX din ordonanţã instituie o procedurã specialã de dizolvare, urmatã de lichidarea asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor, ce are drept scop îndestularea corespunzãtoare a creditorilor, transmiterea bunurilor rãmase în urma lichidãrii şi radierea acestor forme asociative din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Instituirea unei asemenea proceduri speciale este rezultatul faptului cã asociaţiile şi fundaţiile, astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordonanţã, sunt persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial şi, de aceea, dizolvarea poate avea loc şi pentru alte motive decât cele economice.
În acest context, Curtea a apreciat cã nu poate fi reţinutã contrarietatea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii faţã de dispoziţiile art. 40 din Constituţie.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în deciziile menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, excepţie ridicatã de Victoria Surdu şi Mioara Angela Lontieş în Dosarul nr. 3.163/40/2007 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 februarie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: