Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 218 din 7 decembrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 218 din 7 decembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 3 martie 2000

Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de LEszlo Molnar în Dosarul nr. 3.145/1999 al Judecãtoriei Buzau.
La apelul nominal lipsesc pãrţile LEszlo Molnar şi Societatea Comercialã "Rubinul" - S.A. din comuna Berca - Buzau, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 iunie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 3.145/1999, Judecãtoria Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã. Excepţia a fost ridicatã de LEszlo Molnar într-o cauza civilã ce are ca obiect anularea unei decizii de imputare emise de Societatea Comercialã "Rubinul" - S.A. din comuna Berca - Buzau.
În motivarea scrisã a exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prevederile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, şi ale <>art. 10 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilormartiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, "constata existenta unor drepturi ce se conferã luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989 şi urmaşilor acestora, drepturi ce se acorda conform procedurii instituite de <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 , dar se precizeazã ca aceasta calitate trebuie sa fie acordatã prin brevet". Întrucât art. 94 lit. a) din Constituţie prevede ca Preşedintele României "conferã decoraţii şi titluri de onoare", iar constatarea calitãţii de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 este în atribuţiile comisiei special instituite şi nu în atribuţiile Preşedintelui României, se susţine ca textele de lege criticate nu sunt în concordanta cu prevederile Constituţiei. Prin concluziile orale, consemnate în Încheierea şedinţei de judecata din data de 10 iunie 1999, s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate numai cu privire la dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sustinandu-se, în esenta, ca acestea contravin art. 94 din Constituţie.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, iar dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sunt în concordanta cu dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţia României. Instanta retine ca, "potrivit <>Legii nr. 42/1990 , titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 se conferã în semn de preţuire a aportului de sacrificiu manifestat în lupta pentru victoria revoluţiei şi, ca atare, este un titlu de onoare în înţelesul art. 94 lit. a) din Constituţie, care se acorda de Preşedintele României, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989". Conform punctului de vedere al instanţei, "conferirea acestor titluri se atesta prin brevet, iar titlurile care nu au fost conferite în aceste condiţii sunt nule, conform art. 6 alin. 7 şi <>art. 5 alin. 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, este neîntemeiatã. În argumentarea acestui punct de vedere se susţine ca, potrivit <>art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, "constituind un titlu de onoare în sensul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestui titlu se face în condiţiile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , sub sancţiunea nulitãţii, şi se atesta prin brevet".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost legal sesizatã.
Prin Încheierea de sesizare din 10 iunie 1999 Curtea a fost investitã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã. Neconstituţionalitatea <>art. 10 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilormartiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, invocatã de autorul exceptiei prin "notele de şedinţa" depuse la dosarul instanţei, nu este motivatã şi nici susţinutã în cadrul dezbaterilor orale în fata Judecãtoriei Buzau, care, în consecinta, a sesizat Curtea Constituţionalã numai cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã.
În temeiul prevederilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei". Potrivit alin. (4) al aceluiaşi articol "Sesizarea Curţii Constituţionale se dispune de cãtre instanta în fata cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, printr-o încheiere care va cuprinde punctele de vedere ale pãrţilor, opinia instanţei asupra exceptiei, şi va fi însoţitã de dovezile depuse de pãrţi [ ... ]".
Fata de aceste dispoziţii legale, având în vedere Încheierea de sesizare din 10 iunie 1999, în cauza de fata Curtea Constituţionalã urmeazã sa se pronunţe numai cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, conform cãrora "Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane: [ ... ] e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, în cadrul funcţiei de baza".
Autorul exceptiei considera ca dispoziţia legalã criticata este neconstitutionala, deoarece conditioneaza scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea titlurilor prin brevet. Or, drepturile celor distinşi cu titlurile menţionate se acorda de cãtre o comisie printr-un certificat de atestare a calitãţii, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 566/1996 . Fiind astfel atestata calitatea, dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, constata existenta unor drepturi şi de aceea teza referitoare la conferirea titlului prin brevet este neconstitutionala, întrucât nu este "în concordanta cu dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie". Aceste dispoziţii constituţionale au urmãtorul cuprins: "Preşedintele României îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii:
a) conferã decoraţii şi titluri de onoare;"
Curtea Constituţionalã constata ca dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, concretizat în mai multe decizii pronunţate de Curte, dintre care menţionãm: Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999, deciziile nr. 132 şi nr. 133 din 5 octombrie 1999, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 4 noiembrie 1999. Prin aceste decizii s-a constatat ca dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sunt constituţionale. În motivarea deciziilor menţionate s-au reţinut cele ce urmeazã:
Examinarea constituţionalitãţii prevederilor legale criticate trebuie facuta prin raportare la dispoziţii din legea fundamentalã, iar nu prin raportare la un act normativ cu forta juridicã inferioarã legii, cum este o hotãrâre a Guvernului.
Titlurile de onoare la care se referã dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sunt: titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, de care beneficiazã urmaşii eroilor-martiri, şi titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989. Aceste titluri au fost instituite prin dispoziţiile <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã.
Potrivit art. 1 din aceasta lege titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea şi eternizarea memoriei celor care şi-au jertfit viata pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, iar potrivit art. 2 din aceeaşi lege, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989.
Deşi în lege nu este utilizata noţiunea de titlu de onoare, se poate constata ca în intenţia legiuitorului a stat tocmai dezideratul de a onora prin distincţii, post-mortem sau în viata, pe cei care s-au jertfit sau au contribuit la victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989.
Asadar, titlurile instituite sunt titluri de onoare în înţelesul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestor titluri se face, sub sancţiunea nulitãţii, în condiţiile <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, a carei componenta este prevãzutã de lege, şi conform criteriilor stabilite în anexele nr. 1 şi 2 la lege.
Prin <>Legea nr. 30 din 6 mai 1996 Parlamentul României a modificat şi a completat <>Legea nr. 42/1990 - inclusiv titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, care se conferã de Preşedintele României, la propunerea unei comisii, în componenta fixatã prin art. 4 din lege. Necesitatea atestarii prin brevet a titlului este prevãzutã şi la pct. 9 al articolului unic din <>Legea nr. 30/1996 , care modifica <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 şi care prevede la alineatul ultim: "Conferirea distincţiilor prevãzute în prezenta lege se atesta prin brevet."
În baza şi în vederea aplicãrii <>Legii nr. 42/1990 , republicatã şi completatã prin <>Legea nr. 30/1996 , Guvernul a emis <>Hotãrârea nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989. Printre drepturile de care beneficiazã, conform <>Legii nr. 42/1990 , republicatã, deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 se afla şi scutirea de plata impozitului pe salariu. Acest drept urmeazã sa fie exercitat de titularul sau în condiţiile prevãzute de lege. Faptul ca într-o hotãrâre a Guvernului nu se specifica necesitatea atestarii titlului prin brevet nu poate insemna ca aceasta condiţie legalã a fost înlãturatã. O hotãrâre a Guvernului nu poate adauga la lege şi nu poate fi contrarã <>legii. Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, prin dispoziţia ce face obiectul exceptiei, nu face altceva decât sa preia condiţia existenţei brevetului, stabilitã prin <>Legea nr. 42/1990 .
Rezulta ca prin <>Legea nr. 42/1990 , republicatã, s-a instituit titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, titlu care se conferã prin brevet. Legea prevede acordarea scutirii de plata impozitului pe salariu, drept menţionat şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 .
Raportand prevederile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, la dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie, se constata ca textul legal criticat este în concordanta cu legea fundamentalã. Conferirea unei decoraţii sau a unui titlu de onoare de Preşedintele României în baza art. 94 lit. a) din Constituţie se atesta prin brevet. Brevetele sunt validate sub semnatura autografa a Preşedintelui României, precum şi prin sigiliu. Ipoteza cuprinsã în dispoziţia legalã criticata, referitoare la condiţionarea scutirii de plata impozitului, concretizeazã prerogativa constituţionalã a Preşedintelui României.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât considerentele, cat şi soluţiile pronunţate prin deciziile menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de fata, astfel ca excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Laszlo Molnar în Dosarul nr. 3.145/1999 al Judecãtoriei Buzau.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 7 decembrie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016