Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, având în vedere prevederile art. 94 paragraful 2 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, ratificat prin Legea nr. 20/1993, privind interconectarea dintre sistemele de tranzit ale României şi cele ale Comunităţii Europene, având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 91/2000 pentru aplicarea pe teritoriul României a sistemului de tranzit comun al Comunităţilor Europene şi statelor membre ale acestora, emite următoarea decizie: ART. 1 Începând cu data de 10 februarie 2000, pe teritoriul României, în toate birourile vamale cu activitate rutieră se aplica sistemul de tranzit comun. ART. 2 Aplicarea sistemului de tranzit comun se va face în baza normelor metodologice prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie. ART. 3 La data intrării în vigoare a prezentei decizii îşi încetează aplicabilitatea Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 1.165/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 15 iulie 1999. Directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, Nini Săpunaru Bucureşti, 4 februarie 2000. Nr. 216. ANEXĂ NORME METODOLOGICE CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României, pentru transportul mărfurilor în tranzit, încărcate pe mijloace de transport rutiere. (2) Dispoziţiile de mai jos pot fi aplicate şi mărfurilor aflate în tranzit, dacă urmează să fie sau au fost transbordate, reexpediate sau antrepozitate. (3) Aceste norme metodologice introduc procedura de tranzit comun, oricare ar fi natura şi originea mărfurilor. ART. 2 În aplicarea prezentelor norme metodologice, prin termenii de mai jos se înţelege: a) tranzit comun - transportul mărfurilor sub supraveghere vamală pe mijloace de transport rutiere, în regim de tranzit vamal; b) birou de plecare - biroul vamal la care începe operaţiunea de tranzit; c) birou de destinaţie - biroul vamal la care mărfurile aflate în regim de tranzit comun trebuie prezentate în vederea încheierii operaţiunii; d) birou de garanţie - biroul autorităţii vamale la care este constituită o garanţie globală sau forfetara; e) birou centralizator - biroul autorităţii vamale care are ca funcţii principale: primirea şi confirmarea documentelor de tranzit, urmărirea titlurilor de tranzit neîncheiate, asistenta pentru recuperarea creanţelor; f) principal obligat - persoana juridică autorizata de autoritatea vamală, care îşi exprima voinţa de a efectua o operaţiune de tranzit comun prin depunerea declaraţiei vamale prevăzute în acest scop. ART. 3 (1) Biroul centralizator şi Biroul de garanţii funcţionează în cadrul Direcţiei Generale a Vămilor. (2) Birourile vamale cu activitate rutieră sunt abilitate în calitate de birouri vamale de plecare şi de destinaţie. ART. 4 Mărfurile aflate în tranzit sub acoperirea documentului T1 se pun sub sigilii vamale, condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească mijloacele de transport rutiere în vederea sigilarii fiind menţionate la secţiunea a 2-a a cap. XII din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997. ART. 5 Birourile vamale îşi comunica reciproc toate informaţiile de care dispun în legătura cu punerea în aplicare a sistemului de tranzit comun şi transmit Biroului centralizator şi Biroului de garanţii datele solicitate. ART. 6 (1) Dispoziţiile referitoare la sistemul de tranzit comun nu exclud aplicarea prevederilor legislaţiei vamale în vigoare. (2) Aplicarea prezentelor norme metodologice se face cu respectarea interdictiilor sau restricţiilor de import, export sau tranzit al mărfurilor, stabilite de autorităţile competente şi justificate din ratiuni de securitate şi de moralitate publica, de protecţie a sănătăţii şi a vieţii persoanei, animalelor şi plantelor, de protecţie a bunurilor naţionale care au o valoare artistică, istorica sau arheologică ori de protejare a proprietăţii industriale sau comerciale. ART. 7 Regimul de tranzit comun se derulează conform procedurii T1, aplicată tuturor mărfurilor transportate conform dispoziţiilor art. 1, sub acoperirea unui document de tranzit T1. ART. 8 Documentul de tranzit T1 este declaraţia vamală de tranzit, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 4/a la Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997. ART. 9 (1) Titularul operaţiunii de tranzit este principalul obligat, care are următoarele obligaţii: a) să prezinte mărfurile intacte şi documentul T1 la biroul vamal de destinaţie, în termenul acordat, şi să respecte măsurile de identificare impuse de autoritatea vamală, inclusiv sigiliile aplicate; b) să respecte dispoziţiile referitoare la regimul de tranzit comun; c) să achite taxele vamale şi alte drepturi de import devenite exigibile, ca urmare a constatării unei nereguli comise pe parcursul operaţiunii de tranzit comun. (2) Fără a afecta obligaţiile principalului obligat menţionate la alin. (1), transportatorul care transporta mărfurile plasate sub regim de tranzit comun are obligaţia să le prezinte intacte la biroul vamal de destinaţie, în termenul prevăzut şi cu respectarea măsurilor de identificare impuse de autoritatea vamală. ART. 10 (1) Un mijloc de transport poate fi folosit atât pentru încărcarea mărfurilor la unul sau la mai multe birouri vamale de plecare, cât şi pentru descărcarea la unul sau la mai multe birouri vamale de destinaţie. (2) Pe documentul de tranzit T1 vor fi înscrise numai mărfurile încărcate pe un singur mijloc de transport şi destinate să fie transportate de la un singur birou vamal de plecare la un singur birou vamal de destinaţie. (3) Se considera un singur mijloc de transport orice vehicul rutier însoţit sau neînsoţit de una sau mai multe semiremorci/remorci. ART. 11 (1) Autorizaţia de principal obligat, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, se eliberează oricărei persoane juridice cu sediul în România, care solicita în scris şi depune la sediul Direcţiei Generale a Vămilor următoarele documente: a) denumirea persoanei juridice şi sediul; b) lista cuprinzând birourile vamale la care solicita funcţionarea în calitate de principal obligat; c) numele şi prenumele reprezentanţilor legal desemnaţi, pentru fiecare birou vamal, care urmează să depună şi să semneze documentele de tranzit T1; d) copie de pe autorizaţia de comisionar în vama sau de declarant vamal în nume propriu, valabilă la birourile vamale la care urmează să depună documente de tranzit T1; e) avizul biroului vamal, din care să rezulte ca societatea comercială nu a comis abateri de la legislaţia vamală şi nu figurează cu debite faţă de acesta. (2) În vederea eliberării autorizaţiei de principal obligat, Biroul centralizator va efectua o verificare a cunoştinţelor reprezentanţilor desemnaţi de societatea comercială să semneze documente T privind derularea sistemului de tranzit comun. ART. 12 Direcţia Generală a Vămilor va retrage principalului obligat, temporar sau definitiv, autorizaţia, atunci când acesta nu mai îndeplineşte condiţiile impuse. CAP. 2 Garanţii 2.1. Prevederi generale ART. 13 (1) Principalul obligat furnizează autorităţii vamale o garanţie, care trebuie să asigure încasarea taxelor vamale şi a altor drepturi de import, în cazurile în care operaţiunea de tranzit T1 nu se încheie. (2) Tipurile de garanţii care pot fi furnizate de principalul obligat sunt: garanţie globală, garanţie izolata şi garanţie forfetara. (3) Garanţia poate fi constituită sub forma unui angajament de cauţiune emis de o banca agreată de autoritatea vamală, care are sediul social în România. (4) Banca este exonerată de angajamentele sale atunci când operaţiunea de tranzit T1 este încheiată la biroul vamal de plecare sau la expirarea termenului de 12 luni de la data înregistrării documentului de tranzit T1, dacă aceasta nu a fost instiintata de autoritatea vamală despre neincheierea operaţiunii de tranzit T1. (5) Garanţia poate fi furnizată global pentru mai multe operaţiuni T1 sau izolat pentru o singura operaţiune T1. 2.2. Garanţia globală ART. 14 Garanţia globală se constituie la Biroul de garanţii prin depunerea de către principalul obligat a angajamentului de cauţiune globală, eliberat de o banca agreată de autoritatea vamală, conform modelului prezentat în anexa nr. 2. ART. 15 Garanţia globală este acordată principalului obligat care a utilizat regimul vamal de tranzit pe o perioada de cel puţin 6 luni, are o situaţie financiară sanatoasa şi nu a comis abateri grave sau repetate de la legislaţia vamală ori fiscală. ART. 16 (1) În vederea stabilirii nivelului garanţiei globale, principalul obligat furnizează Biroului de garanţii următoarele date: - documentaţia contabila (de exemplu ultimul bilanţ contabil) din care rezulta situaţia financiară; - documentaţia comercială, respectiv situaţia privind toate operaţiunile de tranzit derulate pe parcursul ultimelor 12 luni. (2) Dacă principalul obligat a utilizat regimul vamal de tranzit pe o perioada cuprinsă între 6 şi 12 luni, acesta va prezenta, împreună cu situaţia privind operaţiunile de tranzit derulate, şi o estimare a acestor operaţiuni pentru o perioada de un an. ART. 17 Cuantumul garanţiei globale reprezintă nivelul cel mai ridicat al drepturilor vamale aferente mărfurilor tranzitate într-un interval de o saptamana. ART. 18 (1) După stabilirea cuantumului garanţiei globale Biroul de garanţii accepta angajamentul de cauţiune globală emis de banca şi eliberează principalului obligat certificate de garanţie globală conform modelului prezentat în anexa nr. 3, suma minima a fiecăruia reprezentând echivalentul în lei al sumei de 7.000 euro. (2) Hârtia utilizata pentru certificatele de garanţie globală este fără paste mecanice, cântăreşte cel puţin 100 g/mp şi este dublată pe faţă şi pe verso de o imprimare pe fond ghilosat de culoare verzuie. (3) Aceste formulare sunt completate prin dactilografiere sau printr-un procedeu mecanografic. (4) Certificatul de garanţie globală nu trebuie să conţină ştersături sau adăugări, iar modificările vor fi efectuate numai de autoritatea vamală prin bifarea mentiunilor eronate şi prin adăugarea noilor menţiuni urmate de o noua semnătura şi ştampila. ART. 19 (1) Pe verso certificatului de garanţie globală principalul obligat înscrie numele şi prenumele persoanelor abilitate să depună şi să semneze documente de tranzit T1, însoţite de specimenele de semnătura. (2) Orice schimbare în legătura cu aceste persoane va fi efectuată numai după obţinerea acceptului Biroului centralizator. ART. 20 (1) Certificatul de garanţie globală se păstrează în original la principalul obligat. (2) Originalul certificatului de garanţie globală se prezintă, la solicitarea organelor vamale din cadrul biroului vamal de plecare, în vederea verificării, după care acesta se înmânează principalului obligat. ART. 21 Termenul de valabilitate a certificatului de garanţie globală nu poate depăşi 2 ani, acesta putând fi prelungit o singura data de Biroul de garanţii pentru o perioada de încă 2 ani. ART. 22 (1) În cazul rezilierii de către banca a angajamentului de garanţie globală principalul obligat trebuie să restituie fără întârziere Biroului de garanţii toate certificatele de garanţie valabile care i-au fost eliberate. (2) În cazul anulării de către Biroul de garanţii a unuia sau mai multor certificate de garanţie globală principalul obligat trebuie să restituie acestuia fără întârziere certificatele anulate. (3) În situaţia rezilierii unui angajament de garanţie globală Biroul de garanţii va retine originalul angajamentului de garanţie globală timp de un an, interval în care pot fi făcute notificări de plata principalului obligat sau băncii garante, pentru documentele T1 depuse până la data rezilierii. ART. 23 Certificatele de garanţie globală nu sunt acceptate pentru operaţiunile de tranzit al mărfurilor care figurează în lista prezentată în anexa nr. 5. ART. 24 (1) Certificatele de garanţie globală garantează drepturile vamale pentru toate documentele deschise de principalul obligat în perioada de valabilitate a acestora, fără a se tine evidenta soldului rămas neutilizat. (2) Birourile vamale de plecare verifica dacă specimenele de semnătura înscrise pe verso certificatului de garanţie globală corespund cu cele înscrise de principalul obligat pe declaraţiile de tranzit T1. În caz contrar documentul de tranzit T1 nu este acceptat. 2.3. Garanţia izolata ART. 25 (1) Garanţia izolata este constituită la biroul vamal de plecare pentru o singura operaţiune de tranzit T1, conform angajamentului de garanţie izolata prezentat în anexa nr. 4. (2) Pentru mai multe operaţiuni de tranzit garanţia izolata poate fi constituită şi conform modelului prezentat în anexa nr. 6, soldul acesteia fiind evidenţiat după fiecare operaţiune în parte. (3) Garanţia izolata poate fi constituită şi prin depunerea unei sume în numerar sau prin virament la biroul vamal de plecare. ART. 26 Nivelul garanţiei izolate se determina de biroul vamal de plecare şi reprezintă suma exactă a drepturilor vamale aferente mărfurilor supuse operaţiunii de tranzit. ART. 27 (1) Originalul angajamentului de garanţie izolata se păstrează la biroul vamal de plecare. (2) Imediat după confirmarea operaţiunii de tranzit T1 angajamentul de garanţie izolata constituit pentru o singura operaţiune de tranzit se transmite băncii emitente împreună cu o adresa din care să rezulte ca acesta este exonerat de suma respectiva. 2.4. Garanţia forfetara ART. 28 Garanţia forfetara se constituie la Biroul de garanţii de către o societate comercială garanta, pe baza angajamentului de cauţiune forfetara, conform modelului prezentat în anexa nr. 7. ART. 29 (1) Societatea comercială garanta poate elibera principalilor obligaţi titluri de garanţie forfetara în valoare de 7.000 euro (echivalentul în lei al acestei sume), conform modelului prezentat în anexa nr. 8. (2) Hârtia utilizata pentru titlurile de garanţie forfetara este fără paste mecanice, cântăreşte cel puţin 55 g/mp şi este dublată de o imprimare pe fond ghilosat de culoare roşie. (3) Formatul titlului de garanţie forfetara este de 148 per 105 mm. ART. 30 (1) Formularele titlurilor de garanţie forfetara trebuie să fie însoţite de o menţiune care să indice denumirea şi adresa imprimatorului sau de o sigla care să permită identificarea acestuia. Titlul de garanţie forfetara poarta şi un număr de serie destinat să îl individualizeze. (2) Aceste formulare trebuie să fie completate prin dactilografiere sau printr-un procedeu mecanografic. ART. 31 Când nivelul de 7.000 euro este insuficient pentru a acoperi o operaţiune de tranzit T1, biroul vamal de plecare solicita o garanţie superioară prin depunerea mai multor titluri de garanţie forfetara, necesare pentru garantarea drepturilor vamale aferente operaţiunii de tranzit în cauza. ART. 32 Titlurile de garanţie forfetara se păstrează în original la biroul vamal de plecare până la confirmarea operaţiunii de tranzit, după care este transmis societăţii comerciale garante emitente. CAP. 3 Procedura de tranzit comun (Procedura T1) 3.1. Formalităţi la biroul vamal de plecare ART. 33 Documentul de tranzit T1 (exemplarele 1, 4, 5 şi 7) este completat, semnat şi depus la biroul vamal de plecare de către principalul obligat. ART. 34 (1) Documentul T1 poate fi însoţit de unul sau de mai multe formulare complementare, conform modelului prezentat în anexa nr. 4/b la Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997. (2) Formularele complementare, anexate la documentul de tranzit T1, fac parte integrantă din acesta. ART. 35 Listele de încărcătura, întocmite conform modelului prezentat în anexa nr. 9, pot fi utilizate în locul formularelor complementare şi anexate la documentul T1 numai pentru operaţiunile de tranzit efectuate între 2 (doua) birouri vamale de frontieră. ART. 36 Listele de încărcătura utilizate şi completate conform dispoziţiilor înscrise în anexa nr. 10 fac parte integrantă din documentul de tranzit T1. ART. 37 (1) Documentul de tranzit T1 se completează conform Deciziei directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 946/1997 pentru aprobarea Normelor tehnice de completare, utilizare şi tipărire a declaraţiei vamale în detaliu, precum şi deciziilor ulterioare de modificare sau de completare a acesteia. (2) Următoarele rubrici, specifice operaţiunii de tranzit comun, se completează astfel: Rubrica 1 - Declaraţie ────────────────────── Principalul obligat aplica sigla "T1" în a 3-a caseta "Tranzit" din exemplarele primare. În cazul utilizării formularelor complementare, principalul obligat aplica sigla "T1 bis" în a 3-a caseta "Tranzit" a formularului sau formularelor complementare folosite. Rubrica 50 - Principal obligat ────────────────────────────── Se completează datele de referinţa ale principalului obligat: denumirea, adresa, numărul de autorizare atribuit de autoritatea vamală, numele şi prenumele reprezentantului acestuia. Exemplarul care rămâne la biroul vamal de plecare trebuie să poarte semnătura în original a principalului obligat sau, după caz, a reprezentantului acestuia. Semnătura angajează principalul obligat pentru toate elementele care se referă la operaţiunea de tranzit, conform datelor înscrise în declaraţia vamală. Rubrica 52 - Garanţie ───────────────────── Se indică, conform codurilor prevăzute în acest scop, codul garanţiei utilizate pentru operaţiunea considerată, numărul şi data certificatului de garanţie sau ale titlului de garanţie şi biroul de garanţie la care aceasta este constituită (codul şi denumirea biroului de garanţie sau ale biroului de plecare, după caz). Lista codurilor folosite pentru tipurile de garanţii:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Situaţia Codul Alte menţiuni necesare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- pentru garanţia globală 1 numărul certificatului de
garanţie
- pentru garanţia izolată 2 numărul titlului de
garanţie/data
- pentru garanţia în numerar 3 numărul documentului/data
- pentru garanţia forfetara 4 numărul titlului de
garanţie forfetară
- pentru dispense de garanţie 5 conform Deciziei
conform prevederilor legale nr. 946/1997
în vigoare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(3) Rubrica 47 "Calculul impozitarilor" nu se completează în situaţia în care pentru operaţiunile de tranzit drepturile vamale sunt garantate cu un certificat de garanţie globală. ART. 38 (1) La biroul vamal de plecare se accepta şi se înregistrează declaraţia T1, se solicita şi se verifica documentul de garanţie (dacă mărfurile pot circula sub acoperirea acelui tip de garanţie, numărul şi valabilitatea documentului de garanţie) si, dacă datele înscrise în declaraţia vamală de tranzit corespund cu cele din documentele de transport şi din celelalte documente anexate, se stabileşte termenul în care mărfurile trebuie să fie prezentate la biroul vamal de destinaţie şi se iau măsurile necesare de identificare a mărfurilor. (2) Termenul de tranzit, care nu poate fi mai mare de 8 (opt) zile, va fi acordat în funcţie de toate circumstanţele transportului respectiv şi va fi menţionat pe documentul T1 (toate exemplarele, în rubrica D). (3) La biroul vamal de plecare se acorda regimul de tranzit comun, agentul vamal aplica semnătura şi ştampila personală pe document, păstrează exemplarul destinat biroului vamal de plecare şi remite celelalte exemplare principalului obligat sau reprezentantului acestuia. ART. 39 Când pentru o singura operaţiune de tranzit comun nivelul drepturilor vamale care trebuie garantate depăşeşte nivelul înscris în certificatul de garanţie globală, biroul vamal solicita o garanţie acoperitoare şi completarea corespunzătoare a rubricilor 41 şi 52 din documentul de tranzit T1. ART. 40 (1) Atunci când un mijloc de transport este utilizat pentru încărcarea succesiva la mai multe birouri vamale de plecare, fiecare birou vamal de plecare va întocmi un document de tranzit T1 pentru mărfurile încărcate, pentru biroul vamal de destinaţie. (2) Birourile vamale de plecare intermediare care au procedat la ruperea sigiliilor pentru a permite încărcarea parţială a mărfurilor trebuie să aplice noi sigilii şi să facă menţiuni privind noile sigilii aplicate, în caseta F, pe toate exemplarele 4 şi 5 ale documentelor T1 care însoţesc transportul. (3) Termenul de tranzit pe care îl va acorda primul birou vamal de plecare în aceasta situaţie va fi maxim. (4) La ultimul birou vamal de plecare la care au fost încărcate mărfuri se va menţiona pe exemplarele 4 şi 5 ale documentului T1 emis, în spaţiul liber aflat sub căsuţele 15 şi 17, numărul de documente de tranzit T1 care însoţesc acel transport. ART. 41 Urmărirea operaţiunilor de tranzit comun sub acoperirea documentului T1, în procedura informatica, se efectuează conform reglementărilor în vigoare, astfel: a) la înregistrarea datelor din documentul T1 se vor utiliza următoarele coduri pentru regimul de tranzit comun: 84 Tranzit de la un birou vamal de interior la un birou vamal de frontieră; 85 Tranzit de la un birou vamal de frontieră la un birou vamal de interior; 86 Tranzit de la un birou vamal de frontieră la un birou vamal de frontieră; 87 Tranzit de la un birou vamal de interior la un birou vamal de interior; b) la înregistrarea datelor din documentul T1 în câmpul "Transportator" se vor completa datele referitoare la principalul obligat: numărul autorizaţiei, denumirea, adresa, numele şi prenumele reprezentantului acestuia; c) la înregistrarea datelor din documentele de garanţii, cu ajutorul modulului MODACC se vor utiliza următoarele coduri: 88 Certificat de garanţie - Garanţie globală; 89 Angajamentul de garanţie izolata - Garanţie izolata; 90 Numerar - Garanţie izolata; 91 Titlu de garanţie forfetara - Garanţie forfetara. ART. 42 Numărul şi data documentului T1, atribuite automat de calculator conform procedurii informatice, vor fi completate manual, în mod obligatoriu, pe toate exemplarele acestuia. ART. 43 În cazul operaţiunilor de export cu tranzit documentul de tranzit T1, care se depune în procedura informatica (exemplarele 1/6, 2/7, 3/8 şi 4/5), va avea acelaşi număr şi aceeaşi data cu declaraţia vamală de export. Rubricile specifice tranzitului vor fi completate ulterior pe documentul T1, prin dactilografiere. ART. 44 Când la biroul de plecare procedura T1 urmează unui alt regim vamal, pe declaraţia T1 se face referire la acest regim sau la documentele vamale corespunzătoare. ART. 45 Atunci când un mijloc de transport este utilizat pentru descărcarea succesiva la mai multe birouri vamale de destinaţie, birourile vamale de destinaţie intermediare care au procedat la ruperea sigiliilor pentru a permite descărcarea parţială a mărfurilor trebuie să aplice noi sigilii şi să facă menţiunea privind noile sigilii aplicate, în caseta F, pe toate exemplarele 4 şi 5 ale documentelor T1 care însoţesc transportul. 3.2. Formalităţi la biroul vamal de destinaţie ART. 46 (1) Mărfurile şi documentul T1 (exemplarele 4 şi 5 sau exemplarul 4/5 în situaţia exportului cu tranzit) vor fi prezentate la biroul vamal de destinaţie, în cadrul termenului stabilit de biroul vamal de plecare, care le înregistrează imediat în evidentele proprii. (2) După verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul vamal de destinaţie înscrie menţiunile pe exemplarele documentului T1 în funcţie de rezultatul controlului efectuat. ART. 47 Menţiunile care trebuie făcute de biroul de destinaţie pe exemplarul 5, în urma controlului efectuat, pot fi următoarele: a) când totul este în regula: "conform"; b) atunci când au fost constatate diferenţe, sub rubrica "Observaţii", după caz: excedent ........, lipsa............, natura mărfurilor .........., încadrarea tarifară .......... (excedentele şi lipsurile vizează fie numărul coletelor, fie masa bruta, fie amândouă). ART. 48 Atunci când biroul de destinaţie ia măsuri cu privire la neregula constatată, informează Biroul centralizator, înscriind în exemplarul 5 al documentului T1, după caz, în caseta "controlat de către vama de destinaţie", pe lângă cele menţionate la art. 47, următoarele: a) dacă este o neregula minora care nu are urmări în ceea ce priveşte încasarea drepturilor de import, amenzilor sau a penalităţilor, se înscrie: "neregula minora"; b) când mărfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului stabilit de biroul vamal de plecare şi când nerespectarea acestui termen se datorează unor situaţii bine justificate şi acceptate de biroul vamal de destinaţie şi neimputabile transportatorului sau principalului obligat, se considera ca acesta din urma a respectat termenul stabilit, biroul vamal înscriind "neregula minora"; c) când motivele pentru care mărfurile au fost prezentate la biroul vamal de destinaţie după expirarea termenului stabilit de biroul de plecare nu sunt bine justificate, se aplica prevederile reglementărilor vamale în vigoare, la biroul vamal de destinaţie înscriindu-se: "sancţiune contravenţională"; d) în cazul în care neregula a dat naştere la perceperea de drepturi de import şi de alte taxe exigibile de către biroul de destinaţie se înscrie: "drepturile de import şi alte taxe exigibile vor fi încasate"; e) în cazul în care neregula constatată face obiectul unei anchete se înscrie: "ancheta în curs". În acest caz, biroul de plecare nu trece la verificarea şi încheierea documentului T, aşteptând rezultatele anchetei; f) dacă la biroul de destinaţie s-a constatat o neregula, fără a se adauga una dintre menţiunile precedente privind decizia luată, prin Biroul centralizator se va declanşa procedura de cercetare. ART. 49 (1) Originalele exemplarelor 5, de confirmare a operaţiunii de tranzit, sau recipisele decupate din exemplarul 4/5 vor fi expediate de către biroul vamal de destinaţie prin poştă, în maximum 3 zile la Direcţia Generală a Vămilor Biroul centralizator. (2) Când s-au constatat nereguli care au fost menţionate în documentul T1, acesta va fi transmis imediat prin poştă la Biroul centralizator. Pentru operaţiunile de export cu tranzit o copie de pe exemplarul 4/5 va fi anexată la recipisa. (3) Pe plic va fi aplicată ştampila "Tranzit comun", iar până la confecţionarea acesteia menţiunea va fi făcuta manual. (4) Biroul centralizator, după înregistrarea exemplarelor în evidenta proprie, le va transmite imediat prin poştă la biroul vamal de plecare. ART. 50 (1) În cazuri temeinic justificate o operaţiune de tranzit comun poate fi încheiată şi la un alt birou de destinaţie decât cel menţionat în documentul de tranzit T1, acesta devenind în mod automat birou vamal de destinaţie. (2) Noul birou vamal de destinaţie preia toate obligaţiile care ii revin în aceasta calitate şi comunica imediat în scris Biroului centralizator modificarea respectiva. (3) În rubrica 56 a documentului T1 noul birou vamal de destinaţie va face menţiunea "mărfuri prezentate la biroul vamal ...". ART. 51 O operaţiune de tranzit comun se încheie atunci când mărfurile şi documentele T1 corespunzătoare sunt prezentate şi înregistrate în evidenţă de către biroul vamal de destinaţie, iar obligaţiile titularului de tranzit şi ale garanţiei nu continua pentru operaţiunile următoare. ART. 52 (1) La prezentarea mărfurilor şi a documentului T1 la biroul vamal de destinaţie se poate obţine, la cerere, eliberarea unei recipise conform modelului prezentat în anexa nr. 11. (2) Recipisa va fi completată în prealabil de către cel interesat. Aceasta poate conţine şi alte indicaţii referitoare la transport, în afară spaţiului rezervat biroului vamal de destinaţie, iar valabilitatea vizei biroului vamal de destinaţie este limitată la indicaţiile conţinute în acel spaţiu. (3) În coltul din stânga sus al recipisei vor fi înscrise numărul şi data înregistrării operaţiunii de tranzit în evidentele biroului vamal de destinaţie. (4) Semnătura şi ştampila agentului vamal din cadrul biroului de destinaţie, aplicate pe recipisa, nu reprezintă confirmarea legală de încheiere a operaţiunii de tranzit, aceasta fiind probată prin primirea exemplarului 5 al documentului de către biroul de plecare. ART. 53 (1) Principalul obligat mai poate solicita biroului de destinaţie o copie de pe exemplarul 5, certificată de autoritatea vamală ca fiind conformă cu originalul. (2) Aceasta copie va putea fi prezentată la biroul vamal de plecare ca proba alternativa a corectitudinii derulării operaţiunii de tranzit comun. 3.3. Evenimente şi nereguli în cursul transportului ART. 54 Mărfurile care figurează pe un document T1 pot fi transbordate pe un alt mijloc de transport, sub supravegherea autorităţilor vamale, în conformitate cu prevederile secţiunii 1 a cap. X din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997. În acest caz documentul T1 va fi completat corespunzător în rubrica 55 - Transbordare. ART. 55 În timpul transportului pot aparea următoarele evenimente: a) ruperea sigiliului dintr-o cauza independenta de voinţa transportatorului; b) accident care necesita transbordarea pe un alt mijloc de transport; c) pericol iminent care necesita descărcarea imediata, parţială sau totală a mărfurilor; d) nerespectarea termenului de tranzit datorită unor accidente sau altor incidente survenite în cursul transportului. ART. 56 (1) Pentru evenimentele menţionate la art. 55 nu se aplica sancţiuni contravenţionale, conform Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, cu condiţia ca acestea să fie probate cu un document emis de autorităţile competente. (2) Organele vamale din cadrul biroului vamal de destinaţie înscriu în rubrica 56 a documentului T1 (exemplarele 4 şi 5) menţiuni referitoare la aceste evenimente. ART. 57 Dacă în timpul transportului au loc evenimente de tipul celor menţionate la art. 55 care nu sunt independente de voinţa transportatorului, sau alte evenimente care să ducă la încasarea taxelor vamale şi a altor drepturi de import, atunci organele vamale de la biroul vamal de destinaţie vor aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute în cap. XV din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, şi vor anunţa în acelaşi timp Biroul centralizator care va acorda sprijinul necesar şi va urmări operaţiunea respectiva. CAP. 4 Procedeuri de cercetare şi control aposteriori. Recuperarea creanţelor ART. 58 În cazul în care biroul vamal de plecare nu a primit exemplarul 5 al documentului T în maximum 60 de zile de la data emiterii, acesta are obligaţia de a se adresa în scris principalului obligat, pentru a obţine informaţiile cu privire la operaţiunea de tranzit, precum şi precizările legate de biroul de destinaţie. ART. 59 (1) La solicitarea biroului vamal de plecare, menţionată la articolul precedent, principalul obligat poate prezenta dovada corectitudinii operaţiunii T1 prin: a) prezentarea unui document certificat de către autoritatea vamală, din care să rezulte ca mărfurile în cauza au fost prezentate la biroul de destinaţie, de exemplu: recipisa sau copia de pe exemplarul 5; b) prezentarea unui document vamal (copie sau xerocopie certificată de autoritatea vamală ca fiind conformă) de plasare a mărfurilor la destinaţie sub un regim vamal. Acest document trebuie să conţină toate datele care să permită identificarea respectivelor mărfuri. (2) În situaţia menţionată la lit. a) biroul vamal de plecare va transmite informaţiile împreună cu o copie de pe documentele prezentate Direcţiei Generale a Vămilor Biroul centralizator, care va declanşa procedura de cercetare. (3) În situaţia menţionată la lit. b) operaţiunea de tranzit se considera încheiată, biroul vamal de plecare comunicând în scris încheierea la Biroul centralizator. ART. 60 (1) În cazul neprezentarii uneia dintre dovezile menţionate la art. 47 într-un interval de 120 de zile de la data emiterii tranzitului, biroul vamal de plecare comunica în scris Biroului centralizator neincheierea operaţiunii de tranzit. (2) Biroul centralizator, prin intermediul Serviciului supraveghere tranzite şi dispecerat, va efectua în continuare procedura de cercetare şi control, care se poate finaliza fie prin încasarea de către biroul vamal de plecare, dacă se constata o neregula în legătura cu acel tranzit, a cuantumului drepturilor vamale corespunzătoare, fie prin anunţarea biroului de plecare ca mărfurile şi documentele corespunzătoare au fost prezentate biroului vamal de destinaţie. ART. 61 (1) Dacă Biroul centralizator nu este în posesia exemplarului 5 al documentului de tranzit, transmis de biroul vamal de destinaţie conform prevederilor art. 38, va solicita acestui birou informaţiile necesare, prin trimiterea formularului TC 20 prezentat în anexa nr. 12 şi a unei copii de pe exemplarul 1 al declaraţiei vamale. (2) Biroul vamal de destinaţie va soluţiona fără întârziere avizele de cercetare primite şi va trimite în cel mai scurt timp Biroului centralizator datele solicitate. (3) Fiecare formular TC 20 nu se poate referi decât la un singur document T1 şi va fi completat conform anexei nr. 13. ART. 62 În funcţie de răspunsul biroului vamal de destinaţie, Biroul centralizator va proceda la confirmarea operaţiunii de tranzit către biroul de plecare sau va continua procedura de cercetare. ANEXA 1 ───────la normele metodologice───────────────────────
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANŢELOR
DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR
AUTORIZAŢIE
Nr. ...
Societatea Comercială ...., cu sediul în ...... , este autorizată,
în calitate de principal obligat, în aplicarea sistemului de tranzit
comun pe teritoriul României.
Prezenta autorizaţie este valabilă pentru birourile vamale ...... .
Director general adjunct,
........................
Data emiterii ........
ANEXA 2 ───────la normele metodologice──────────────────────── REGIM DE TRANZIT COMUN Garanţia globală (Garanţie furnizată global pentru mai multe operaţiuni de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun) I. Angajarea cauţiunii 1. Subsemnatul/subsemnata*1) ......, domiciliat/domiciliată în *2) .........., accepta cauţiunea solidară la biroul de garanţie din ....., până la concurenţa unei sume maxime de ..... faţă de România, pentru tot ceea ce*3) ..... este sau ar deveni obligat faţă de statul sus-menţionat atât în principal şi în adiţional, cât şi pentru cheltuieli şi accesorii, excluzând penalităţile, cu titlu de drepturi, taxe şi alte impuneri rezultând din infracţiuni sau din nereguli comise în cursul sau cu ocazia operaţiunilor de tranzit comun efectuate de principalul obligat. 2. Subsemnatul/subsemnata se obliga să efectueze, la prima cerere scrisă a autorităţii competente menţionate la pct. 1, plata sumelor cerute, până la concurenţa sumei maxime mai sus menţionate şi fără a o putea amâna dincolo de un termen de 30 de zile începând cu data cererii de plata, cu excepţia cazului în care acesta/aceasta sau orice alta persoana interesată nu stabileşte, înainte de expirarea acestui termen, cu acordul autorităţii competente, ca operaţiunea de tranzit s-a desfăşurat fără nici o infracţiune sau neregula în sensul regimului de tranzit comun. Autorităţile competente pot, la cererea subsemnatului/subsemnatei şi pentru toate motivele recunoscute ca fiind valabile, să prelungească, dincolo de termenul de 30 de zile socotit de la data cererii de plata, termenul în care subsemnatul/subsemnata este obligat/obligată să efectueze plata sumelor cerute. Cheltuielile care rezulta din acordarea acestui termen suplimentar, în special dobânzile, trebuie să fie calculate astfel încât suma lor să fie echivalenta celei care ar fi cerută în acest scop pe piaţa monetară şi financiară naţională. Aceasta sumă nu poate fi scăzută din sumele deja plătite în baza prezentului angajament decât dacă subsemnatul/subsemnata este cercetat/cercetata în urma unei operaţiuni de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun care a început înainte de primirea cererii de plata precedente sau în cele 30 de zile care urmează acesteia. 3. Prezentul angajament este valabil din ziua acceptării lui de către biroul de garanţie. Contractul de cauţiune poate fi reziliat oricând de către subsemnatul/subsemnata, precum şi de statul pe teritoriul căruia este situat biroul de garanţie. Rezilierea devine efectivă din a 16-a zi după notificarea sa făcuta celeilalte părţi. Subsemnatul/subsemnata rămâne răspunzător/răspunzătoare de plata sumelor care devin exigibile ca urmare a operaţiunilor de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun, acoperite de prezentul angajament, care a început înainte de data la care rezilierea devine efectivă, chiar dacă plata lor este cerută ulterior.
Întocmit la ...... la data de ......
....................................
(semnătura)*4)
II. Acceptul biroului de garanţie Biroul de garanţie ................. Angajarea cauţiunii acceptate la data de .........
..........................
(semnătura şi ştampila)
------------ *1) Numele şi prenumele sau denumirea societăţii comerciale. *2) Adresa completă. *3) Numele şi prenumele sau denumirea firmei şi adresa completa a principalului obligat. *4) Înainte de a semna, semnatarul trebuie să menţioneze următoarele: "Valabil cu titlu (valoare) de cauţiune pentru suma de .....", indicând suma şi în litere. ANEXA 3 ───────la normele metodologice───────────────────────
TRANZIT COMUN CERTIFICAT DE GARANŢIE
(faţă)
┌──────────────────────────────────────┬───────┬─────────┬────────┬───────────┐
│ │ │ │ │ │
│1. Ultima zi de valabilitate │ ziua │ luna │ anul │ 2. Număr │
├──────────────────────────────────────┼───────┴─────────┴────────┴───────────┤
│3. Principalul obligat │ │
│ (numele, prenumele sau │ │
│ statutul social, adresa │ │
│ completa şi ţara) │ │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Garanţie │ │
│ (numele şi prenumele sau │ │
│ statutul social, adresa │ │
│ completa şi ţara) │ România │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Biroul de garanţii │ Direcţia Generală a Vămilor │
│ (denumirea, adresa │ 70704 Bucureşti │
│ completa şi ţara) │ România │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────┬────────────────────┤
│6. Nivelul garanţiei │ în cifre: │ în litere: │
│ (în moneda naţională) │ │ │
├──────────────────────────────────────┴─────────────────┴────────────────────┤
│ │
│ 7. Biroul de garanţii confirmă obţinerea de către principalul │
│ obligat menţionat anterior a unui acord prealabil pentru │
│ efectuarea de operaţiuni T1/T2 pe teritoriul vamal al: │
│ ROMÂNIEI │
├──────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│ 8. Termen de valabilitate prelungit până la: │Eliberat de ..... în ..... │
│ ziua .... luna ... anul ... inclusiv │ (locul) (data) │
│ de către ........ în ...... │ │
│ (locul) (data) │ │
│ │ │
│ (semnătura funcţionarului şi ştampila │ DIRECŢIA GENERALĂ A VĂMILOR │
│ biroului de garanţii) │ │
│ │ (semnătura funcţionarului şi │
│ │ ştampila biroului de │
│ │ garanţii) │
│ │ │
└──────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────┘
9. Persoane abilitate să semneze declaraţii T1 sau T2 pentru
principalul obligat
(verso)
┌──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│10. Numele, │ 11. Semnătura │ 10. Numele, │ 11. Semnătura │
│ prenumele şi │ principalului│ prenumele şi │ principalului │
│ specimenul de │ obligat*) │ specimenul de │ obligat*) │
│ semnătura al per-│ │ semnătura al │ │
│ soanei abilitate │ │ persoanei │ │
│ │ │ abilitate │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
└──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘
------ *) În cazul în care principalul obligat este persoana juridică, semnătura trebuie urmată de indicarea numelui, prenumelui şi a calităţii persoanei. ANEXA 4 ───────la normele metodologice─────────────────────── REGIM DE TRANZIT COMUN Garanţia izolata (Garanţie furnizată pentru o singura operaţiune de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun) I. Angajarea cauţiunii 1. Subsemnatul/subsemnata*1) ........, domiciliat/domiciliată in*2) ........, accepta cauţiunea solidară la biroul vamal de plecare din ............, până la concurenţa unei sume maxime de .......... faţă de România, pentru tot ceea ce*3) ........ este sau ar deveni obligat faţă de statul sus-menţionat atât în principal şi în adiţional, cât şi pentru cheltuieli şi accesorii, excluzând penalităţile, cu titlu de drepturi, taxe şi alte impuneri rezultând din infracţiuni sau din nereguli comise în cursul sau cu ocazia operaţiunilor de tranzit comun efectuate de principalul obligat de la biroul vamal de plecare ........... la biroul vamal de destinaţie ........ referitor la mărfurile indicate în continuare: .......................................................... . 2. Subsemnatul/subsemnata se obligă să efectueze, la prima cerere scrisă a autorităţii competente menţionate la pct. 1, plata sumelor cerute, fără a o putea amâna dincolo de un termen de 30 de zile începând cu data cererii de plata, cu excepţia cazului în care acesta/aceasta sau orice alta persoana interesată nu stabileşte, înainte de expirarea termenului, cu acordul autorităţii competente, ca operaţiunea de tranzit s-a desfăşurat fără nici o infracţiune sau neregulă în sensul regimului de tranzit comun. Autorităţile competente pot, la cererea subsemnatului/subsemnatei şi pentru toate motivele recunoscute ca fiind valabile, să prelungească, dincolo de termenul de 30 de zile socotit de la data cererii de plata, termenul în care subsemnatul/subsemnata este obligat/obligată să efectueze plata sumelor cerute. Cheltuielile care rezulta din acordarea acestui termen suplimentar, în special dobânzile, trebuie să fie calculate astfel încât suma lor să fie echivalentul celei care ar fi cerută în acest scop pe piaţa monetară şi financiară naţională. 3. Prezentul angajament este valabil din ziua acceptării lui de către biroul vamal de plecare.
Întocmit la ...... la data de ...........
.........................................
(semnătura)*4)
II. Acceptul biroului de plecare Biroul de plecare .................................. Angajarea cauţiunii acceptate la data de ........... Pentru acoperirea operaţiunii T1, eliberata de ...... sub numărul .......
........................
(semnătura şi ştampila)
-------- *1) Numele şi prenumele sau denumirea societăţii comerciale. *2) Adresa completă. *3) Numele şi prenumele sau denumirea firmei şi adresa completa a principalului obligat. *4) Înainte de a semna, semnatarul trebuie să menţioneze următoarele: "Valabil cu titlu (valoare) de cauţiune pentru suma de ..........", indicând suma şi în litere. ANEXA 5 ───────la normele metodologice───────────────────────
LISTA
cuprinzând mărfurile excluse de la garanţia globală
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Poziţia tarifară Denumirea mărfii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0901, din care: Cafea, chiar prăjită sau decofeinizată; coji şi pelicule de
cafea: înlocuitori de cafea conţinând cafea în orice
proporţie
0901 11 00
0901 12 00
0901 21 00
0901 22 00
0901 90 90
2101, din care: Extracte, esenţe şi concentrate de cafea, de ceai sau de
2101 11 mate şi preparate având la baza aceste produse sau având
la baza cafea, ceai sau mate; cicoare prajită şi alţi
înlocuitori organici de cafea şi extracte, esenţe si
concentrate din acestea
2203, din care: Bere fabricată din malţ
2203 00
2204, din care: Vin din struguri proaspeţi, inclusiv vinuri îmbogaţite cu
2204 10 alcool; must din struguri, altul decât cel de la poziţia
2204 21 20.09
2204 29
2204 30
2205 Vermuturi şi alte vinuri din struguri proaspeţi, aromate cu
plante sau cu substanţe aromatizante
2206 Alte băuturi fermentate (de exemplu obţinute din suc de
pere proaspete, cidru, hidromel); amestecuri de băuturi
fermentate, amestecuri de băuturi fermentate şi băuturi
nealcoolice, nedenumite şi necuprinse în alta parte
2207, din care: Alcool etilic nedenaturat cu o concentraţie de alcool,
2207 10 00 determinata în funcţie de volum, de 80% vol. sau peste;
alcool etilic şi alte rachiuri, denaturate, de orice
concentraţie.
2208, din care: Alcool etilic nedenaturat cu o concentraţie de alcool în
2208 20 12 funcţie de volum de până la 80% vol. rachiuri, lichioruri
şi alte băuturi spirtoase
2208 20 14
2208 20 27
2208 20 29
2208 20 40
2208 20 62
2208 20 64
2208 20 87
2208 20 89
2208 30
2208 40
2208 50
2208 60
2208 70
2208 90 11
2208 90 41
2208 90 52
2208 90 57
2208 90 69
2208 90 74
2208 90 78
2208 90 91
2208 90 99
2400, din care: Tutun şi înlocuitori de tutun prelucraţi
2402 20
2402 10 00
2403 10
2403 91 00
2403 91 90
2403 99 10
2710, din care: Uleiuri din petrol şi din minerale bituminoase, altele
2710 00 34 decât uleiurile brute; produse nedenumite şi necuprinse în
2710 00 36 altă parte, care conţin în greutate cel puţin 70% uleiuri
2710 00 27 petroliere sau uleiuri obţinute din minerale bituminoase,
2710 00 29 aceste uleiuri fiind constituenţi de baza ai produselor
2710 00 32 respective
2710 00 66
2710 00 67
2710 00 68
4302 Blănuri tăbăcite sau apretate (inclusiv capete, cozi, labe
şi alte bucăţi, deşeuri şi resturi), neasamblate sau
asamblate (fără adăugirea altor materiale)
4303, din care: Articole de îmbrăcăminte, accesorii de îmbrăcăminte şi alte
4303 10 10 articole din blană
4303 10 90
7113, din care: Articole de bijuterie sau de giuvaiergerie şi părţi ale
7113 19 00 acestora, din metale preţioase sau din metale placate sau
suflate cu metale preţioase
8703 Autoturisme şi alte autovehicule destinate în principal
pentru transportul de persoane (altele decât cele de la
poziţia 8702), inclusiv cele de tip "breck" şi maşinile de
curse
3303 Parfumuri şi ape de toaletă
8415, din care: Maşini şi aparate pentru aer condiţionat ...
8415 10 00
8516, din care: Încălzitoare instantanee de apă ... aparate electrotermice
pentru uz casnic
8516 50 00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANEXA 6 ───────la normele metodologice─────────────────────── REGIM DE TRANZIT COMUN Garanţia izolata (Garanţie furnizată pentru mai multe operaţiuni de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun) I. Angajarea cauţiunii 1. Subsemnatul/subsemnata*1) ........, domiciliat/domiciliată in*2) ..... , accepta cauţiunea solidară la biroul vamal de plecare din ............., până la concurenţa unei sume maxime de ...... lei faţă de România, pentru tot ceea ce*3) ........... este sau ar deveni obligat faţă de statul sus-menţionat atât în principal şi în adiţional, cât şi pentru cheltuieli şi accesorii, excluzând penalităţile, cu titlu de drepturi, taxe şi alte impuneri rezultând din infracţiuni sau din nereguli comise în cursul sau cu ocazia operaţiunii de tranzit comun efectuate de principalul obligat şi înscrise de biroul vamal de plecare în Modelul de utilizare a garanţiei izolate pentru mai multe operaţiuni de tranzit. 2. Subsemnatul/subsemnata se obliga să efectueze, la prima cerere scrisă a autorităţii competente menţionate la pct. 1, plata sumelor cerute, fără a o putea amâna dincolo de un termen de 30 de zile începând cu data cererii de plata, cu excepţia cazului în care acesta/aceasta sau orice alta persoana interesată nu stabileşte, înainte de expirarea termenului, cu acordul autorităţii competente, ca operaţiunea de tranzit s-a desfăşurat fără nici o infracţiune sau neregula în aplicarea regimului de tranzit comun. Autorităţile competente pot, la cererea subsemnatului/subsemnatei şi pentru toate motivele recunoscute ca fiind valabile, să prelungească, dincolo de termenul de 30 de zile socotit de la data cererii de plata, termenul în care subsemnatul/subsemnata este obligat/obligată să efectueze plata sumelor cerute. Cheltuielile care rezulta din acordarea acestui termen suplimentar, în special dobânzile, trebuie să fie calculate astfel încât suma lor să fie echivalentul celei care ar fi cerută în acest scop pe piaţa monetară şi financiară naţională. 3. Prezentul angajament este valabil din ziua acceptării lui de către biroul vamal de plecare.
Întocmit la ..... la data de .....
...................................
(semnătura)*4)
II. Acceptul biroului de plecare Biroul de plecare ............................. Angajarea cauţiunii acceptate la data de ..................... Pentru operaţiunile T1 înscrise în Modelul de utilizare a garanţiei izolate pentru mai multe operaţiuni de tranzit.
.....................................
(semnătura şi ştampila)
--------- *1) Numele şi prenumele sau denumirea societăţii comerciale. *2) Adresa completa. *3) Numele şi prenumele sau denumirea firmei şi adresa completa a principalului obligat. *4) Înainte de a semna, semnatarul trebuie să menţioneze următoarele: "Valabil cu titlu (valoare) de cauţiune pentru suma de .............", indicând suma şi în litere. MODELde utilizare a garanţiei izolate pentru mai multe operaţiuni de tranzit
Angajament de cauţiune ............................................
Principalul obligat ...............................................
Suma garanţiei în lei [][][][][][][][][][]
┌────┬─────────┬─────────────┬─────────────┬────────────┬───────────────┬─────┐
│Nr. │ │ Data │ Biroul │ Nivelul │Data returnarii│ │
│crt.│Număr T1 │constituirii │de destinaţie│drepturilor │exemplarului 5 │ Sold│
│ │ │ │ │ vamale │ │ │
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
├────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼────────────┼───────────────┼─────│
└────┴─────────┴─────────────┴─────────────┴────────────┴───────────────┼─────│
Report │ │
└─────┘
ANEXA 7 ───────la normele metodologice─────────────────────── REGIM DE TRANZIT COMUN Garanţia forfetara I. Angajarea cauţiunii 1. Subsemnatul/subsemnata*1) ...., domiciliat/domiciliată în*2) ........., acceptă cauţiunea solidară la biroul de garanţie din ........ faţă de România, pentru tot ceea ce un principal obligat este sau ar deveni obligat faţă de statul mai sus menţionat atât în principal şi în adiţional, cât şi pentru cheltuieli şi accesorii, excluzând penalităţile, cu titlu de drepturi, taxe şi alte impuneri rezultând din infracţiuni sau nereguli comise în cursul sau cu ocazia operaţiunii de tranzit efectuate de principalul obligat în cadrul regimului de tranzit comun, faţă de care subsemnatul/subsemnata a consimţit să angajeze responsabilitatea sa prin eliberarea de titluri de garanţie şi aceasta până la concurenţa unei sume maxime de 7.000 euro/titlu. 2. Subsemnatul/subsemnata se obligă să efectueze, la prima cerere scrisă a autorităţii competente menţionate la pct. 1, plata sumelor cerute, până la concurenţa sumei de 7.000 euro/titlu şi fără a o putea amâna dincolo de un termen de 30 de zile începând cu data cererii de plata, cu excepţia cazului în care acesta/aceasta sau orice alta persoana interesată nu stabileşte, înainte de expirarea acestui termen, cu acordul autorităţii competente, ca operaţiunea de tranzit s-a desfăşurat fără nici o infracţiune sau neregulă în aplicarea regimului de tranzit comun. Autorităţile competente pot, la cererea subsemnatului/subsemnatei şi pentru toate motivele recunoscute ca fiind valabile, să prelungească, dincolo de termenul de 30 de zile socotit de la data cererii de plata, termenul în care subsemnatul/subsemnata este obligat/obligată să efectueze plata sumelor cerute. Cheltuielile care rezulta din acordarea acestui termen suplimentar, în special dobânzile, trebuie să fie calculate astfel încât suma lor să fie echivalenta celei care ar fi cerută în acest scop pe piaţa monetară şi financiară naţională. 3. Prezentul angajament este valabil din ziua acceptării lui de către biroul de garanţie. Contractul de cauţiune poate fi reziliat oricând de către subsemnatul/subsemnata, precum şi de statul pe teritoriul căruia este situat biroul de garanţie. Rezilierea devine efectivă din a 16-a zi după notificarea sa făcuta celeilalte părţi. Subsemnatul/subsemnata rămâne răspunzător/răspunzătoare de plata sumelor care devin exigibile ca urmare a operaţiunilor de tranzit în cadrul Convenţiei referitoare la un regim de tranzit comun, acoperite de prezentul angajament, care a început înainte de data la care rezilierea devine efectivă, chiar dacă plata lor este cerută ulterior.
Întocmit la ..... la data de .....
......................................
(semnătura)*3)
II. Acceptul biroului de garanţie Biroul de garanţie ............................. Angajarea cauţiunii acceptate la data de ..........................
.............................
(semnătura şi ştampila)
----------- *1) Numele şi prenumele sau denumirea societăţii comerciale. *2) Adresa completă. *3) Înainte de a semna, semnatarul trebuie să menţioneze următoarele: "Valabil cu titlu (valoare) de cauţiune pentru suma de ..... ", indicând suma şi în litere. ANEXA 8 ───────la normele metodologice───────────────────────
(faţă)
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ TRANZIT COMUN │
│ TRANZIT COMUNITAR │
│ │
│ │
│ Document de garanţie forfetară │
│ │
│ │
│ Emitentul ........................................................ │
│ .................................................................. │
│ (numele sau calitatea şi adresa) │
│ │
│ │
│ (angajarea a fost acceptată de ................................... │
│ prin unitatea garantă din ......................................) │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Prezentul document este valabil până la concurenţa sumei │
│de 7.000 euro pentru o operaţiune T1 sau T2 începând cel mai │
│târziu la data de ......................................................... │
│şi faţă de care principalul obligat este .................................. │
│ (numele sau calitatea şi adresa)│
│ │
│ │
│ ................................... ...................................│
│ (semnătura principalului obligat*1) (semnătura şi ştampila emitentului)│
│ │
│ │
│─────── │
│ *) Semnătura este facultativă. │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
(verso)
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Se completează de unitatea vamală de plecare │
│ │
│ Operaţiune de tranzit efectuată sub acoperirea documentului │
│T1/T2/T2ES/T2PT înregistrat la data de ......................... │
│cu nr. .................. de unitatea vamală ................... │
│ │
│ ............. ............. │
│ (ştampila) (semnătura) │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 9 ──────────la normele metodologice───────────────────────
LISTA ÎNCĂRCĂTURII
Document T1
Nr. .../data ...
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea mărfii Poziţia Cantitatea Ţara U.M. Valoarea
crt. tarifară ───────────────
Import Export
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
........................
(semnătura şi ştampila)
Principalul obligat, Agentul vamal,
.................. ..............
ANEXA 10 ───────la normele metodologice─────────────────────── LISTA ÎNCĂRCĂTURII Instrucţiuni de utilizare şi completare 1. Atunci când se folosesc liste de încărcătura pentru o trimitere care cuprinde mai multe feluri de mărfuri, rubricile 15, 33 şi 41 din declaraţia vamală de tranzit (documentul T1) sunt barate, iar în rubrica 31 "Colete şi descrierea mărfurilor" se va face menţiunea: "conform Listei de încărcătura anexate". 2. Lista de încărcătura este întocmită în acelaşi număr de exemplare ca şi declaraţia vamală de tranzit, exemplarele sale având aceeaşi destinaţie. 3. Când se înregistrează declaraţia, lista încărcăturii primeşte acelaşi număr de înregistrare ca şi declaraţia vamală de tranzit (documentul T1). Acest număr trebuie să fie aplicat fie cu ajutorul unei ştampile ce conţine denumirea biroului vamal de plecare, fie de mana. 4. Când sunt anexate mai multe liste de încărcătura la aceeaşi declaraţie, ele trebuie să poarte şi un număr de ordine atribuit de principalul obligat; numărul de liste anexat este indicat în rubrica 4 "Liste de încărcătura" a declaraţiei vamale. 5. În coloana "U.M." se va înscrie unitatea de măsura specifica şi nu codul acesteia conform anexei nr. 13 la Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 946/1997. 6. În coloana "Valoarea" se va înscrie valoarea facturată pentru mărfurile declarate, în moneda din factură. ANEXA 11 ───────la normele metodologice───────────────────────
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ TRANZIT COMUN │
│ Recipisa │
│ Biroul vamal ............................................. │
│ confirmă că documentul T1/exemplarul de control T nr. 5, │
│ înregistrat la data de ............. cu nr. ................ │
│ de către biroul vamal ........................................... , │
│ a fost predat şi până în prezent nu s-a semnalat nici o neregulă în │
│ legătura cu trimiterea la care se referă documentul de însoţire. │
│ │
│ Ştampila agentului vamal Localitatea ................... │
│ Data .......................... │
│ .......................... │
│ (semnătura) │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 12 ───────la normele metodologice─────────────────────── AVIZ DE CERCETARE (TC 20) Instrucţiuni de completare A. Faţa formularului 1. Caseta I se va completa de către Biroul centralizator, mai puţin rubrica D (biroul de tranzit). 2. Biroul vamal de destinaţie va răspunde prin bifarea căsuţelor corespunzătoare din caseta IV. 3. În situaţia în care biroul vamal de destinaţie solicita informaţii suplimentare se va completa caseta II. 4. La cererea de informaţii suplimentare Biroul centralizator va răspunde prin completarea casetei III. B. Verso formularului 1. Verso nu se completează, întrucât în aceasta faza nu sunt prevăzute birouri vamale de trecere. ANEXA 13 ───────la normle metodologice──────────────────────
TC 20
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ I. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BIROUL DE PLECARE │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│A. Document T nr. B. Biroul de destinaţie (denumirea şi ţara) │
│ anexat copie de pe │
│ exemplarul 1 │
│ C. Biroul de plecare │
│ (denumirea şi adresa │
│ completă) D. Biroul de tranzit (denumirea şi ţara) │
│ │
│ 1. │
│ 2. │
│ 3. │
│ 4. │
│ 5. │
│ 6. │
│E. Numărul de înmatriculare a vehiculului sau numele vasului │
│ (dacă este cunoscut) │
│F. Destinatar (numele şi adresa completă) │
│G. Conform informaţiilor furnizate de titularul tranzitului, │
│ trimiterea a fost │
│[] 1. prezentată la biroul dvs. în │z│l│a│ [] 2. remisă destinatarului │
│ - - - în │z│l│a│ │
│ - - - │
│[] 3. remisă lui ............................................│z│l│a│ │
│ (numele şi adresa persoanei sau denumirea - - - │
│ şi sediul societăţii comerciale) │
│ │
│[] H. O recipisă referitoare la document şi eliberată de biroul │
│ dvs. în │z│l│a│ mi-a fost prezentată. │
│ - - - │
│[] I. Titularul tranzitului nu a putut da informaţii privind trimiterea. │
│ │
│ Locul şi data: Semnătura: Ştampila: │
│ │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│II. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BIROUL DE DESTINAŢIE: CERERE DE INFORMAŢII │
│ COMPLEMENTARE │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│Pentru continuarea cercetărilor rog biroul de plecare să îmi trimită: │
│[] 1. natura exactă a mărfurilor [] 2. copie de pe factură │
│[] 3. o copie de pe manifest, [] 4. numele persoanei însărcinate │
│ de pe conosament cu completarea │
│ sau de pe scrisoarea de formalităţilor la biroul de │
│ transport aerian destinaţie │
│[] 5. dovezile şi informaţiile │
│ următoare (de precizat): │
│ │
│ Locul şi data: Semnătura: Ştampila: │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ III. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BIROUL DE PLECARE: RĂSPUNS LA CEREREA │
│ DE INFORMAŢII COMPLEMENTARE │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ [] 1. Aveţi anexate informaţiile, copiile şi │
│ dovezile cerute │
│ [] 2. Informaţiile, copiile sau dovezile │
│ marcate la cifrele 1 2 3 4 5 din cererea dvs. nu sunt│
│ [][][][][] disponibile. │
│ │
│ │
│ │
│ Locul şi data: Semnătura: Ştampila: │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│IV. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BIROUL DE DESTINAŢIE: INFORMAŢII PENTRU │
│ BIROUL DE PLECARE │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ [] 1. Exemplarul de înapoiat (exemplarul 5) a fost trimis în │z│l│a│; │
│ alăturat copia de pe exemplarul 1, vizata corespunzător. - - - │
│ [] 2. Exemplarul de înapoiat (exemplarul 5), vizat corespunzător, │
│ este anexat la prezentul aviz de cercetare. │
│ [] 3. Cercetările sunt în curs şi exemplarul de înapoiat (exemplarul 5) sau│
│ copia de pe exemplarul 1 va fi trimis în cel mai scurt timp. │
│ [] 4. Trimiterea a fost prezentată aici fără documentul aferent. │
│ [] 5. Nici trimiterea şi nici documentul aferent nu au fost prezentate aici│
│ şi nici o informaţie cu privire la acestea nu a putut fi obţinută. │
│ │
│ Locul şi data: Semnătura: Ştampila: │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
---------