Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 213 din 28 iunie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea si utilizarea energiei termice, aprobat prin   Hotararea Guvernului nr. 425/1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 213 din 28 iunie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea si utilizarea energiei termice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 425/1994

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 18 septembrie 2001
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , excepţie ridicatã de Nicolae Bob în Dosarul nr. 2.441/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal a rãspuns Nicolae Bob, lipsind cealaltã parte, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, partea prezenta pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstituţionalitate. Se apreciazã ca prin impunerea de cãtre furnizorul de energie termica a contractelor încheiate cu asociaţia de locatari, ca urmare a prevederilor <>art. 29 din Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , se renunţa la capacitatea de folosinta a persoanei contractante, ceea ce contravine dispoziţiilor care reglementeazã capacitatea civilã a persoanelor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibila, a exceptiei ridicate, deoarece Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra constituţionalitãţii legilor sau ordonanţelor în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 ianuarie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.441/2000, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , excepţie ridicatã de Nicolae Bob într-un proces de contencios administrativ intentat impotriva Guvernului României.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , incalca prevederile art. 26, 27 şi 37 din Constituţie, "întrucât prevede ca furnizorul nu încheie contract decât cu asociaţiile". Autorul exceptiei arata ca dispoziţiile constituţionale invocate îi conferã "dreptul de a avea contract cu rãspundere civilã pentru consumul intim al familiei, contrar scopului unui contract civil şi anume acela de interes personal [...]".
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, "constata necesitatea trimiterii exceptiei de neconstituţionalitate spre competenta soluţionare Curţii Constituţionale", iar susţinerile fãcute în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate le apreciazã ca fiind nefondate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât se referã la dispoziţiile unui regulament aprobat prin hotãrâre a Guvernului, al carei control de constitutionalitate nu intra în competenta Curţii Constituţionale în sensul prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile partii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 26 august 1994.
Autorul exceptiei susţine, în esenta, ca aceste prevederi sunt contrare dispoziţiilor art. 26, 27 şi 37 din Constituţie.
Analizând aceasta critica, Curtea observa ca dispoziţiile art. 144 lit. c) din Constituţie prevãd în mod expres şi limitativ competenta Curţii Constituţionale, în sensul ca aceasta "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor". <>Art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, reluand aceasta dispoziţie constituţionalã, precizeazã competenta Curţii de a "decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei". De asemenea, dispoziţiile alin. (6) al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, prevãd ca "Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã."
Deoarece în cauza instanta sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , nu a aplicat dispoziţiile <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, revine Curţii Constituţionale sa constate ca, întrucât actele normative criticate nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate, excepţia urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea energiei termice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 425/1994 , excepţie ridicatã de Nicolae Bob în Dosarul nr. 2.441/2000 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 28 iunie 2000.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016