Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE*) nr. 203 din 28 septembrie 1999 referitoare la autorizarea concentrarii economice realizate prin achizitionarea de catre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societatii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti
EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 518 din 25 octombrie 1999
------------
*) În vederea publicãrii deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, informaţiile cu caracter secret au fost protejate.
Plenul Consiliului Concurentei,
I. în baza:
1. <>Legii concurentei nr. 21/1996 , publicatain Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;
3. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii partii substanţiale de piata, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
4. Instrucţiunilor date în aplicarea <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a concentrarii economice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1998;
5. Notificãrii concentrarii economice realizate prin achiziţionarea de cãtre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti, depusa de RENAULT prin societatea de consultanţa imputernicita GIDE LOYRETTE NOUEL şi înregistratã la Consiliul Concurentei sub nr. R.S.-153 din 5 iulie 1999;
6. investigatiei declansate în baza Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 47 din 23 iulie 1999 , având ca obiect verificarea compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un mediu concurential normal;
7. Raportului de investigatie transmis împreunã cu citaţia pentru audierea pãrţilor la concentrarea economicã în Plenul Consiliului Concurentei în termenul prevãzut la <>art. 49 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , precum şi a celorlalte documente din dosarul cazului;
8. observaţiilor la Raportul de investigatie, transmise de pãrţile implicate în concentrarea economicã, respectiv Fondul Proprietãţii de Stat şi RENAULT;
9. participãrii la audiere, la solicitare şi în baza aprobãrii date de preşedintele Consiliului Concurentei, a reprezentanţilor legali ai celorlalţi producãtori de automobile din România, respectiv:
- Societatea Comercialã Daewoo Automobile - S.A. Craiova;
- Societatea Comercialã Daewoo Auto Trading - S.R.L.;
- Societatea Comercialã ARO Campulung - S.A., ai Asociaţiei Patronale a Producãtorilor şi Importatorilor de Autovehicule din România (APIA) şi ai unor întreprinderi din industria orizontala româneascã, furnizori principali de repere şi subansambluri pentru automobile:
- Societatea Comercialã "Elba" - S.A. Timişoara;
- Societatea Comercialã "Electroprecizia" - S.A. Sacele-Braşov;
- Societatea Comercialã "UAMT" - S.A. Oradea;
- Societatea Comercialã "Subansamble Auto" - S.A. Pitesti;
- Societatea Comercialã "Roti Auto" - S.A. Dragasani;
- Societatea Comercialã "Romradiatoare" - S.A. Braşov;
- Societatea Comercialã Organe de asamblare Braşov;
10. declaraţiilor fãcute în timpul audierii desfãşurate în Plenul Consiliului Concurentei, la data de 27 septembrie 1999, de reprezentanţii pãrţilor implicate în concentrarea economicã şi de reprezentanţii terţilor mentionati la pct. 9,
II. având în vedere ca:
1. la data de 15 octombrie 1998 Fondul Proprietãţii de Stat, denumit în continuare F.P.S., a lansat oferta publica pentru vânzarea, prin metoda negocierii directe, a 349.148.522 acţiuni, reprezentând 50,96% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti, denumita în continuare DACIA. La data de 7 decembrie 1998 F.P.S. a admis oferta depusa de RENAULT şi la data de 8 decembrie 1998 au început negocierile între cele doua pãrţi;
2. la data de 24 mai 1999 a intrat în vigoare <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 privind unele mãsuri pentru dezvoltarea activitãţii economice, care prevede posibilitatea acordãrii unor facilitãţi investitorilor strategici. În temeiul acestei ordonanţe Guvernul a emis <>Hotãrârea nr. 445/1999 privind acordarea de facilitãţi şi condiţiile de realizare a investiţiei la Societatea Comercialã "Automobile Dacia" - S.A., intrata în vigoare la data de 7 iunie 1999, prin care se acorda anumite facilitãţi firmei RENAULT, în vederea realizãrii investiţiilor preconizate la DACIA şi condiţionate de realizarea acestora. Prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 251 din 17 mai 1999 , de la data de 1 ianuarie 2000 vor intra în vigoare reglementãrile privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2;
3. la data de 2 iulie 1999 între F.P.S., în calitate de vânzãtor, şi RENAULT, în calitate de cumpãrãtor, s-a încheiat contractul de vânzare-cumpãrare a unui pachet de 349.148.522 acţiuni, reprezentând 50,96% din capitalul social al DACIEI. Contractul cuprinde, printre altele, valoarea investiţiilor, sursele de finanţare şi eşalonarea calendaristicã a etapelor de realizare, care corespund prevederilor anexei nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 445/1999 , de realizarea acestora depinzand acordarea facilitãţilor cuprinse în anexa nr. 1 la aceasta hotãrâre;
4. în conformitate cu dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 RENAULT a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a concentrarii economice realizate prin achiziţionarea de cãtre RENAULT a 50,96% din capitalul social al DACIEI. În notificarea ce a devenit efectivã la data de 5 iulie 1999 se face referire şi la clauzele privind planul de investiţii prevãzut în contractul încheiat cu F.P.S.;
5. la data de 23 iulie 1999 preşedintele Consiliului Concurentei a dispus, prin Ordinul nr. 47/1999 , declanşarea unei investigaţii având ca obiect verificarea compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un mediu concurential normal.
Raportul de investigatie cuprinzând concluziile şi mãsurile propuse de echipa de investigatie a fost transmis pãrţilor implicate la data de 26 august 1999, în vederea formularii eventualelor observaţii;
6. la data de 27 septembrie 1999 s-a desfãşurat şedinţa de audiere în Plenul Consiliului Concurentei, în cadrul cãreia a fost prezentat Raportul de investigatie, iar reprezentanţii legali ai pãrţilor implicate şi ai celorlalţi agenţi economici interesaţi şi-au exprimat opiniile cu privire la concentrarea economicã investigata;
7. la data de 28 septembrie 1999 a avut loc şedinţa de deliberare în cadrul cãreia Plenul Consiliului Concurentei a adoptat prezenta decizie, dupã analizarea Raportului de investigatie, a observaţiilor la raport şi a declaraţiilor fãcute în timpul audierii,
III. luând în considerare urmãtoarele motive:
1. <>art. 13 din Legea concurentei nr. 21/1996 interzice realizarea concentrarilor economice care, având ca efect crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrangerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurentei pe piata româneascã ori pe o parte a acesteia, dacã sunt întrunite cumulativ urmãtoarele condiţii:
- sa creeze sau sa consolideze o poziţie dominanta pe piata relevanta;
- sa aibã sau sa poatã avea ca efect restrangerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurentei pe piata româneascã ori pe o parte a acesteia;
2. în cazul analizat pieţele relevante pe care are loc concentrarea economicã sunt piata autoturismelor din clasa C "medie inferioarã" şi piata autovehiculelor utilitare uşoare, iar piata relevanta geograficã este întregul teritoriu al României;
3. cotele de piata deţinute de DACIA înainte de realizarea concentrarii economice sunt de 67% pe piata autoturismelor din clasa C "medie inferioarã" şi de 53% pe piata autovehiculelor utilitare uşoare. Cotele de piata deţinute de RENAULT înainte de realizarea concentrarii economice sunt de 1% pe piata autoturismelor din clasa C şi de 7% pe piata autovehiculelor utilitare uşoare. Prin realizarea concentrarii economice cotele de piata deţinute vor fi de 68% pe piata autoturismelor din clasa C şi de 60% pe piata autovehiculelor utilitare uşoare. Se estimeaza ca poziţia dominanta pe piata a DACIEI se va menţine şi dupã realizarea concentrarii economice (...);
4. deşi DACIA detinea, înainte de realizarea concentrarii economice, o poziţie dominanta pe pieţele relevante, care se va pãstra, fãrã a se întãri însã, dupã achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni de cãtre RENAULT, nu exista temeiuri sau indicii care sa arate ca DACIA va abuza de aceasta poziţie, afectand în acest fel concurenta. Prin urmare, aceasta concentrare economicã nu cade sub incidenta interdicţiei prevãzute la <>art. 13 din Legea concurentei nr. 21/1996 ;
5. analiza concentrarii economice prin prisma criteriilor prevãzute de dispoziţiile <>art. 14 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 conduce la concluzia ca operaţiunea de concentrare economicã investigata este compatibila cu un mediu concurential normal, întrucât:
- prin operaţiunea de concentrare economicã investigata sunt create condiţiile pentru continuarea producţiei de autovehicule produse de DACIA şi dupã data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea condiţiilor EURO-2 şi, implicit, pentru menţinerea unui mediu concurential normal pe pieţele relevante; de asemenea, sunt create condiţiile pentru creşterea calitãţii autovehiculelor produse de DACIA şi pentru producerea, începând cu trimestrul IV al anului 2004, a unui autoturism complet nou, ceea ce va avea ca efect consolidarea mediului concurential pe piata relevanta a autoturismelor din clasa C "medie inferioarã", având totodatã impact favorabil asupra mediului concurential pe segmentele de piata formate din clasa A - autoturisme "Mini" şi din clasa B - autoturisme "Small";
- fata de cotele de piata deţinute de cele doua pãrţi la concentrare, principalul concurent, DAEWOO Craiova, deţine o cota de 25% pe piata autoturismelor, iar pe piata autovehiculelor utilitare uşoare este prezenta, prin importuri, majoritatea producãtorilor importanti din Europa şi Asia, care, împreunã cu Societatea Comercialã "ARO" - S.A. Campulung, deţine 41,75% din piata; în ceea ce priveşte puterea economicã şi financiarã a pãrţilor la concentrare, în vreme de DACIA se confrunta cu o decapitalizare continua, demonstrata şi de deprecierea indicatorilor de diagnostic financiar, RENAULT dispune de o putere economicã şi financiarã mare, demonstrata şi de cuantumul total al investiţiei de 219,7 milioane dolari S.U.A., pe care s-a angajat sa o facã la DACIA într-un interval de 5 ani din momentul preluãrii;
- furnizorii de subansambluri şi componente pentru DACIA îşi vor pãstra calitatea de furnizori şi dupã realizarea concentrarii, în mãsura în care vor face fata cerinţelor din punct de vedere calitativ; consumatorii au la dispoziţie o gama larga de autoturisme şi autovehicule utilitare, care, chiar dacã au preţuri substanţial mai mari decât cele practicate de DACIA, sunt de o calitate superioarã; principalele bariere la intrarea pe piata relevanta sunt taxele vamale şi normele de siguranta a circulaţiei şi de prevenire a poluarii prevãzute de <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999 ;
- dat fiind numãrul relativ redus de autoturisme existente pe piata româneascã, se apreciazã ca atât cererea, cat şi oferta vor spori în perioada urmãtoare;
- interesele consumatorilor, cumpãrãtori de autoturisme produse de DACIA, nu vor fi afectate în mãsura în care creşterea preţurilor de vânzare va fi însoţitã de sporirea corespunzãtoare a calitãţii; de asemenea, creşterea calitãţii va avea ca efect şi o sporire a exporturilor de autoturisme produse de DACIA;
- concentrarea economicã investigata va contribui substanţial la modernizarea utilajelor industriale şi a gamei actuale de autoturisme, precum şi la modernizarea şi îmbunãtãţirea sistemului de distribuţie şi service; într-un interval de timp mai lung, aceasta va conduce la realizarea unui autoturism complet nou, competitiv, care va deveni a doua marca a grupului RENAULT, destinat atât pieţei interne, cat şi exportului. Pe plan economic va avea ca efect o creştere a profiturilor obţinute, inclusiv în valuta, prin creşterea exporturilor;
6. analiza concentrarii economice prin prisma îndeplinirii în mod cumulativ a condiţiilor prevãzute la <>art. 14 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 conduce la concluzia ca, în mãsura în care RENAULT îşi executa obligaţiile asumate prin contractul încheiat cu F.P.S. privind planul de investiţii ce urmeazã a fi realizat la DACIA, cuprinse şi în Notificarea concentrarii economice înaintatã Consiliului Concurentei, operaţiunea de concentrare economicã investigata este admisibilã, deoarece conduce la:
- ameliorarea producţiei, concretizata în ridicarea calitãţii actualelor automobile produse de DACIA, asigurarea îndeplinirii normelor europene de siguranta a circulaţiei şi de prevenire a poluarii, modernizarea produselor existente în fabricaţie şi introducerea în fabricaţie a unui autoturism complet nou, care va fi a doua marca a grupului RENAULT; ameliorarea distribuţiei automobilelor, prin crearea unei reţele moderne şi eficiente de unitãţi de prezentare, vânzare şi service; de asemenea, concentrarea investigata va conduce la creşterea eficientei economice prin reducerea costurilor de producţie şi distribuţie, fiind estimatã şi o creştere semnificativã a exportului, mai ales a noului autoturism;
- realizarea programului de investiţii asumat de RENAULT, cu toate efectele menţionate mai sus, face ca în cazul acestei operaţiuni sa prevaleze efectele pozitive;
- preţurile la vehiculele rutiere produse de DACIA vor creste în urma realizãrii acestei concentrari economice, iar noul autoturism produs va costa aproximativ 6.000 dolari S.U.A.; aceste cresteri de preţ vor fi mai mici, comparativ cu cele care ar trebui sa fie practicate, prin raportare la creşterea calitãţii autovehiculelor rutiere produse de DACIA;
7. analiza efectuatã asupra ajutorului de stat acordat de Guvernul României pentru Proiectul DACIA-RENAULT sub forma unor facilitãţi de natura fiscalã demonstreaza ca acordarea acestuia nu contravine dispoziţiilor art. 64 alin. (1) paragraful (iii) din Acordul de asociere a României la Uniunea Europeanã, deoarece nu afecteazã comerţul cu ţãrile Uniunii Europene şi are un impact nesemnificativ asupra mediului concurential normal pe pieţele relevante din România, dupã cum urmeazã:
- volumul ajutorului de stat este mic, insumand, pe intreaga perioada de 5 (cinci) ani pe care este acordat, suma de (...) (din valoarea totalã a ajutorului s-au scãzut pierderile estimate pentru primii 2 ani de activitate şi valoarea taxelor a cãror plata este amânatã, iar nu anulatã);
- actualmente DACIA nu exporta în ţãrile Uniunii Europene; posibilitatea DACIEI de a exporta în aceste tari va exista numai dupã începerea fabricãrii noului automobil, deci la o data ulterioara acordãrii ajutorului de stat;
- ajutorul de stat nu influenţeazã semnificativ preţul autovehiculelor produse şi livrate pe piata interna; astfel, influenta acestuia asupra preţului unui automobil produs de DACIA creste de la (...) în trimestrul IV 1999 la (...) în trimestrele I-III 2004; prin urmare, nu vor fi afectaţi nici ceilalţi producãtori interni şi nici importatorii;
- ajutorul de stat nu va afecta direct preţul noului automobil ce va fi produs de DACIA cu începere din trimestrul IV al anului 2004;
- ajutorul de stat nu este un ajutor definitiv, ci consta, în principal, în decalarea cu 3 (trei) ani a plãţii T.V.A. şi cu 65 de zile a plãţii taxei pentru drumurile publice;
8. condiţiile din Notificarea înaintatã de RENAULT Consiliului Concurentei, respectiv condiţiile prevãzute în contractul încheiat cu F.P.S.,
în temeiul <>art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 , decide:
ART. 1
În temeiul dispoziţiilor <>art. 51 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 se autorizeaza concentrarea economicã realizatã prin achiziţionarea de cãtre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societãţii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti.
ART. 2
În temeiul dispoziţiilor <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 agenţii economici, pãrţi la aceasta concentrare economicã, vor plati taxa de autorizare în cuantum de 2.774.509.790 lei. Suma menţionatã va fi virata cu ordin de plata tip trezorerie la bugetul de stat în contul 20.17.01.03, deschis la Trezoreria municipiului Pitesti, beneficiar Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, cu menţiunea "taxa de autorizare în baza <>Legii concurentei nr. 21/1996 ". O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã imediat Consiliului Concurentei.
ART. 3
Prezenta decizie devine aplicabilã de la data primirii de cãtre Consiliul Concurentei a unei copii de pe ordinul de plata.
ART. 4
Prezenta decizie se comunica pãrţilor, conform <>art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
ART. 5
Prezenta decizie poate fi atacatã de persoanele interesate, conform dispoziţiilor <>art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996 la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 6
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala pãrţilor la concentrarea economicã.
ART. 7
Departamentul bunuri de consum şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmãri aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii.
ART. 8
Prezenta decizie se comunica la:
- F.P.S., prin reprezentant;
- RENAULT, prin reprezentant director general adjunct Christian Esteve;
- Societatea Comercialã "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti, Str. Uzinei nr. 1, judeţul Arges;
- GIDE LOYRETTE NOUEL, str. Dionisie Lupu nr. 74, sectorul 1, Bucureşti.
PREŞEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: