Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 2 din 15 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 2 din 15 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 138 din 22 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Margareta Morcovescu în Dosarul nr. 212/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni pentru anularea mãsurii de sistare a drepturilor acordate în calitate de persoana cu handicap.
La apelul nominal rãspunde Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, prin consilier juridic Liviu Teodorescu, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap solicita respingerea exceptiei, având în vedere urmãtoarele motive: nici o prevedere din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 nu face distincţie între persoanele cu handicap din naştere şi cele care l-au dobândit ulterior; dispoziţiile art. 22 alin. (1) din Constituţie nu sunt incidente în cauza; prin ordonanta menţionatã nu s-a dispus sistarea drepturilor autorului exceptiei, ci a fost reglementat modul de încadrare în categoria persoanelor cu handicap, mãsurile de protecţie specialã a acestor persoane şi instituţiile care asigura aplicarea acestor mãsuri.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, arata ca prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 s-a stabilit cum se face încadrarea în categoria persoanelor cu handicap, drepturile şi obligaţiile acestor persoane, organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiza a persoanelor cu handicap, încadrarea în munca a persoanelor cu handicap etc., dar nicidecum sistarea drepturilor de persoana cu handicap, asa cum susţine autoarea exceptiei. De asemenea, ordonanta criticata nu face distincţie între persoanele cu handicap din naştere şi cele cu handicap dobândit, neputându-se susţine încãlcarea dispoziţiilor art. 16 din Constituţie. Susţinerea autoarei exceptiei ca prevederile criticate ar incalca şi dispoziţiile art. 22 alin. (1) din Constituţie este nefondata, deoarece acestea nu au incidenta în cauza. Afirmatiile autoarei exceptiei ca dispoziţiile criticate incalca şi unele dispoziţii din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului şi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale (art. 1, 2 şi 14) nu sunt întemeiate, întrucât nu se poate spune ca i-au fost incalcate dreptul la viata şi dreptul la integritate fizica şi psihicã. Se solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 aprilie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 212/A/2001, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Margareta Morcovescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia arata, în esenta, ca prin ordonanta de urgenta criticata s-a dispus sistarea tuturor drepturilor sale ca persoana cu handicap de gradul I, incalcandu-se astfel dispoziţiile art. 22 alin. (1) din Constituţie, privind dreptul la viata şi dreptul la integritate fizica şi psihicã, precum şi documentele internaţionale privind drepturile omului, care se referã la drepturile persoanelor cu invaliditati.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ, exprimandu-şi opinia asupra exceptiei ridicate, considera ca, astfel cum este redactat, textul criticat "nu creeazã nici un fel de discriminare între persoanele cu handicap dobândit din naştere sau ulterior, în diverse etape ale vieţii" şi "nu incalca nici o prevedere a Constituţiei".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât autoarea acesteia "nu a indicat nici o norma constituţionalã cãreia i-ar contraveni dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 ". În acest sens se face referire la jurisprudenta Curţii Constituţionale privind situaţiile în care autorii excepţiilor nu au indicat textele constituţionale considerate ca fiind incalcate prin dispoziţiile legale criticate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Curtea constata ca ordonanta criticata pentru neconstituţionalitate stabileşte care sunt "persoanele cu handicap", scopul şi modul de aplicare a mãsurilor de protecţie specialã ce se iau în temeiul acestui act normativ, criteriile de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, precum şi instituţiile de protecţie specialã, accesibilitatile, drepturile şi obligaţiile acestor persoane, organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap, drepturile şi obligaţiile asistentului personal, încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, parteneriatul cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca, deşi se invoca neconstituţionalitatea în întregime a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , în realitate critica priveşte faptul ca "persoanele care au dobândit handicapul ulterior naşterii, în mod greşit, au fost excluse de la primirea unor drepturi", astfel cum a susţinut oral autoarea în fata instanţei care a sesizat Curtea, nementionand însã care este textul incriminat.
Curtea constata ca, astfel cum a fost formulatã, excepţia se raporteazã la dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. Pe de alta parte, este de reţinut ca prin acţiunea introdusã în instanta autoarea exceptiei susţine ca i-a fost încãlcat dreptul la viata şi dreptul la integritate fizica şi psihicã, drepturi prevãzute la art. 22 alin. (1) din Constituţie, precum şi la art. 22 şi art. 25 alin. 1 din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului. Aceste texte prevãd:
- Art. 22 alin. (1) din Constituţie: "Dreptul la viata, precum şi dreptul la integritate fizica şi psihicã ale persoanei sunt garantate.";
- Art. 22 şi art. 25 alin. 1 din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului:
"Art. 22. - Orice persoana, în calitate de membru al societãţii, are dreptul la securitate socialã; ea este indreptatita sa obţinã satisfacerea drepturilor economice, sociale şi culturale indispensabile pentru demnitatea şi libera dezvoltare a personalitãţii sale, prin efort naţional şi cooperare internationala, ţinându-se seama de organizarea şi de resursele fiecãrei tari.";
"Art. 25. - Orice persoana are dreptul la un nivel de viata corespunzãtor asigurãrii sãnãtãţii sale, bunastarii proprii şi a familiei, cuprinzând hrana, îmbrãcãmintea, locuinta, îngrijirea medicalã, precum şi serviciile sociale necesare, are dreptul la asigurare în caz de şomaj, de boala, de invaliditate, vaduvie, batranete sau în alte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenta ca urmare a unor împrejurãri independente de vointa sa."
Autoarea exceptiei invoca, de asemenea, şi Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ratificatã de România prin <>Legea nr. 30/1994 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994), indicând "art. 1, 3, 4 şi art. 14 etc.". Întrucât unele dintre texte sunt greşit indicate (art. 3 şi 4, care se referã la interzicerea torturii şi, respectiv, a sclaviei şi a muncii forţate), urmeazã a se retine, în spiritul formularii exceptiei, dispoziţiile art. 1, care se referã la "obligaţia de a respecta drepturile omului", cele ale art. 2, care se referã la "dreptul la viata", cele ale art. 14 privind "interzicerea discriminarii".
În acelaşi sens sunt invocate şi "Protocoalele europene la Convenţie, articole despre invaliditati", fãrã a se indica textele vizate, probabil intentionandu-se sa se facã referire la Carta socialã europeanã, care cuprinde, într-adevãr, dispoziţii referitoare la "dreptul la securitate socialã" (art. 12), la "dreptul la asistenta socialã şi medicalã" (art. 13), la "dreptul persoanelor handicapate la autonomie, la integrare socialã şi în viata comunitãţii" (art. 15).
În ceea ce priveşte fondul criticii de neconstituţionalitate, mai ales în lumina precizãrilor din încheierea instanţei, Curtea observa ca nici din dispoziţiile art. 1, care definesc noţiunea de "persoane cu handicap", nici din dispoziţiile art. 2, care prevãd încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap, nu rezulta ca prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 s-ar face discriminãri în privinta persoanelor cu handicap, în funcţie de faptul dacã handicapul este din naştere sau dobândit, dupã cum lasa sa se înţeleagã autoarea exceptiei.
În consecinta, Curtea retine ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, întrucât nu se constata încãlcarea dispoziţiilor art. 16 din Constituţie sau a vreuneia dintre dispoziţiile cuprinse în documentele internaţionale invocate.
Sistarea drepturilor de care autoarea exceptiei a beneficiat, asa cum se susţine, ar putea fi cauzatã de neîndeplinirea criteriilor prevãzute de normele metodologice de aplicare a ordonanţei, aprobate prin hotãrâre a Guvernului, act normativ care nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
De asemenea, Curtea retine ca încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap se atesta, atât pentru adulti, cat şi pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacitãţii de munca, criterii care stabilesc gradul de handicap - uşor, mediu, accentuat şi grav -, prin certificat emis de comisiile de expertiza medicalã (art. 2 din ordonanta). Aceste aspecte însã vizeazã situaţii de fapt, pe care le constata autoritãţile medicale, şi care, de asemenea, nu pot face obiect al contenciosului constituţional.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Margareta Morcovescu în Dosarul nr. 212/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 15 ianuarie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016