Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 199 din 4 martie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si   art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2008 privind cresterile salariale aplicabile judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei pentru anul 2008    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 199 din 4 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2008 privind cresterile salariale aplicabile judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei pentru anul 2008

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 202 din 31 martie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, excepţie ridicatã de Daniela Mihaela Diko, Claudia Titela Albeanu, Mioara Aldea, Maria Ceauşescu, Manuela Aurora Guţu, Silvia Georgiana Ignat, Dragoş Alin Cãlin, Rodica Popescu, Anca Valentina Tuinea şi Florin Purigiu în Dosarul nr. 966/2/2009 (numãr în format vechi 872/2009) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã ca urmare a abrogãrii textelor de lege criticate, ulterior momentului sesizãrii Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 966/2/2009 (numãr în format vechi 872/2009), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 şi <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Daniela Mihaela Diko, Claudia Titela Albeanu, Mioara Aldea, Maria Ceauşescu, Manuela Aurora Guţu, Silvia Georgiana Ignat, Dragoş Alin Cãlin, Rodica Popescu, Anca Valentina Tuinea şi Florin Purigiu într-o cauzã având ca obiect acordarea unor drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã care consacrã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. În sprijinul acestei afirmaţii aratã cã în cauzã "sunt incidente criterii şi practici aparent neutre care dezavantajeazã anumite persoane faţã de alte persoane, nefiind justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop nefiind adecvate şi necesare". Precizeazã cã în acelaşi sector de activitate, cel al justiţiei, "valoarea de referinţã sectorialã este diferitã, nefiind stabilitã nici mãcar în funcţie de rangul ierarhic".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale opineazã în sensul cã aplicarea, de cãtre legiuitor, a unor coeficienţi de indexare diferiţi unor categorii profesionale aflate în situaţii diferite "nu constituie o discriminare rasialã".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã textele de lege ce formeazã obiect al excepţiei nu instituie nicio discriminare, întrucât se aplicã unor categorii diferite de personal, supuse unor statute diferite şi unor sisteme de salarizare diferite.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât, în speţã, categoriile profesionale care beneficiazã de majorarea valorii de referinţã sectoriale sunt diferite, astfel cã şi coeficienţii de indexare pot fi diferiţi.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 şi <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 209/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 30 octombrie 2008. Textele de lege criticate aveau, la data ridicãrii excepţiei, urmãtoarea redactare:
- Art. 1: "(1) Valoarea de referinţã sectorialã prevãzutã în anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 45/2007 , cu modificãrile ulterioare, se majoreazã, începând cu data de 1 aprilie 2008, cu 2% faţã de nivelul din luna decembrie 2007.
(2) Începând cu data de 1 octombrie 2008, creşterea valorii de referinţã sectoriale este de 2% faţã de valoarea din luna septembrie 2008.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplicã şi pentru personalul din serviciile de probaţiune salarizat potrivit <>Legii nr. 327/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din serviciile de probaţiune.";
- Art. 2: "(1) Valoarea de referinţã sectorialã prevãzutã în anexele nr. 1c, 2c şi 3c la <>Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 247/2007 , se majoreazã, începând cu data de 1 aprilie 2008, cu 4% faţã de nivelul din luna decembrie 2007.
(2) Începând cu data de 1 octombrie 2008, creşterea valorii de referinţã sectoriale este de 4,5% faţã de valoarea din luna septembrie 2008."
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Legea fundamentalã cuprinse la art. 16 alin. (1), care statueazã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 a fost abrogatã expres prin prevederile <>art. 48 alin. (1) pct. 19 cuprins în partea III cap. VI din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare. Or, în condiţiile abrogãrii ordonanţei din care fac parte textele de lege criticate, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, excepţie ridicatã de Daniela Mihaela Diko, Claudia Titela Albeanu, Mioara Aldea, Maria Ceauşescu, Manuela Aurora Guţu, Silvia Georgiana Ignat, Dragoş Alin Cãlin, Rodica Popescu, Anca Valentina Tuinea şi Florin Purigiu în Dosarul nr. 966/2/2009 (numãr în format vechi 872/2009) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 martie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016