Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 198 din 2 iulie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 198 din 2 iulie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 5 august 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , ridicatã de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001, ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã, în litigii având ca obiect pretenţii bãneşti.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 27 iunie 2002 şi au fost consemnate în încheierea din acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 2 iulie 2002.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 13 noiembrie 2001, pronunţate în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , excepţie ridicatã de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au creat o grava discriminare între cadrele militare care au fost trecute în rezerva, cu drept la pensie, anterior datei intrãrii în vigoare a ordonanţei şi cele care au fost trecute în rezerva dupã acea data. În acest sens arata ca anterior datei intrãrii în vigoare a ordonanţei cadrele militare trecute în rezerva au beneficiat de plati compensatorii şi ajutoare calculate pe baza soldei lunare brute avute în luna în care îşi înceteazã activitatea ca urmare a disponibilizarii, potrivit prevederilor <>art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, plati şi ajutoare care, conform dispoziţiilor <>art. 5 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , au fost scutite de impozitul pe venit. Cadrelor militare trecute în rezerva ulterior, conform prevederilor ordonanţei, li s-au acordat plati compensatorii şi ajutoare calculate pe baza soldei lunare nete, aceste cadre fiind astfel dezavantajate, deşi au desfãşurat aceeaşi activitate, în aceleaşi condiţii şi într-o perioada identicã. Pentru aceste motive autorii exceptiei considera ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã apreciazã ca excepţia este nefondata pentru considerentele reţinute în Decizia Curţii Constituţionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Instanta mai arata ca dispoziţiile legale criticate urmãresc consacrarea unui regim unitar de impozitare a veniturilor şi astfel "nu numai ca nu este încãlcat principiul egalitãţii în drepturi a persoanelor, dimpotriva, este asigurata respectarea stricta a acestuia .....".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt constituţionale, iar excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Prin aceasta ordonanta s-a modificat modalitatea de calcul şi de acordare a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor acordate cadrelor militare conform prevederilor <>Legii nr. 138/1999 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/1998 . Aceste modificãri au fost impuse de schimbãrile intervenite în situaţia economico-financiarã a tarii, în special de introducerea impozitului pe venitul global, şi au fost fãcute fãrã încãlcarea vreunei dispoziţii constituţionale. Invoca şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002 prin care s-a statuat asupra constituţionalitãţii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 .
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât "schimbarea sistemului de calcul al ajutoarelor acordate cadrelor militare, prin înlocuirea bazei de calcul a acestora, nu este de natura sa conducã la încãlcarea art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã". Conform jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale, "principiul egalitãţii cetãţenilor în fata legii nu înseamnã uniformitate, astfel încât unor situaţii diferite trebuie sa le corespundã un tratament juridic diferenţiat", iar "în speta, trecerea în rezerva sau direct în retragere anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, reprezintã doua situaţii juridice distincte, justificând reglementarea unor tratamente diferite". Mai arata ca noua reglementare vizeazã probleme de oportunitate şi de opţiune a legiuitorului, iar nu o problema de contencios constituţional. De altfel, Curtea Constituţionalã, prin Decizia nr. 27/2002, a statuat deja asupra constituţionalitãţii <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 .
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. Dispoziţiile acestei ordonanţe au urmãtoarea redactare:
- Art. 1: "Sumele reprezentând plãţile compensatorii prevãzute la <>art. 7, 8 şi 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 , la <>art. 6 şi 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999 , precum şi ajutoarele prevãzute la art. 31 şi la <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunarã neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunarã bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculatã prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevãzut de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Plãţile compensatorii şi ajutoarele prevãzute la art. 1, plãtite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
În opinia autorilor exceptiei, stabilirea în mod diferit a bazei de calcul al plãţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate cadrelor militare, în raport cu data trecerii în rezerva, anterioarã sau ulterioara datei intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , este contrarã prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora: "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata:
În motivarea exceptiei autorii acesteia considera ca prin schimbarea bazei de calcul al plãţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate s-a instituit un tratament juridic diferenţiat între cadrele militare trecute în rezerva anterior şi, respectiv, ulterior datei intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 .
Analizând aceasta motivare, Curtea observa ca autorii exceptiei au în vedere doar neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 1 şi 2 din ordonanta, motiv pentru care numai aceste articole constituie obiectul controlului de constitutionalitate.
Curtea Constituţionalã a mai fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi, respingând excepţia, a statuat ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale. Astfel, în Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002, Curtea a reţinut ca "principiul egalitãţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnã uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie sa corespundã un tratament juridic diferenţiat. Trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, genereazã situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".
Întrucât nu s-au invederat elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, soluţiile şi considerentele din acea decizie rãmân valabile şi în cauza de fata.
În plus, Curtea mai retine ca legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit şi în raport cu posibilitãţile existente în privinta îndeplinirii mãsurilor de protecţie socialã drepturile ce se acorda unor categorii de cetãţeni, bineînţeles fãrã sa aducã atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitãrii, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune în legatura cu textele de lege examinate. De altfel, în cazul reglementãrii în mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii în timp, ceea ce intra în competenta exclusiva a instanţelor judecãtoreşti.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru şi Dumitru Pandurasu în dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 şi nr. 6.994/2001 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 iulie 2002.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu


──────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016