Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 194 din 2 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 295 din 3 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã.
Excepţia a fost ridicatã de Alexandru Ioan Piţu în Dosarul nr. 6.470/2005 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public aratã cã textul de lege criticat şi-a încetat aplicabilitatea la sfârşitul anului 2005, astfel cã, potrivit <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã. În acelaşi timp, observã cã soluţia legislativã criticatã a fost preluatã integral în <>art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 . Apreciazã cã acest text de lege nu restrânge drepturi sau libertãţi fundamentale, astfel cã pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 decembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 6.470/2005, Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã. Excepţia a fost ridicatã de Alexandru Ioan Piţu într-o cauzã în contencios administrativ, având ca obiect pretenţii privind drepturi salariale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 sunt contrare dispoziţiilor art. 53 din Constituţie. În acest sens, aratã cã dispoziţiile legale criticate, care suspendã în anul 2005 acordarea sporului de stabilitate pentru funcţionarii publici, restrâng exerciţiul unor drepturi fãrã sã fie întrunite condiţiile cerute de norma constituţionalã invocatã.
Tribunalul Alba apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, întrucât sporul salarial acordat în anul 2004 nu se înscrie în sfera drepturilor fundamentale, iar în privinţa suspendãrii acestui drept nu sunt incidente prevederile art. 53 din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, potrivit prevederilor <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , întrucât textul de lege criticat a avut o aplicabilitate temporarã, doar pentru anul 2005, astfel cã în prezent nu mai este în vigoare.
Avocatul Poporului aratã cã <>art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 nu mai este în vigoare, dar soluţia legislativã a fost preluatã în <>art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 . Considerã cã aceste prevederi legale sunt constituţionale, întrucât nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertãţi fundamentale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 28 ianuarie 2005, şi aprobatã prin <>Legea nr. 112/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 5 mai 2005.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "Aplicarea prevederilor <>art. 4^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se suspendã pentru anul 2005."
În opinia autorului excepţiei, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, care stabilesc condiţiile în care poate fi restrâns exerciţiul unor drepturi sau libertãţi fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, aşa cum reiese din înseşi prevederile exprese ale textului de lege criticat, acesta a avut o aplicabilitate temporarã, doar pânã la sfârşitul anului 2005. Astfel, ulterior sesizãrii Curţii cu excepţia de neconstituţionalitate, dispoziţiile <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2005 şi-au încetat aplicabilitatea.
<>Art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 23 ianuarie 2006, a preluat soluţia legislativã criticatã, suspendând aplicarea <>art. 4^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992 pentru anul 2006.
În jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant cã, atunci când dispoziţia legalã criticatã pentru neconstituţionalitate nu mai este în vigoare, excepţia este admisibilã numai în mãsura în care noua reglementare menţine în substanţa sa reglementarea anterioarã. Având în vedere cã în cauzã aceastã cerinţã este îndeplinitã, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 .
Examinând pe fond temeinicia excepţiei ridicate, Curtea observã cã drepturile salariale suplimentare, ale cãror stabilire, acordare, modificare ori încetare intrã în atribuţiile exclusive ale legiuitorului, nu reprezintã drepturi sau libertãţi fundamentale al cãror exerciţiu ar putea fi restrâns numai în cazurile limitativ prevãzute de art. 53 din Constituţie, prevederi care, prin urmare, nu au incidenţã în cauzã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, excepţie ridicatã de Alexandru Ioan Piţu în Dosarul nr. 6.470/2005 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 martie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: