Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 193 din 31 martie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, precum si a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 7 iunie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 pentru modificarea unor reglementãri privind acordarea de ajutoare pentru încãlzirea locuinţei şi asigurarea fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi gazelor naturale pentru populaţie, precum şi unele mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare şi a dispoziţiilor <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Giurgiu în Dosarul nr. 40/CA/2004 al Tribunalului Giurgiu.
La apelul nominal rãspunde Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Judeţului Giurgiu, prin consilier juridic Mariana Murgã. Lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Judeţului Giurgiu aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 este inadmisibilã, întrucât prin aceastã ordonanţã a fost rectificatã <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 , lege în vigoare numai pânã în decembrie 2003.
Apreciazã cã dispoziţiile <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, iar în conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) din Legea fundamentalã, "Formarea, administrarea, întrebuinţarea şi controlul resurselor financiare ale statului, ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice sunt reglementate prin lege". De asemenea, aratã cã bugetele locale au fost echilibrate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2003 , astfel încât excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 este neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã prevederile <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 au fost abrogate expres, iar dispoziţiile <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 şi-au încetat aplicabilitatea în decembrie 2003, astfel încât nu mai erau în vigoare la data sesizãrii Curţii cu excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 decembrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 40/CA/2004, Tribunalul Giurgiu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 şi ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 , excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Giurgiu într-o cauzã ce are ca obiect plata subvenţiilor pentru furnizarea energiei termice cãtre populaţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate obligã la achitarea retroactivã a unor sume, încãlcând astfel prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie. Aceste dispoziţii legale încalcã şi principiul autonomiei locale, întrucât "autoritãţile publice locale sunt împiedicate sã gestioneze o resursã financiarã (cotele defalcate din impozitul pe venit), care, potrivit legii, le revin, iar ordonatorii principali de credite sunt obligaţi sã achite cu prioritate subvenţia pentru energia termicã". Aratã cã dispoziţiile legale criticate sunt în neconcordanţã şi cu prevederile <>art. 4 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publicã localã, iar prin <>art. II pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 , în mod greşit au fost modificate prevederile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 , neţinându-se seama de faptul cã acest articol a fost abrogat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 .
Tribunalul Giurgiu apreciazã cã argumentele prezentate în susţinerea excepţiei sunt fondate, întrucât dispoziţiile de lege criticate încalcã principiul neretroactivitãţii legilor, respectiv art. 15 alin. (2) din Constituţie, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Guvernul considerã cã, prin reglementarea dispoziţiilor de lege criticate, "s-a prevãzut acordarea unei anumite subvenţii, precum şi, din raţiuni de disciplinã financiarã, obligaţia depunerii unei situaţii care reprezintã o simplã operaţiune tehnico-administrativã, şi nu un demers legislativ care ar afecta existenţa subvenţiei de la bugetul de stat ori «principiul autonomiei locale», la care se referã excepţia".
Aratã cã reglementarea nu instituie retroactiv nici o obligaţie nouã, ci, în vederea acoperirii unor obligaţii de platã preexistente, oferã o anumitã facilitate, stabilind modalitatea de stingere a acestor obligaţii cu aportul bugetului de stat, astfel încât nu sunt încãlcate prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã cã sesizarea Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate nu este legalã, întrucât încheierea instanţei de judecatã nu cuprinde opinia acesteia.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 pentru modificarea unor reglementãri privind acordarea de ajutoare pentru încãlzirea locuinţei şi asigurarea fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi gazelor naturale pentru populaţie, precum şi unele mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 685 din 29 septembrie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 525/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 15 decembrie 2003, şi dispoziţiile <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 31 august 2003.
Curtea constatã însã cã autorul excepţiei face referire numai la pct. 1 al art. II, prin care au fost modificate prevederile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor mãsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 612 din 28 septembrie 2001.
Aşadar, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra dispoziţiilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 , precum şi asupra celor ale <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003.
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate încalcã principiul neretroactivitãţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2), precum şi principiul autonomiei locale, prevãzut de art. 120 alin. (1) din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã prevederile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 nu mai sunt în vigoare, fiind abrogate expres prin dispoziţiile <>art. 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, care prevãd: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã prevederile: [...]
b) <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor mãsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 612 din 28 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
Modificarea adusã textului de lege criticat, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 81/2003 , ulterior abrogãrii acestuia, nu înlãturã abrogarea, astfel încât dispoziţiile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 nu mai sunt în vigoare.
În acelaşi timp, Curtea constatã cã, întrucât legile bugetului de stat au caracter anual, <>Legea nr. 631/2002 şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 decembrie 2003, astfel încât prevederile acesteia nu mai sunt în vigoare.
În consecinţã, deoarece unul dintre textele de lege criticate este expres abrogat, iar celãlalt nu mai este în vigoare datoritã împlinirii termenului de aplicabilitate a actului normativ ce îl cuprinde, excepţia de neconstitu-ţionalitate este inadmisibilã, potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , fapt neconstatat de instanţa judecãtoreascã. Aceasta, potrivit alin. (6) al aceluiaşi articol, trebuia sã respingã excepţia printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor referitoare la <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor mãsuri de asigurare a fondurilor necesare în vederea furnizãrii energiei termice şi a gazelor naturale pentru populaţie, precum şi a dispoziţiilor <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Giurgiu în Dosarul nr. 40/CA/2004 al Tribunalului Giurgiu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 martie 2005.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: