Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 192 din 12 octombrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 192 din 12 octombrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 9 ianuarie 2001
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 147 alin. 1 şi 2, precum şi a dispoziţiilor art. 258 din Codul penal, excepţie ridicatã de Ştefan Trutescu în Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a II-a penalã.
La apelul nominal sunt prezenţi Nicolae Lazar şi Ştefan Berechet. Lipsesc Ştefan Trutescu, Ioana Florea, Nicolae Anghel, Banca Comercialã "Albina" - S.A. şi Societatea Comercialã "Reconversie şi Valorificare Active" - S.A., fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, pãrţile prezente solicita soluţionarea urgenta a exceptiei de neconstituţionalitate, având în vedere tergiversarea soluţionãrii dosarului la instanţele de fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, arãtând ca raportarea unei dispoziţii legale la o alta dispoziţie legalã este o problema de interpretare şi de aplicare a legii, care excede competentei Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 mai 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 604/1999, Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 147 alin. 1 şi 2 şi ale art. 258 din Codul penal, excepţie ridicatã prin apãrãtori de Ştefan Trutescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 147 alin. 2 şi ale art. 258 din Codul penal sunt neconstituţionale, întrucât "anuleazã distincţia facuta de Legea fundamentalã" între "regimul juridic al funcţionarilor publici şi regimul general privind raporturile de munca". Se invoca în susţinerea acestei motivari prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) şi l) din Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a penalã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca, deşi Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor art. 258, raportate la <>art. 147 din Codul penal, totuşi, "în raport cu adoptarea Legii nr. 188/1999 - Lege privind statutul funcţionarilor publici nu ne aflam în situaţia prevãzutã de <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 ". Instanta mai arata ca, "în contextul dispoziţiilor <>Legii nr. 188/1999 , este definit statutul funcţionarului public, fiind enumerate şi categoriile de persoane care pot deţine aceasta calitate de funcţionar public, situaţie în care dispoziţiile art. 258 din Codul penal, raportate la art. 147 din Codul penal, sunt neconstituţionale". Instanta nu indica nici o dispoziţie a Constituţiei ca fiind incalcata.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, întrucât "Extinderea rãspunderii penale pentru infracţiunile prevãzute în art. 246-250 din Codul penal, de la functionarii publici la ceilalţi funcţionari, prin dispoziţiile art. 258, nu poate fi consideratã neconstitutionala atâta vreme cat reglementãrile privitoare la notiunile de funcţionar public şi funcţionar, inclusiv incriminarile care presupun o astfel de calitate a subiectului activ, sunt caracterizate prin Constituţie ca ţinând de domeniul legii". De altfel, se mai arata în acelaşi punct de vedere, "atât Codul penal, cat şi <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici sunt legi organice, iar invocarea neconcordantei dintre <>art. 147 din Codul penal şi dispoziţiile Legii nr. 188/1999 nu ridica o problema de ordin constituţional, ci o problema de interpretare juridicã".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Dispoziţiile Codului penal, criticate prin excepţia ridicatã ca fiind neconstituţionale, sunt urmãtoarele:
- Art. 147: "Prin <<funcţionar public>> se înţelege orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investitã, o însãrcinare de orice natura, retribuitã sau nu, în serviciul unei unitãţi dintre cele la care se referã art. 145.
Prin <<funcţionar>> se înţelege persoana menţionatã în alin. 1, precum şi orice salariat care exercita o însãrcinare în serviciul unei alte persoane juridice decât cele prevãzute în acel alineat.";
- Art. 258: "Dispoziţiile art. 246-250 privitoare la funcţionari publici se aplica şi celorlalţi funcţionari, în acest caz maximul pedepsei reducându-se cu o treime."
Prevederile constituţionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt urmãtoarele:
- Art. 72 alin. (3): "Prin lege organicã se reglementeazã: [...]
i) statutul funcţionarilor publici; [...]
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele şi protecţia socialã;".
Autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile art. 147, precum şi ale art. 258 din Codul penal au devenit neconstituţionale dupã adoptarea <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, întrucât "anuleazã distincţia facuta de Legea fundamentalã între regimul juridic al funcţionarilor publici şi regimul general al raporturilor de munca". Cu privire la aceste argumente Curtea retine ca Legea fundamentalã nu defineste nici noţiunea de funcţionar public şi nici pe cea de alţi funcţionari, definirea şi reglementarea statutului acestor categorii de salariaţi fiind de domeniul legii. Înţelesul acestor notiuni este stabilit, pe de o parte, în <>art. 147 din Codul penal, iar pe de alta parte, în Legea nr. 188/1999 , unde este reglementat Statutul funcţionarilor publici. Deosebirile între cele doua reglementãri legale nu reprezintã însã o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare şi de aplicare a legilor, ceea ce excede competentei Curţii Constituţionale, potrivit dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care prevãd: "... Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei." Constituţionalitatea unei dispoziţii legale nu poate fi examinata prin raportare la o alta dispoziţie legalã, ci doar prin raportare la o norma constituţionalã. În acest fel a statuat Curtea prin Decizia nr. 38 din 11 martie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 5 mai 1999, şi prin Decizia nr. 88 din 2 iunie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 3 iunie 1998.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se invoca prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) şi l) din Constituţie, potrivit cãrora statutul funcţionarilor publici şi regimul general al raporturilor de munca, care, în opinia autorului exceptiei, se referã la ceilalţi funcţionari, se reglementeazã prin lege organicã. Aceste prevederi constituţionale nu sunt incidente în cauza, întrucât atât Codul penal, cat şi <>Legea nr. 188/1999 sunt legi organice. Prin art. 258 din Codul penal se prevede incriminarea faptelor prevãzute la art. 246-250 şi în cazurile în care autorul nu are calitatea de funcţionar public, ci este un alt funcţionar, fãcând distincţie doar sub aspectul limitelor pedepsei aplicabile. Stabilirea condiţiilor pentru îndeplinirea cerintei de subiect activ calificat în cazul anumitor infracţiuni intra în atribuţiile exclusive ale legiuitorului. Curtea Constituţionalã, în jurisprudenta sa, a reţinut în mod constant ca noţiunea generalã de funcţionar nu este de nivel constituţional, iar reglementãrile referitoare la funcţionar, inclusiv cele legate de infracţiunile sãvârşite de funcţionari, sunt de nivelul legii. În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 81 din 15 iulie 1996, rãmasã definitiva prin Decizia nr. 76 din 22 aprilie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997. De altfel, prin Decizia nr. 178 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, Curtea Constituţionalã a constatat constituţionalitatea dispoziţiilor art. 147 alãturi de cele ale art. 145, 248 şi 248^1 din Codul penal.
Considerentele care au stat la baza soluţiilor anterioare, adoptate de Curtea Constituţionalã, sunt valabile şi în prezenta cauza, neexistand motive sau elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.

Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3 şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 147 alin. 1 şi 2 şi ale art. 258 din Codul penal, excepţie ridicatã de Ştefan Trutescu în Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a II-a penalã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 12 octombrie 2000.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016