Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 190 din 27 aprilie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002 , si ale art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
Nicolae Popa - preşedinte Costicã Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor Lucian Stângu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Aurelia Popa - procuror Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent-şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , şi ale <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 . Excepţia a fost ridicatã de Florin Brâncuş în Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a civilã conflicte de muncã şi litigii de muncã, într-o cauzã având ca obiect plângerea formulatã împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii. La apelul nominal rãspunde, pentru autorul excepţiei, avocat Doru Bãjan, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia. În legãturã cu neconstituţionalitatea prevederilor <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 aratã cã, în sensul <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, actul normativ prin care se face modificarea trebuie sã fie egal ca forţã juridicã cu actul normativ modificat. Aşadar, <>Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 care reglementa în domeniul legii ordinare trebuia sã fie modificatã prin acte normative cu aceeaşi valoare juridicã, pe când, în realitate, modificãrile succesive ale acesteia s-au realizat fie prin lege organicã, fie prin ordonanţã de Guvern. În ceea ce priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 , care a fost abrogatã prin Codul fiscal, aratã cã prevederile ei se vor aplica în cauzã pentru perioada cât a fost în vigoare şi de aceea Curtea ar trebui sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii sale. În acest sens aratã cã îşi însuşeşte argumentele formulate prin opinia separatã la <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 316 din 19 noiembrie 2002 . Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, arãtând cã dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin dispoziţiile Codului fiscal.
CURTEA, având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele: Prin Încheierea din 10 noiembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 8.039/CV/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a civilã conflicte de muncã şi litigii de muncã, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , şi ale <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 . Excepţia a fost ridicatã de Florin Brâncuş, într-o cauzã având ca obiect plângerea formulatã împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii. În motivarea excepţiei se susţin urmãtoarele: I. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 încalcã art. 74 alin. (1) din Constituţie prin aceea cã a fost aprobatã cu modificãri şi completãri printr-o lege organicã, <>Legea nr. 523/2002 , deşi art. 56 din ordonanţã reglementeazã în domeniul legii organice. II. <>Art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 , astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 , încalcã art. 114 alin. (1) din Constituţie. Încãlcarea constã în aceea cã "sub aspect material prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 a fost modificatã o normã contravenţionalã ce aparţine legii ordinare" şi "ordonanţa a produs efecte modificatoare unui act normativ ce aparţine domeniului legii organice". Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a civilã conflicte de muncã şi litigii de muncã apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã. Potrivit acestei opinii, deşi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 , care reglementeazã regimul juridic al accizelor, conţine şi o normã din domeniul de reglementare al legii organice, legea de aprobare a ordonanţei nu trebuie supusã procedurii de adoptare a acestei categorii de legi. În legãturã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 în esenţã se aratã cã, de vreme ce domeniul de reglementare nu priveşte legile organice, procedura de adoptare a legii de aprobare, cea prevãzutã pentru legi ordinare sau cea pentru legi organice nu prezintã relevanţã. Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului. Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã deoarece "actele normative criticate au fost preluate în cadrul titlului VII <<Accize>> şi al titlului VIII <<Mãsuri speciale privind supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse accizabile>> din <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fapt ce a determinat abrogarea acestora prin art. 298 din legea respectivã". Guvernul considerã cã excepţia ridicatã este inadmisibilã în raport cu <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, deoarece <>Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal abrogã în mod expres atât <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 , cât şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 . Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , şi ale <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 , a devenit inadmisibilã, deoarece ambele ordonanţe au fost abrogate prin <>Legea nr. 571/2003 . Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor, ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , republicatã, reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , şi ale <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii legale contravin art. 74 alin. (1) şi art. 114 din Constituţie. Potrivit Constituţiei republicate, cu reactualizarea denumirilor şi o nouã numerotare a textelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 74 alin. (1) a devenit art. 76 alin. (1), referitor la modul de adoptare a legilor organice şi hotãrârilor privind regulamentele Camerelor şi art. 114 a devenit art. 115 privind "Delegarea legislativã". Examinând excepţia, Curtea Constituţionalã constatã cã ulterior sesizãrii sale prin Încheierea din 10 noiembrie 2003, atât <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, cât şi <>Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, au fost abrogate expres prin <>art. 298 alin. (1) pct. 14, respectiv pct. 39 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Totodatã, potrivit art. 297 din lege, codul fiscal intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, aşa încât, în prezent, actele normative ce fãceau obiectul excepţiei de neconstituţionalitate nu mai sunt în vigoare. În consecinţã, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãruia "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibilã. În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã şi prin <>Decizia nr. 38 din 29 ianuarie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 18 februarie 2004, într-o cauzã având ca obiect, de asemenea, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 .
Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 523/2002 , şi ale <>art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru ţigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/1998 , excepţie ridicatã de Florin Brâncuş în Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a civilã conflicte de muncã şi litigii de muncã. Definitivã şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 aprilie 2004.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent şef, Gabriela Dragomirescu
_____________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email