Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 190 din 10 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I^1 alin. (1) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 19/2002 privind unele masuri pentru constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publica a statului, si pentru vanzarea unor imobile, proprietate privata a statului, aflate in administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 14 aprilie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I^1 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele mãsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publicã a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicatã de Constantin Olteanu şi Victoria Olteanu în Dosarul nr. 17.057.01/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal se prezintã personal Constantin Olteanu, autor al excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã. În acest sens, aratã cã aspectele invocate în susţinerea excepţiei privesc, în realitate, probleme de interpretare şi aplicare a legii, care excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 17.057.01/299/2008, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I^1 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 229/2008 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele mãsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publicã a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat". Excepţia a fost ridicatã de Constantin Olteanu şi Victoria Olteanu într-o cauzã civilã având ca obiect obligaţia de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã textul de lege criticat încalcã normele constituţionale invocate, întrucât instituie o situaţie discriminatorie, dat fiind cã <>art. I^1 alin. (3) din Legea nr. 229/2008 face referire la apartamente situate în construcţii tip "bloc", fiind excluse, potrivit alin. (4) al aceluiaşi articol, apartamentele situate în imobile tip "vilã", neexistând practic nicio diferenţã care sã motiveze aceastã încadrare. Astfel, aceştia aratã cã locuiesc din anul 1977, în baza unui contract de închiriere, într-un apartament situat într-un imobil tip "vilã", care se încadreazã în situaţia imobilelor naţionalizate cu titlu, conform <>Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului.
Întrucât, prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 39/1996 privind reglementarea situaţiei juridice a unor imobile trecute nelegal în administrarea Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, imobilul a fost scos de sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului şi trecut în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", autorii excepţiei se aflã în imposibilitatea de a-l cumpãra. Aceştia considerã cã se gãsesc într-o situaţie discriminatorie, prin încãlcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 53 din Constituţie, deoarece apartamentul în care locuiesc se încadreazã într-un imobil cu mai multe apartamente, cu locatari diferiţi, imobil denumit "vilã", dar în <>art. I^1 alin. (1) din Legea nr. 229/2008 este stipulatã sintagma "bloc de locuinţe", iar în alin. (4) al aceluiaşi articol se aratã cã dispoziţiile prevãzute la alin. (1) nu se aplicã şi imobilelor tip "vilã", astfel încât nu pot opta pentru cumpãrarea acestui apartament.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti şi-a exprimat opinia în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este întemeiatã. În acest sens, aratã cã excluderea imobilelor tip "vilã" de la aplicarea dispoziţiilor care reglementeazã transferul imobilelor compuse din apartamentele situate în blocuri de locuinţe, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", cãtre Primãria Generalã a Municipiului Bucureşti conduce la imposibilitatea chiriaşilor apartamentelor situate în imobile tip "vilã" de a cumpãra apartamentele respective, în condiţiile reglementate de <>Legea nr. 112/1995, ceea ce creeazã o situaţie defavorabilã în raport cu chiriaşii apartamentelor situate în blocuri de locuinţe, fãrã a exista o justificare întemeiatã pentru aceasta.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, aratã cã prevederile legale criticate, stabilind schimbarea titularului dreptului de administrare asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã a statului, reprezintã opţiunea legiuitorului, fãrã a aduce atingere principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum a fost formulat de autorii acesteia şi astfel cum a fost stabilit prin încheierea de sesizare, îl constituie prevederile <>art. I^1 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 229/2008 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele mãsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publicã a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat".
Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea observã cã art. I^1 alin. (1) şi (4) a fost introdus în cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 28/2007 prin <>art. I pct. 3 din Legea nr. 229/2008.
Aşa fiind, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate asupra cãruia Curtea urmeazã a se pronunţa îl constituie prevederile <>art. I^1 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele mãsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publicã a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", ordonanţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007, prevederi introduse prin <>Legea nr. 229/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 5 noiembrie 2008.
Textul de lege criticat prevede cã:
- Art. I^1: "(1) Imobilele compuse din apartamentele situate în blocuri de locuinţe, pentru care existã o formã legalã de folosinţã la data de 30 septembrie 2008, precum şi terenul aferent acestora, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea R.A. - A.P.P.S., trec în proprietatea privatã a statului şi în administrarea Primãriei Generale a Municipiului Bucureşti. [...]
(4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) nu se aplicã imobilelor tip vilã, locuinţelor de serviciu şi nici celor descrise la art. II alin. (2) lit. c)-e)."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi celor ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã atât în jurisprudenţa sa, cât şi în practica Curţii Europene a Drepturilor Omului s-a statuat cã "principiul constituţional al egalitãţii cetãţenilor în faţa legii, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, consacrat de art. 16 alin. (1), ce se coreleazã cu prevederile cuprinse în art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, nu înseamnã cã reglementarea trebuie sã fie uniformã, aşa încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite, tratamentul nu poate fi decât diferit, justificat în mod obiectiv şi raţional".
În speţa de faţã, examinând înscrisurile depuse la dosar, Curtea constatã cã imobilul - tip vilã - în care se aflã apartamentul autorilor excepţiei a fost trecut în administrarea Regiei Autonome "Administrarea Patrimoniului Protocolului de Stat", prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 39/1996 privind reglementarea situaţiei juridice a unor imobile trecute nelegal în administrarea Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 14 februarie 1996. În aceastã hotãrâre se precizeazã cã, ţinând seama de faptul cã unele imobile, proprietate publicã a statului, au fost preluate nelegal de cãtre Consiliul Local al Municipiului Bucureşti - în baza unor decizii administrative emise de organe necompetente material - şi având în vedere prevederile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 112/1995, aceste imobile, împreunã cu anexele şi terenurile aferente, trec în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" de sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului.
Pe de altã parte, Curtea observã cã temeiul legal al acţiunii în baza cãruia autorii excepţiei de neconstituţionalitate au solicitat "obligarea Primãriei Municipiului Bucureşti, a Consiliului General al Primãriei Municipiului Bucureşti şi a Administraţiei Fondului Imobiliar" sã preia imobilul în litigiu din administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" şi sã procedeze la înstrãinarea, în baza unui contract de vânzare-cumpãrare, a imobilului în litigiu cãtre titularii contractului de închiriere este <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 112/1995, care prevede cã "Sunt, de asemenea, exceptate de la vânzare locuinţele care au avut destinaţia de case de oaspeţi, de protocol, precum şi cele folosite ca reşedinţe pentru foştii şi actualii demnitari".
Curtea constatã cã nu poate fi primitã critica de neconstituţionalitate formulatã, întrucât motivele invocate de autorii excepţiei privesc, de fapt, aspecte ce ţin de modul de aplicare şi interpretare a reglementãrilor incidente în cauzã de cãtre instanţele judecãtoreşti, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I^1 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2007 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/2002 privind unele mãsuri pentru constituirea şi utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publicã a statului, şi pentru vânzarea unor imobile, proprietate privatã a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicatã de Constantin Olteanu şi Victoria Olteanu în Dosarul nr. 17.057.01/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: