Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 185 din 17 decembrie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 185 din 17 decembrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 5 februarie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, ridicatã de Presecan Ioan, Gorenco Elisabeta şi Societatea Comercialã "Univers T" - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 3.734/1997 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 15 decembrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 17 decembrie 1998.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 martie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 3.734/1997, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, ridicatã de reclamanţii Presecan Ioan, Gorenco Elisabeta şi Societatea Comercialã "Univers T" - S.A. din Cluj-Napoca, într-o acţiune în contencios administrativ, care are ca obiect anularea Deciziei nr. 574 din 5 noiembrie 1994, pronunţatã de parata Curtea de Conturi a României.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile atacate contravin prevederilor art. 138 alin. (1) din Constituţie, prin încãlcarea principiului aplicãrii cu prioritate a legii specifice în materie, deoarece "obligaţia de plata a taxelor şi a impozitelor datorate statului, precum şi stabilirea abaterilor de la obligaţiile fiscale nu pot fi stabilite decât conform legilor speciale în materie...".
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata "apreciazã drept nefondata excepţia de neconstituţionalitate", întrucât textul atacat "este o norma de procedura a constatãrii încãlcãrii legilor fiscale şi a dispunerii virarii datoriilor cãtre stat, intemeiata pe norme legale de fond, de stabilire a obligaţiilor persoanelor fizice şi juridice...", astfel ca organul suprem de control financiar, Curtea de Conturi, "are dreptul şi obligaţia sa verifice formarea, administrarea şi întrebuinţarea resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public şi sa controleze persoanele juridice care nu-şi îndeplinesc obligaţiile financiare cãtre stat, unitãţi administrativ-teritoriale şi instituţii publice".
În temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere, Guvernul, considerând ca dispoziţiile <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 "constituie norme procedurale care se întemeiazã pe normele de drept material cuprinse în Legea nr. 27/1994 şi Legea nr. 69/1993, în baza cãrora s-au stabilit obligaţiile financiare cãtre stat", apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, întâmpinarea Curţii de Conturi, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Curtea de Conturi, în exercitarea atribuţiilor sale legale, efectueazã controlul asupra modului de formare, administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, precum şi asupra persoanelor juridice care nu îşi îndeplinesc obligaţiile financiare cãtre stat, unitãţi administrativ-teritoriale şi instituţii publice.
Potrivit <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 , "în cazul în care abaterea cu caracter financiar consta în neîndeplinirea de cãtre o persoana juridicã din cele prevãzute de art. 18 şi art. 19 a obligaţiilor financiare cãtre stat, unitãţile administrativ-teritoriale sau instituţiile publice, colegiul jurisdicţional dispune şi virarea sumelor datorate de aceasta, inclusiv a dobânzilor şi majorãrilor de întârziere datorate".
<>Art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 cuprinde norme de procedura a constatãrii încãlcãrii legii fiscale şi de executare a titlului de creanta al statului, întocmit de organele de specialitate sau de persoanele împuternicite potrivit legii, prin dispoziţia de virare a sumelor datorate de persoanele rãspunzãtoare pentru abateri şi prejudicii aduse statului, constatate cu ocazia controlului, precum şi a dobânzilor şi majorãrilor de întârziere.
Deoarece aceste dispoziţii reglementeazã o procedura jurisdicţionalã care are ca baza prevederile constituţionale ale art. 139 alin. (2), <>art. 45 din Legea nr. 94/1992 , precum şi normele de drept material cuprinse în Legea nr. 69/1993 şi Legea nr. 27/1994, ele nu infrang art. 138 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia "impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, ridicatã de Presecan Ioan, Gorenco Elisabeta şi Societatea Comercialã "Univers T" - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 3.734/1997 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 17 decembrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016