Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 18 din 17 ianuarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, 3, 6 si 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, precum si a celor din anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 si anexa la Legea nr. 85/1992    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 18 din 17 ianuarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, 3, 6 si 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, precum si a celor din anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 si anexa la Legea nr. 85/1992

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 23 martie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Daniela Maftei.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, 3, 6 şi 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, precum şi a prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 şi anexa la Legea nr. 85/1992, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "A.C.I. Bistriţa" - S.A. din Bistriţa în Dosarul nr. 498.1/190/2008 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã, şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 314D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent referã asupra cauzei şi aratã cã pãrţile Mihaela Cioloboc, Nicolae Coman şi alţii au depus la dosar concluzii scrise prin care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume Decizia nr. 223/2004.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 17 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 498.1/190/2008, Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, 3, 6 şi 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, precum şi a prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 şi anexa la Legea nr. 85/1992, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "A.C.I. Bistriţa" - S.A. din Bistriţa într-o cauzã având ca obiect "obligaţia de a face".
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile sunt neconstituţionale, deoarece creeazã posibilitatea obligãrii unei persoane juridice de drept privat sã înstrãineze un bun proprietatea sa, dobândit în mod licit, împotriva voinţei sale, fapt ce aduce atingere dreptului de proprietate, lipsindu-l de conţinut.
    De asemenea, textele criticate impun persoanei juridice obligaţii şi restrângeri referitoare la dreptul de a dispune de bunul sãu, inclusiv cu privire la preţ, dupã ce statul român a încasat preţul pentru locuinţã, context în care nu ar mai avea dreptul sã dispunã, din nou, de acest bun, în baza unui alt text de lege.
    Tribunalul Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã prin textele de lege criticate nu a fost încãlcat dreptul de proprietate, acestea operând doar o limitare legalã a exerciţiului acestui drept, şi nu o expropriere, o naţionalizare sau orice altã mãsurã de trecere silitã în proprietatea publicã a statului.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale. În acest context, aratã cã prin art. 1, 3, 6 şi 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 se consacrã o normã de justiţie socialã, conformã cu art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi din Constituţie şi în deplinã concordanţã cu normele instituite prin art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. De asemenea, în ceea ce priveşte prevederile art. 1 din Legea nr. 85/1992, Avocatul Poporului invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, şi anume Decizia nr. 598/2009, prin care s-a statuat cã aceastã reglementare legalã nu contravine Legii fundamentale.
    Referitor la dispoziţiile art. 148 alin. (2) din Constituţie, aratã cã acestea nu au incidenţã în cauzã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1, 3, 6 şi 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, precum şi cele din anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 şi anexa la Legea nr. 85/1992.
    Textele de lege criticate din Decretul-lege nr. 61/1990 au urmãtorul cuprins:
    - Art. 1: "Întreprinderile pentru vânzarea locuinţelor şi oficiile specializate pot vinde cãtre populaţie locuinţe construite din fondurile statului, în condiţiile prezentului decret-lege.";
    - Art. 3: "Locuinţele prevãzute la art. 1 se vând cetãţenilor români cu domiciliul în ţarã, cu achitarea integralã a preţului la încheierea contractului de vânzare-cumpãrare sau prin acordarea unui împrumut de cãtre Casa de Economii şi Consemnaţiuni, fãrã restricţii privind deţinerea în proprietate a unei a doua locuinţe.
    O datã cu locuinţa se transmite cumpãrãtorului acesteia şi dreptul de folosinţã asupra terenului aferent, pe durata existenţei construcţiei.";
    - Art. 6: "Preţurile de vânzare cãtre populaţie pentru locuinţele construite din fondurile statului şi recepţionate pânã la data de 31 decembrie 1989 se stabilesc potrivit anexelor nr. 1 şi 2.
    În vederea corelãrii preţurilor de vânzare cu preţurile de deviz pentru locuinţele recepţionate dupã 1 ianuarie 1990, Ministerul Economiei Naţionale, Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţionalã pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului vor prezenta în termen de 60 de zile de la data prezentului decret-lege nivelurile corespunzãtoare ale preţurilor de vânzare în funcţie de numãrul de camere, suprafeţele utile, gradul de confort şi finisaj.";
    - Art. 7: "În vederea încheierii contractului pentru vânzarea locuinţelor, cumpãrãtorii vor depune la unitatea specializatã un avans de cel puţin 30 la sutã din preţul de vânzare al locuinţei.
    Pentru tinerii în vârstã de pânã la 30 de ani, avansul va fi de cel puţin 10 la sutã din preţul de vânzare al locuinţei.";
    - Art. 1 din Legea nr. 85/1992: "Locuinţele construite din fondurile statului pot fi cumpãrate de titularii contractelor de închiriere, cu plata integralã sau în rate a preţului, în condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie şi ale prezentei legi.
    Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuinţele care depãşesc suprafeţele maxime prevãzute în actele normative în baza cãrora s-au executat locuinţele din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice şi bugetare de stat, precum şi cele care prezintã, la data vânzãrii, finisaje superioare, echivalente unor lucrãri de artã sau ornamentale deosebite, sau care beneficiazã de dotãri speciale, cum ar fi: piscinã, saunã, serã, cramã, bar-vinotecã, camerã frigorificã sau altele asemenea.
    De asemenea, sunt exceptate locuinţele de protocol care au servit sau servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite în funcţii drept locuinţe pe durata exercitãrii funcţiei, chiar dacã acestea sunt scoase ulterior din evidenţa locuinţelor de protocol."
    Anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 şi anexa la Legea nr. 85/1992 se referã la "Preţurile de vânzare cãtre populaţie ale locuinţelor construite din fondurile statului înainte de 1 ianuarie 1977".
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) referitoare la dreptul de proprietate, precum şi dispoziţiilor cuprinse în art. 1 din primul Protocol Adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi art. II-77 din Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã, raportate la prevederile art. 11, art. 20 şi art. 148 alin. (2) din Constituţia României.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, prin Decizia nr. 874 din 16 octombrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 21 noiembrie 2007, a reţinut cã Decretul-lege nr. 61/1990 reglementeazã posibilitatea cumpãrãrii locuinţelor construite din fondurile statului de cãtre chiriaşii acestora. De asemenea, Curtea a reţinut cã, prin normele criticate, legiuitorul a avut în vedere protejarea chiriaşilor, fãrã a stabili vreun criteriu de diferenţiere între aceştia, ele aplicându-se tuturor celor aflaţi în ipoteza reglementatã de aceste norme. Singura cerinţã stabilitã de normele criticate este manifestarea de voinţã a chiriaşului de a cumpãra locuinţa, exprimatã prin cererea adresatã unitãţilor specializate în vânzarea locuinţelor.
    Curtea constatã cã s-a pronunţat şi asupra constituţionalitãţii prevederilor art. 1 din Legea nr. 85/1992, de exemplu, prin Decizia nr. 564 din 7 iunie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 9 iulie 2007, sau prin Decizia nr. 252 din 15 iunie 2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 713 din 6 august 2004, constatând netemeinicia criticilor formulate.
    Astfel, Curtea a reţinut cã prevederile de lege criticate prevãd o trecere în proprietatea deţinãtorilor de locuinţe, foşti chiriaşi ai acestora, a locuinţelor şi terenurilor aferente acestor locuinţe dobândite prin cumpãrare de la unitãţile economice sau bugetare de stat, atribuirea terenurilor fãcându-se integral sau proporţional cu cota-parte din dreptul de proprietate asupra construcţiei respective.
    Curtea a constatat, în legãturã cu invocarea încãlcãrii art. 44 din Constituţie, precum şi a art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, cã, deşi în proprietatea societãţilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat şi locuinţele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptãrii Constituţiei, a posibilitãţii ca fiecare chiriaş al unei asemenea locuinţe sã devinã proprietar nu poate fi privitã decât ca o limitare legalã a dreptului de proprietate al persoanelor juridice respective. Astfel, se consacrã o normã de justiţie socialã, chiriaşii având posibilitatea sã cumpere locuinţele la construirea cãrora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste prevederi de lege sunt conforme literei şi spiritului art. 44 din Constituţie, precum şi în deplinã concordanţã cu dispoziţiile cuprinse în art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, 3, 6 şi 7 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, ale art. 1 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, precum şi a prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 la Decretul-lege nr. 61/1990 şi anexa la Legea nr. 85/1992, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "A.C.I. Bistriţa" - S.A. din Bistriţa în Dosarul nr. 498.1/190/2008 al Tribunalului Bistriţa-Nãsãud - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 ianuarie 2012.


              PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                      Ingrid Alina Tudora
                         _____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016