Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 174 din 23 mai 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit si a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 14 septembrie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Marius Brumusescu în Dosarul nr. 14.982/2000 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 22 mai 2001 în prezenta pãrţilor şi a reprezentantului Ministerului Public şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 23 mai 2001.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 decembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 14.982/2000, Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Marius Brumusescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit incalca prevederile art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale art. 114 alin. (1) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie, deoarece "Guvernul nu putea aduce modificãri unei legi organice, în speta <>Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, din care au fost abrogate prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit". De asemenea, se mai susţine ca <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia legea dispune numai pentru viitor.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, considera ca fiind "admisibilã excepţia de neconstituţionalitate".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca prevederile <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 şi ale <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu contravin dispoziţiilor art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 114 alin. (1), ale art. 107 alin. (3), ale art. 117 alin. (2) şi, respectiv, ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999) şi dispoziţiile <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000). Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 : "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga: [...]
- prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale <>art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995;";
- <>Art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 : "Plãţile compensatorii şi ajutoarele prevãzute la art. 1, plãtite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
Autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r): "(1) Parlamentul adopta legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare. [...]
(3) Prin lege organicã se reglementeazã: [...]
r) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice.";
- Art. 107 alin. (3): "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.";
- Art. 114 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.";
- Art. 117 alin. (2): "Structura sistemului naţional de apãrare, organizarea armatei, pregãtirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apãrare, precum şi statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organicã."
În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 autorul exceptiei susţine ca acestea incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".
I. Examinând critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , prin raportare la prevederile art. 72 alin. (1) şi alin. (3) lit. r), ale art. 107 alin. (3), ale art. 114 alin. (1) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã.
<>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, prin care se abroga prevederile art. 9 lit. c) şi ale <>art. 10 din Legea nr. 80/1995 , a fost emisã în temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al <>art. 1 lit. D pct. 13 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe. Prin aceasta ordonanta se reglementeazã aspecte ce ţin de domeniul fiscal, care nu intra în sfera de reglementare a legilor organice în condiţiile art. 72 alin. (3) şi ale art. 117 alin. (2) din Constituţie. Faptul ca prin art. 86 liniuta a noua din ordonanta se abroga unele prevederi de natura fiscalã din <>Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare nu poate fi interpretat în sensul emiterii de cãtre Guvern a unei ordonanţe într-un domeniu ce face obiectul legilor organice, întrucât domeniul de reglementare este exclusiv fiscal, şi anume impozitul pe venit, iar nu statutul cadrelor militare, astfel cum susţine autorul exceptiei.
II. Analizând critica de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , Curtea retine ca, în ipoteza în care aceste prevederi legale ar fi declarate neconstituţionale, prin admiterea exceptiei de neconstituţionalitate, consecinta ar fi aceea ca ele ar deveni inaplicabile. În speta însã o asemenea decizie a Curţii ar contraveni intereselor autorului exceptiei, deoarece acesta nu s-ar mai putea prevala de dispoziţiile legale criticate, dar a cãror aplicare o solicita. Asa fiind, rezulta ca sub acest aspect excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 86 liniuta a noua din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit şi ale <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Marius Brumusescu în Dosarul nr. 14.982/2000 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , excepţie invocatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 mai 2001.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: