Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 174 din 10 decembrie 1998  cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 174 din 10 decembrie 1998 cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 65 din 16 februarie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.968/1996 al Tribunalului Municipiului Bucureşti - Secţia comercialã într-o cauza civilã privind acţiunea în pretenţii introdusã de Societatea Comercialã "Promesse" - S.A. din Salonta.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 10 noiembrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 17 noiembrie 1998 şi apoi, pentru data de 10 decembrie 1998.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 ianuarie 1998 Tribunalul Municipiului Bucureşti - Secţia comercialã a dispus sesizarea Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. din Bucureşti.
Autoarea exceptiei susţine ca dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 contravin prevederilor art. 41 din Constituţie, fiindca restrang "dreptul de a dispune de lucru fie prin înstrãinare, fie prin consumare", prerogativa a dreptului de proprietate. Astfel este îngrãdit dreptul de proprietate garantat de Constituţie. De asemenea, se mai susţine ca exerciţiul dreptului de proprietate poate fi restrâns numai în condiţiile prevãzute la art. 49 din Constituţie şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor, prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav. Enumerarea cazurilor este limitativa, iar ipoteza prevãzutã la art. 13 nu se circumscrie între acestea. Se mai arata ca dispoziţiile legale sunt atacate pe calea exceptiei, întrucât ele sunt contrare prevederilor art. 16 din Constituţie, "care prevede ca toţi cetãţenii sunt egali în fata legii", pentru ca favorizeazã "o anumitã categorie de persoane juridice, în dãuna restului persoanelor juridice şi chiar a instituţiilor şi autoritãţilor statale". Afirmând ca "ambele categorii de persoane juridice au drept de gaj general al creditorilor chirografari", dispoziţiile legale în discuţie "creeazã un regim mai puţin favorabil pentru marea majoritate a persoanelor juridice".
Instanta de judecata şi-a exprimat opinia, în sensul ca excepţia este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul precizeazã ca <>Legea nr. 76/1992 a fost abrogatã prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie, aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin Legea nr. 151/1997. Se arata totodatã ca aceasta lege "nu a preluat în textul sau o dispoziţie similarã celei prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 , a carei neconstituţionalitate s-a invocat", ci a stabilit un sistem nou de evitare a blocajului financiar. În final se susţine ca excepţia de neconstituţionalitate este lipsitã de obiect încã de la data invocarii sale, situaţie care putea fi constatatã de instanta judecãtoreascã.
Preşedinţii Camerei Deputaţilor şi Senatului nu au comunicat punctul lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile autorului exceptiei şi ale procurorului, dispoziţia legalã atacatã, raportatã la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost sesizatã.
Excepţia de neconstituţionalitate are ca obiect dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar. Textul legal criticat are urmãtorul cuprins: "În scopul achitãrii obligaţiilor de plata şi evitãrii extinderii blocajului financiar în economie, consiliile de administraţie ale agenţilor economici aflaţi în stare de incapacitate de plata sunt obligate ca în cel mult 30 de zile de la apariţia acestei situaţii sa ia, în ordine, urmãtoarele mãsuri:
a) analiza cu creditorii a unor posibilitãţi de amânare a datoriilor, asanarea acestora prin concordate, fuziuni sau alte mãsuri de ieşire din starea de încetare a plãţii;
b) analiza cu bãncile a posibilitãţilor de reesalonare a scadentei creditelor bancare sau de obţinere a unor noi credite;
c) solicitarea amânãrii cu maximum 60 de zile a plãţii impozitelor şi contribuţiilor datorate bugetului de stat, în condiţiile prevãzute de lege;
d) solicitarea obţinerii de credite bancare cu garanţia Guvernului şi aprobarea Parlamentului."
Curtea constata ca prin art. 11 al Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 151/1997, intrata în vigoare la 28 iulie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997, a fost abrogatã în întregime <>Legea nr. 76/1992 . Aceasta lege de modificare nu a preluat în cuprinsul sau o dispoziţie similarã celei prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 , ci a stabilit un sistem nou de evitare a blocajului financiar.
De asemenea, Curtea retine ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã în fata instanţei de judecata la data de 22 ianuarie 1998, deci ulterior datei abrogãrii <>Legii nr. 76/1992 .
Într-o astfel de situaţie, instanta de judecata trebuia sa constate ca dispoziţia legalã atacatã este abrogatã şi, pe cale de consecinta, sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ca inadmisibila, în temeiul dispoziţiilor art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicatã. Potrivit acestor dispoziţii, Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, numai dacã acestea se afla în vigoare, iar atunci când excepţia este contrarã acestor prevederi, instanta de judecata însãşi trebuie sa o respingã ca inadmisibila.
În consecinta, Curtea Constituţionalã constata ca nu se poate exercita controlul de constitutionalitate a unei dispoziţii legale abrogate şi ca se impune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, ridicatã de Societatea Comercialã "Carabi Middle Egypt Internaţional" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.968/1996 al Tribunalului Municipiului Bucureşti - Secţia comercialã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 decembrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016