Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 173 din 10 decembrie 1998  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 si 2 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 173 din 10 decembrie 1998 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 28 ianuarie 1999

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, ridicatã de Societatea Comercialã "Bodur" - S.R.L. din Tulcea, petenta în Dosarul nr. 3.800/1998 al Judecãtoriei Tulcea.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 24 noiembrie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 10 decembrie 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Judecãtoria Tulcea, prin Încheierea din 7 septembrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 3.800/1998, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 105/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "Bodur" - S.R.L. din Tulcea intro cauza care are ca obiect contestaţia formulatã de petenta impotriva procesului-verbal de contravenţie seria B nr. 0082160 din 27 mai 1998, întocmit de Garda Financiarã Tulcea.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile atacate incalca prevederile constituţionale ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 49 referitor la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi ale art. 125 alin. (2) care interzice înfiinţarea de instanţe extraordinare.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca "art. 1 şi <>art. 2 din Legea nr. 105/1997 sunt constituţionale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, sau solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã de Societatea Comercialã "Bodur" - S.R.L. din Tulcea este neîntemeiatã, deoarece petenta, nemultumita de decizia Ministerului Finanţelor, "are deschisã calea acţiunii la instanta judecãtoreascã şi a recursului la Curtea Suprema de Justiţie, asa cum prevede <>art. 9 din Legea nr. 105/1997 ".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, notele scrise, depuse de autoarea exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile Garzii Financiare Tulcea, concluziile procurorului, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizatã.
Dispoziţiile legale criticate prevãd o cale administrativã prealabilã de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor, considerate cai administrative de atac, formulate impotriva mãsurilor dispuse prin actele organelor cu atribuţii de control sau de impunere ale Ministerului Finanţelor.
Aceasta procedura administrativ-jurisdicţionalã nu poate fi consideratã o încãlcare a principiului accesului liber la justiţie şi nici o restrangere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, deoarece, pe de o parte, obiectiunile, contestaţiile sau plângerile formulate impotriva contravenţiilor şi actelor de control financiar sunt soluţionate prin hotãrâre motivatã de şeful organului care a încheiat procesul-verbal sau actul de control respectiv, iar pe de alta parte, impotriva acestei hotãrâri petentul nemulţumit poate formula contestaţie care se soluţioneazã prin emiterea unei dispoziţii de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, dupã caz. Impotriva acestei dispoziţii se poate formula plângere la Ministerul Finanţelor, iar impotriva deciziei Ministerului Finanţelor este deschisã calea acţiunii în justiţie, conform <>art. 9 din Legea nr. 105/1997 .
Textele atacate, reglementand o modalitate procedurala prealabilã acţiunii la instanţele judecãtoreşti, nu contravin art. 125 alin. (2) din Constituţie, întrucât nu se constituie o instanta extraordinarã în înţelesul acestor prevederi constituţionale.
De altfel, Curtea Constituţionalã, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, referitor la legitimitatea constituţionalã a procedurilor administrativ-jurisdicţionale, a statuat, pe de o parte, ca acestea constituie o mãsura de protecţie care nu poate, în nici un mod, limita accesul la justiţie, iar pe de alta parte, ca "existenta unor organe de jurisdicţie nu poate sa ducã la înlãturarea intervenţiei instanţelor judecãtoreşti, în condiţiile legii". Ca urmare, este exclusa posibilitatea ca un organ al administraţiei publice, chiar cu caracter jurisdicţional, sa se substituie instanţei judecãtoreşti, astfel ca pãrţilor nu li se poate limita exercitarea unui drept consfintit de Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, ridicatã de Societatea Comercialã "Bodur" - S.R.L. din Tulcea în Dosarul nr. 3.800/1998 al Judecãtoriei Tulcea.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 10 decembrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI


Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016