Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 172 din 2 noiembrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 172 din 2 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 600 din 8 decembrie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Nicolae Cincu şi Paul Delcea în Dosarul nr. 2.905/1999 al Judecãtoriei Buzau.
La apelul nominal lipsesc pãrţile: Nicolae Cincu, Paul Delcea şi Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. Berca - Buzau, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 iulie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 2.905/1999, Judecãtoria Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã. Excepţia a fost ridicatã de Nicolae Cincu şi Pavel Delcea într-o cauza civilã ce are ca obiect anularea unor decizii de imputare emise de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. Berca - Buzau.
În motivarea exceptiei se susţine ca, deşi dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, prevãd scutirea de plata impozitului pe salarii pentru deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, leagã aceasta scutire de conferirea titlului prin brevet. Potrivit dispoziţiilor art. 94 lit. a) din Constituţia României, Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare. "Constatarea calitãţii de luptãtor pentru victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989 - arata autorul exceptiei - este în atribuţiile comisiei special constituite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 16 iulie 1996 şi nu în atribuţiile Preşedintelui României. În aceste condiţii, dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, incalca prevederile constituţionale".
Exprimandu-şi opinia, instanta considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, întrucât, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 se conferã în semn de preţuire a spiritului de sacrificiu manifestat în lupta pentru victoria Revoluţiei romane, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, acesta fiind un titlu de onoare în înţelesul dat de art. 94 alin. (1) lit. a) din Constituţia României, conferirea fiind atestata prin brevet.
În vederea soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, în temeiul <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere preşedintele Camerei Deputaţilor considera ca dispoziţiile legale criticate ca neconstituţionale trebuie coroborate cu prevederile <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, care reglementeazã acordarea titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, condiţiile şi procedura de acordare, precum şi cazurile de nulitate a acestuia. <>Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 42/1990 , republicatã, stabileşte ca titlurile prevãzute de aceasta lege, precum şi medaliile pentru fiecare titlu se conferã de cãtre Preşedintele României la propunerea comisiei care funcţioneazã în temeiul aceluiaşi act normativ, iar alin. (2) al art. 5 prevede nulitatea titlului, în cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1). Se apreciazã ca aceste dispoziţii legale sunt în acord cu norma constituţionalã referitoare la atribuţiile Preşedintelui de a conferi decoraţii şi titluri de onoare, excepţia ridicatã fiind neîntemeiatã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera excepţia neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, cu modificãrile ulterioare, nu contravin dispoziţiilor constituţionale.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, conform cãrora "Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane: [...] e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, în cadrul funcţiei de baza".
Autorul exceptiei considera ca dispoziţia legalã criticata este neconstitutionala, deoarece conditioneaza scutirea de la plata impozitului pe salarii de conferirea titlurilor prin brevet. Or, drepturile celor distinşi cu titlurile menţionate se acorda de cãtre o comisie, printr-un certificat de atestare a calitãţii, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 566/1996 . Fiind astfel atestata calitatea, dispoziţiile art. 7 alin. 1 lit. e) constata existenta unor drepturi şi de aceea teza referitoare la conferirea titlului prin brevet este neconstitutionala, întrucât nu este "în concordanta cu dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie". Aceste dispoziţii constituţionale au urmãtorul cuprins: "Preşedintele României îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii:
a) conferã decoraţii şi titluri de onoare".
Curtea Constituţionalã constata ca aceste dispoziţii legale au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, concretizat în Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999. În aceasta decizie s-a reţinut ca examinarea constituţionalitãţii prevederilor legale atacate trebuie facuta prin raportare la dispoziţii din legea fundamentalã, iar nu prin raportare la un act normativ cu forta juridicã inferioarã legii, cum este o hotãrâre a Guvernului.
Titlurile de onoare la care se referã dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sunt: titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, de care beneficiazã urmaşii eroilor-martiri, şi titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989. Aceste titluri au fost instituite prin dispoziţiile <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã.
Potrivit art. 1 din aceasta lege, titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea şi eternizarea memoriei celor care şi-au jertfit viata pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, iar, potrivit art. 2 din aceeaşi lege, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989.
Deşi în lege nu este utilizata noţiunea de titlu de onoare, se poate constata ca în intenţia legiuitorului a stat tocmai dezideratul de a onora prin distincţii, post-mortem sau în viata, pe cei care s-au jertfit sau au contribuit la victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989.
Asadar Curtea Constituţionalã constata ca titlurile instituite sunt titluri de onoare, în înţelesul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestor titluri se face, sub sancţiunea nulitãţii, în condiţiile <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, a carei componenta este prevãzutã de lege, şi conform criteriilor stabilite în anexele nr. 1 şi 2 la lege.
Prin <>Legea nr. 30 din 6 mai 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 13 mai 1996, Parlamentul României a modificat şi completat unele prevederi ale <>Legii nr. 42/1990 şi a stabilit faptul ca distincţiile - inclusiv titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 - se conferã de cãtre Preşedintele României, la propunerea unei comisii, în componenta fixatã prin art. 4 din lege. Necesitatea atestarii prin brevet a titlului este prevãzutã şi la pct. 9 din <>Legea nr. 30/1996 , care modifica <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, şi care prevede la alineatul ultim: "Conferirea distincţiilor prevãzute în prezenta lege se atesta prin brevet."
În baza şi în vederea aplicãrii <>Legii nr. 42/1990 , republicatã şi completatã prin <>Legea nr. 30/1996 , Guvernul României a emis <>Hotãrârea nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 29 iulie 1996. Printre drepturile de care beneficiazã, conform <>Legii nr. 42/1990 , republicatã, deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, se afla şi scutirea de la plata impozitului pe salariu. Acest drept urmeazã sa fie exercitat de titularul sau în condiţiile fixate de lege. Faptul ca într-o hotãrâre a Guvernului nu se specifica necesitatea atestarii titlului prin brevet nu poate insemna ca aceasta condiţie legalã a fost înlãturatã. O hotãrâre a Guvernului nu poate adauga la lege şi nu poate fi contrarã <>legii. Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, prin dispoziţia ce face obiectul exceptiei, nu face altceva decât sa preia condiţia existenţei brevetului, fixatã prin <>Legea nr. 42/1990 .
Rezulta ca prin <>Legea nr. 42/1990 , republicatã, s-a instituit titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, titlu care se conferã prin brevet. Legea prevede acordarea scutirii de la plata impozitului pe salariu, drept menţionat şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 .
Raportand prevederile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, la dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie, Curtea constata ca textul legal criticat este în concordanta cu legea fundamentalã. Conferirea unei decoraţii sau a unui titlu de onoare de cãtre Preşedintele României, în baza art. 94 lit. a) din Constituţie, se atesta prin brevet. Brevetele sunt validate sub semnatura autografa a Preşedintelui României, precum şi prin sigiliu. Ipoteza cuprinsã în dispoziţia legalã criticata, referitoare la condiţionarea scutirii de la plata impozitului, concretizeazã prerogativa constituţionalã a Preşedintelui României.
Deoarece aceste considerente îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de fata, neintervenind nici un element care sa justifice reconsiderarea lor, urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate sa fie respinsã.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Nicolae Cincu şi Paul Delcea în Dosarul nr. 2.905/1999 al Judecãtoriei Buzau.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 noiembrie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016