Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 17 din 10 ianuarie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 17 din 10 ianuarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 din 9 februarie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alina Elena Raclariu în Dosarul nr. 4.648/2005 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile legale criticate nu instituie inegalitãţi sau discriminãri între pensionarii aflaţi în aceeaşi situaţie, astfel cã nu contravin prevederilor art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 octombrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 4.648/2005, Curtea de Apel Iaşi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Alina Elena Raclariu cu ocazia soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 434 din 13 aprilie 2005 pronunţate de Tribunalul Iaşi în Dosarul nr. 1.725/2005.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât limiteazã acordarea dreptului la pensia recalculatã pentru viitor de la data depunerii cererii, iar nu de la data apariţiei raportului juridic care îl genereazã, respectiv, în speţã, de la data intrãrii în vigoare a legii care prevede posibilitatea recalculãrii pensiei anterior stabilite. În aceste condiţii, considerã cã se creeazã inegalitãţi şi discriminãri între cetãţeni în raport cu data depunerii cererii pentru recalcularea pensiei.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului constituţional al egalitãţii în drepturi. În acest sens, aratã cã, în acord cu principiul general al legislaţiei pensiilor, potrivit cãruia înscrierea la pensie se face la cererea celui îndreptãţit, şi recalcularea pensiilor stabilite anterior, prin luarea în calcul şi a unor date noi, nu se poate face decât la cerere şi începând cu o datã ulterioarã depunerii cererii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât nu instituie privilegii sau discriminãri între pensionarii aflaţi în aceeaşi situaţie, iar condiţionarea acordãrii pensiei recalculate de depunerea unei cereri în acest sens nu este de naturã sã creeze o inegalitate pe vreunul din criteriile prevãzute de art. 4 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial la României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii potrivit cãrora "Pensia recalculatã se acordã începând cu luna urmãtoare celei în care s-a depus cererea de recalculare."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 4 alin. (2), referitor la egalitatea între cetãţeni, şi ale art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã art. 47 alin. (2) din Constituţie consacrã dreptul cetãţenilor la pensie. Înscrierea la pensie este un drept, iar nu o obligaţie, astfel încât legea nu poate impune o datã de la care trebuie exercitat acest drept, ci doar data de la care titularii au posibilitatea sã-şi exercite dreptul lor, iar exercitarea efectivã a dreptului depinde de voinţa titularului acestuia.
Pe baza acestor considerente s-a prevãzut şi în <>art. 82 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 regula generalã potrivit cãreia pensia şi orice alte drepturi de asigurãri sociale se acordã la cererea celor îndreptãţiţi.
În mod evident, îndeplinirea condiţiilor legale pentru a putea beneficia de aceste drepturi nu poate fi cunoscutã şi nu poate fi stabilitã din oficiu de autoritatea în a cãrei atribuţie intrã stabilirea şi plata pensiei şi de aceea cererea de acordare a pensiei trebuie însoţitã de dovada îndeplinirii acestor condiţii, aşa cum precizeazã alin. (2) al <>art. 82 din Legea nr. 19/2000 .
<>Art. 169 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede posibilitatea recalculãrii pensiei "prin adãugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia". Desigur, numai beneficiarul pensiei este în mãsurã sã cunoascã stagiile de cotizare pe care le-a realizat şi care nu au fost valorificate şi sã dovedeascã existenţa acestora. De aceea, el va putea obţine recalcularea pensiei numai dupã ce, potrivit regulii generale enunţate în <>art. 82 din Legea nr. 19/2000 , va formula o cerere în acest sens, cerere însoţitã de dovada nevalorificãrii anumitor stagii de cotizare. De asemenea, fiind vorba de valorificarea unui drept, iar nu de o obligaţie, depinde de voinţa titularului dreptului dacã va depune o astfel de cerere şi momentul în care o va face. Ca o consecinţã fireascã a acestui fapt, textul alin. (3) al art. 169 prevede acordarea pensiei recalculate începând din luna urmãtoare celei în care s-a depus cererea.
Curtea constatã cã aceste reglementãri legale se aplicã deopotrivã, fãrã privilegii sau discriminãri, tuturor cetãţenilor aflaţi în aceeaşi situaţie, care au dreptul la recalcularea pensiei şi au solicitat exercitarea acestui drept. Prin urmare, criticile de neconstituţionalitate aduse <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 în raport cu prevederile constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor sunt neîntemeiate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 169 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alina Elena Raclariu în Dosarul nr. 4.648/2005 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 ianuarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016