Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 169 din 28 februarie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 169 din 28 februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, excepţie ridicatã de Cãlin Ioan Dragomir în Dosarul nr. 8.482/2005 al Judecãtoriei Baia Mare.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 937D/2005, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Ioana Monica Otilia Codaţ în Dosarul nr. 5.301/2005 al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal lipseşte autoarea excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate care fac obiectul Dosarelor nr. 936D/2005 şi nr. 937D/2005 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 937D/2005 la Dosarul nr. 936D/2005, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, apreciind cã prevederile legale criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 noiembrie 2005 şi 25 octombrie 2005, pronunţate în dosarele nr. 8.482/2005 şi nr. 5.301/2005, Judecãtoria Baia Mare a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, excepţie ridicatã de Cãlin Ioan Dragomir şi Ioana Monica Otilia Codaţ în dosarele menţionate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textul de lege criticat încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 1 referitoare la statul român cu "componentele sale esenţiale: suveranitatea, teritoriul şi populaţia", elemente "dezvoltate de Constituţia României în art. 2, art. 3 şi art. 4", în mãsura în care incrimineazã, ca faptã penalã, trecerea frauduloasã a frontierei altui stat decât România. Se aratã cã autoritatea statului român se poate extinde doar asupra teritoriului României, definit ca atare de normele constituţionale, incriminarea ca infracţiune a trecerii ilegale a frontierei altor state fiind atributul legislativ exclusiv al acelor state.
Judecãtoria Baia Mare apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât obligaţia respectãrii legii penale române revine şi cetãţenilor români ce se aflã în afara graniţelor ţãrii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât prevederile legale criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate.
Avocatul Poporului, fãcând referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 252/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002, având urmãtoarea redactare: "Intrarea sau ieşirea dintr-un stat strãin prin trecerea ilegalã a frontierei acestuia, sãvârşitã de cãtre un cetãţean român sau de o persoanã fãrã cetãţenie domiciliatã pe teritoriul României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani."
Dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate sunt cele ale art. 1 privind statul român, ale art. 2 privind suveranitatea naţionalã, ale art. 3 privind teritoriul României, şi ale art. 4 privind unitatea poporului şi egalitatea între cetãţeni.
Examinând excepţia astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi urmeazã a fi respinsã.
Curtea reţine cã statul român, în considerarea atributelor sale, astfel cum sunt acestea definite de textele constituţionale invocate de autorul excepţiei, este interesat în apãrarea ordinii de drept şi deci în combaterea infracţiunilor sãvârşite atât pe teritoriul sãu, cât şi în afara acestuia. Mãsurile legislative constând în sancţionarea cetãţenilor români sau a persoanelor fãrã cetãţenie domiciliate pe teritoriul României, care sãvârşesc fapte de trecere ilegalã a frontierei unui stat strãin, dau expresie acestei preocupãri, fiind determinate, aşa cum rezultã din conţinutul Notei de fundamentare care a însoţit <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 , de necesitatea reglementãrii mai stricte a domeniului vizat, datoritã "securizãrii frontierelor" şi a "combaterii migraţiei ilegale". Aşa fiind, nu pot fi reţinute susţinerile autorilor excepţiei, prevederile legale criticate fiind în deplinã concordanţã cu normele constituţionale privind statul român, cu elementele definitorii ale acestuia.
De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat asupra constituţionalitãţii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 , prin raportare la dispoziţiile art. 1 din Legea fundamentalã şi cu motivãri similare. În acest sens este <>Decizia nr. 292 din 9 iunie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 595 din 11 iulie 2005. Soluţia de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate pronunţatã cu acel prilej, precum şi considerentele care au fundamentat-o, sunt valabile şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte sãvârşite în afara teritoriului ţãrii de cetãţeni români sau de persoane fãrã cetãţenie domiciliate în România, excepţie ridicatã de Cãlin Ioan Dragomir şi Ioana Monica Otilia Codaţ în dosarele nr. 8.482/2005 şi nr. 5.301/2005 ale Judecãtoriei Baia Mare.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 februarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Marieta Safta

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016