Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 157 din 10 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 157 din 10 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 9 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Vasile Varsta în Dosarul nr. 1.770/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, susţinând cã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, de exemplu <>Decizia nr. 889/2008 , este aplicabilã şi în prezenta cauzã, de vreme ce nu au fost relevate elemente noi de naturã sã determine reconsiderarea acesteia.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.770/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Vasile Varsta într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , prin aceea cã prevãd un termen pentru introducerea cererilor privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, încalcã art. 16 din Legea fundamentalã, având în vedere cã "o mare categorie de persoane care se aflã în situaţiile prevãzute în ordonanţã este privatã de drepturile ce i se cuvin, în condiţiile în care alte persoane, care se aflã în situaţii absolut identice, şi care au depus cereri în termenul stabilit prin ordonanţã, beneficiazã de drepturile prevãzute în ordonanţã".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 sunt constituţionale, astfel cum s-a mai pronunţat Curtea Constituţionalã prin <>deciziile nr. 466/2005 şi nr. 889/2008.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, ordonanţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, şi aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 568/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Potrivit articolului unic din <>Legea nr. 670/2002 de aprobare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 64/2002 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002, dispoziţiile art. 5 alin. (1) din ordonanţa criticatã aveau urmãtorul cuprins: "Cererea poate fi introdusã de persoana condamnatã sau supusã unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acesteia, de soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv, pânã cel târziu la 31 decembrie 2003."
Curtea constatã cã termenul cuprins la art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã a fost modificat prin <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 22 mai 2006, astfel: "Se acordã un termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în care persoanele condamnate sau supuse unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acestora, soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv pot depune cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin principiului egalitãţii cetãţenilor în drepturi, garantat de art. 16 din Constituţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România au mai fost supuse în numeroase rânduri controlului de constituţionalitate, prin raportare la critici de neconstituţionalitate asemãnãtoare celor formulate în prezenta cauzã. Un exemplu în acest sens este <>Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, prin care Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate, reţinând, în esenţã, cã "recunoaşterea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã şi, ca urmare a recunoaşterii acestei calitãţi, acordarea drepturilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept fiind necesarã pentru instituirea şi menţinerea stabilitãţii şi securitãţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui stat democratic. Lipsa de diligenţã a titularului dreptului nu se poate constitui într-un argument pentru a susţine încãlcarea principiului nediscriminãrii între persoanele care îşi exercitã dreptul subiectiv în limitele termenului prescris de lege şi cele care, neglijând prevederile legale, sunt în situaţia de a fi pierdut posibilitatea exercitãrii dreptului."
Raţiunile ce au consolidat soluţia pronunţatã prin decizia menţionatã se menţin şi în aceastã cauzã, deoarece nu au fost expuse aspecte noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Vasile Varsta în Dosarul nr. 1.770/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

-------




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016