Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 155 din 30 martie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 155 din 30 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 407 din 6 mai 2004

Costicã Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Virgil Marian în Dosarul nr. 8.083/2003 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, Virgil Marian, personal, lipsã fiind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, Virgil Marian solicitã admiterea excepţiei astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã, arãtând cã dispoziţiile legale criticate instituie discriminãri între pensionari, ceea ce contravine art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã dispoziţiile legale criticate nu instituie discriminãri la calcularea pensiei şi, ca atare, sunt constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 noiembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 8.083/2003, Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Virgil Marian într-o cauzã civilã având ca obiect contestaţia formulatã de acesta împotriva deciziei de pensionare emise de Casa Judeţeanã de Pensii Cluj.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, deoarece produc efecte discriminatorii.
Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, întrucât "recorelarea tuturor categoriilor de pensii urmãreşte sã determine modalitatea de stabilire a mãsurilor de protecţie socialã, iar dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu afecteazã pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a legii, ci instituie un sistem unitar de calcul al acestora".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului considerã ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, bazatã pe prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece "data pensionãrii, anterioarã sau ulterioarã intrãrii în vigoare a art. 180 alin. (2), în redactarea modificatã, genereazã situaţii juridice diferite, care impun şi justificã un tratament juridic diferenţiat". De altfel, textul de lege criticat se aplicã tuturor categoriilor de pensionari care îndeplinesc aceleaşi condiţii de pensionare, iar în privinţa pensiilor stabilite anterior intrãrii în vigoare a noii reglementãri, problema determinãrii punctajului mediu anual al fiecãrei persoane este de naturã tehnicã şi nu reprezintã o încãlcare a principiului egalitãţii în drepturi.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorulraportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi celor ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001), aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 338/2002 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002), dispoziţii care, în prezent, au urmãtorul cuprins: "CNPAS va lua mãsurile necesare astfel încât la data intrãrii în vigoare a prezentei legi sã determine punctajul mediu anual al fiecãrui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevãzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilite în condiţiile art. 80."
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia apreciazã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţia României, revizuitã şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmãtorul conţinut: "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Textul <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu instituie nici privilegii şi nici discriminãri, acesta fiind deopotrivã aplicabil pentru toţi pensionarii care se aflã în situaţii identice. Dupã cum a statuat Curtea Constituţionalã în numeroase cazuri, de exemplu prin <>Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, principiul egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, nu presupune uniformitate şi se aplicã la situaţii egale, iar în cazul situaţiilor diferite în care se aflã anumite categorii de cetãţeni se justificã soluţii legislative diferite, fãrã a fi considerate ca fiind discriminatorii.
Astfel, dacã s-ar fi prevãzut cã pensiile stabilite pe baza legislaţiei anterior în vigoare se recalculeazã în condiţiile şi conform criteriilor prevãzute de noua reglementare, aceasta ar fi avut caracter retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. Recalcularea şi recorelarea pensiilor anterior stabilite se fac ca o mãsurã de protecţie socialã, iar nu prin aplicarea retroactivã a legii.
Curtea reţine cã dispoziţiile legale criticate prevãd determinarea punctajului mediu anual al fiecãrui pensionar "prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare [...] la valoarea unui punct de pensie stabilitã în condiţiile art. 80". Determinarea punctajului mediu anual se face în aceleaşi condiţii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 şi urmeazã a se avea în vedere la recalcularea şi recorelarea pensiilor, operaţiune ce se efectueazã eşalonat în timp, în funcţie de posibilitãţile financiare prevãzute.
Totodatã, alin. (7) al art. 180 eliminã posibilitatea diminuãrii unor drepturi stabilite pe baza legislaţiei anterioare, prevãzând cã, "În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în platã cuantumul avantajos".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi al <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Virgil Marian în Dosarul nr. 8.083/2003 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 martie 2004.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Costicã Bulai

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016