Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 154 din 26 februarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. VI alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si completarea   Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 , a prevederilor   art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, precum si a prevederilor   art. 17 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 154 din 26 februarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. VI alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 , a prevederilor art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, precum si a prevederilor art. 17 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 324 din 24 aprilie 2008


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , a prevederilor <>art. 84 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, excepţie ridicatã de Simona Chioţan în Dosarul nr. 13.674/54/2006 (nr. în format vechi 2.755/CAF/2006) al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei, ca fiind inadmisibilã, întrucât criticile de neconstituţionalitate vizeazã o omisiune de reglementare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 13.674/54/2006 (nr. în format vechi 2.755/CAF/2006), Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , a prevederilor <>art. 84 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, excepţie ridicatã de Simona Chioţan.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât nu reglementeazã dacã, în ipoteza încetãrii raporturilor de serviciu prin consimţãmântul pãrţilor, cauzele de încetare a acestor raporturi sunt imputabile sau nu angajatului.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor art. 41 din Constituţie, deoarece, potrivit prevederilor de lege criticate, angajatul are dreptul de a opta între calitatea de funcţionar public şi cea de personal contractual.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 este inadmisibilã. Referitor la celelalte texte de lege criticate, considerã cã excepţia este neîntemeiatã. În acest sens, susţine cã aceste prevederi nu contravin art. 41 din Constituţie, deoarece este opţiunea angajatului de a alege între calitatea de funcţionar public şi cea de personal contractual.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 este inadmisibilã. Cu privire la celelalte textele de lege criticate. considerã cã acestea sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Ulterior sesizãrii Curţii, prin Încheierea din 15 martie 2007, <>Legea nr. 188/1999 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007. În urma republicãrii, textele de lege au fost renumerotate. Astfel, art. 84 alin. (1) lit. b) a devenit art. 97 lit. b) cu un conţinut identic în ceea ce priveşte lit. b).
Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie urmãtoarele prevederi:
- <>Art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 499/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004;
- <>Art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007;
- <>Art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 386 din 5 mai 2006.
Prevederile de lege criticate au urmãtoarele redactãri:
- <>Art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 : "(1) Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi unitãţile sale subordonate vor prelua personalul de specialitate din cadrul Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, al oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, al Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi al birourilor de carte funciarã.
(2) Personalul preluat poate opta între menţinerea calitãţii avute anterior reorganizãrii sau cea de personal contractual în cadrul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã.";
- <>Art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 : "Încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici se face prin act administrativ al persoanei care are competenţa legalã de numire în funcţia publicã şi are loc în urmãtoarele condiţii:
[...]
b) prin acordul pãrţilor, consemnat în scris;".
Textul constituţional considerat a fi încãlcat este cel al art. 41 privind munca şi protecţia socialã a muncii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
I. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 , Curtea constatã cã, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie şi <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Hotãrârile Guvernului nu pot constitui obiect al contenciosului constituţional, astfel cã excepţia referitoare la aceste prevederi urmeazã a fi respinsã, ca fiind inadmisibilã.
II. Analizând criticile de neconstituţionalitate referitoare la <>art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 şi <>art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 , Curtea observã cã, în realitate, acestea privesc redactarea textelor de lege. Astfel, se apreciazã de cãtre autorul excepţiei cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece nu reglementeazã dacã, în ipoteza încetãrii raporturilor de serviciu prin consimţãmântul pãrţilor, cauzele de încetare a acestor raporturi sunt imputabile sau nu angajatului. Aşadar, pretinsa neconstituţionalitate a textului de lege criticat este determinatã exclusiv de o omisiune legislativã. Or, art. 61 din Constituţie dispune cã "Parlamentul este [... ] unica autoritate legiuitoare a ţãrii", astfel încât modificarea sau completarea normelor juridice constituie o atribuţie exclusivã a acestuia.
Ca atare, în temeiul <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãruia aceasta "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", excepţia de neconstituţionalitate referitoare la aceste prevederi de lege, astfel cum a fost formulatã, este inadmisibilã.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. VI alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , a prevederilor <>art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi a prevederilor <>art. 17 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, excepţie ridicatã de Simona Chioţan în Dosarul nr. 13.674/54/2006 (nr. în format vechi 2.755/CAF/2006) al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 februarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016