Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 154 din 12 octombrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 si ale   art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 154 din 12 octombrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 si ale art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 554 din 12 noiembrie 1999

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 şi ale <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicatã de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel în Dosarul nr. 794/1999 al Judecãtoriei Craiova.
La apelul nominal, pentru autorii exceptiei rãspunde Nicolae Iliescu, care depune împuternicirea la dosar, iar Direcţia Sanitarã Veterinara Dolj este reprezentatã de consilier juridic Florin Ionut Stancu. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul autorilor exceptiei solicita admiterea exceptiei ridicate, deoarece aplicarea retroactivã a unor dispoziţii legale contravine Constituţiei.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere Decizia Curţii Constituţionale nr. 85 din 1 iunie 1999, solicita respingerea, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstituţionalitate a <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 . În ceea ce priveşte <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 , solicita respingerea exceptiei, întrucât nu se poate retine nici un motiv de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 794/1999, Judecãtoria Craiova a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998 şi ale <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel într-o cauza ce are ca obiect contestaţia formulatã impotriva <>Deciziei nr. 64 din 30 iulie 1998 , emisã de Direcţia Sanitarã Veterinara Dolj.
În motivarea exceptiei se susţine ca <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , dispunând ca pentru salariaţii instituţiilor bugetare coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) sa fie utilizaţi de la data aplicãrii <>Legii nr. 154/1998 , iar nu de la data publicãrii acesteia, contravine principiului neretroactivitatii legilor, înscris în art. 15 alin. (2) din Constituţie. Acelaşi principiu constituţional este încãlcat şi de <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 , prin care s-au modificat, cu aplicabilitate şi pentru trecut, coeficienţii de multiplicare.
Instanta de judecata apreciazã "admisibile excepţiile de neconstituţionalitate ridicate", întrucât ele se referã la dispoziţiile legale din categoria celor prevãzute în <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 neinfrangand principiul neretroactivitatii legilor conţinut de art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece "Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare), stabiliţi prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 [...], fiind elemente ale sistemului de salarizare instituit prin <>Legea nr. 154/1998 [...], utilizarea lor este legatã de data aplicãrii acestei legi". <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 "nu stabileşte altceva decât valoarea concretã a coeficienţilor, determinata de rectificarea bugetului de stat pe anul 1998". Pentru aceleaşi motive, se arata în continuare, nici <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 nu contravine principiului neretroactivitatii legilor.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa se pronunţe asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Examinând dispoziţiile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , potrivit cãrora "Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) prevãzuţi la alin. (2) se utilizeazã de la data aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 154/1998 ", Curtea constata ca acestea au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, concretizat în Decizia nr. 85 din 1 iunie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 15 iulie 1999, prin care s-a admis excepţia de neconstituţionalitate. Pentru a pronunţa aceasta soluţie Curtea a reţinut ca textul legal criticat este neconstitutional, deoarece reglementeazã aplicarea retroactivã a alin. (2) al art. 6 din ordonanta atacatã, incalcand astfel principiul neretroactivitatii legii, consfintit de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Deşi în cauza ce face obiectul prezentei decizii Curtea este legal sesizatã de cãtre instanta de judecata, stabilirea neconstitutionalitatii dispoziţiilor legale criticate printr-o decizie a Curţii Constituţionale ulterioara sesizãrii determina ca, în temeiul <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, acestea sa nu mai poatã face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, fiind una dintre cauzele de inadmisibilitate prevãzute la art. 23 alin. (6) din legea menţionatã.
În ceea ce priveşte <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 , care prevede ca "Anexa nr. V şi anexa nr. VII/2 la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica se înlocuiesc cu anexa nr. 1 şi, respectiv, anexa nr. 2 la prezenta ordonanta de urgenta", Curtea nu retine vreun motiv de neconstituţionalitate. Cele doua anexe cuprind coeficienţii de multiplicare corectati astfel cum s-a dispus prin <>art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , dar nu conţin nici o dispoziţie cu privire la data de la care aceştia vor fi utilizaţi.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicatã de Gheorghe Barbu, Elena Trana, Dionisie Cioroianu, Ioana Andrei, Nicusor Marsiu, Aura Biticu, Mihail Ştefan, Gheorghita Hristea, Liviu Simion, Virgil Olteanu, Costica Tanasie, Gheorghita Coada, Simona Tanea, Alina Iancu, Jenel Necsutu, Andrei Butaru, Nicolae Iliescu, Costica Reţea şi Gheorghe Inasel în Dosarul nr. 794/1999 al Judecãtoriei Craiova.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1998 pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicatã în acelaşi dosar de cãtre aceiaşi autori.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 12 octombrie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016