Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 151 din 8 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. g) si art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 280 din 21 aprilie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) lit. g) şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Tinioris Mar" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 21.574/212/2008 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 21.574/212/2008, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. g) şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Tinioris Mar" S.R.L. Constanţa cu ocazia soluţionãrii recursului formulat împotriva unei sentinţe civile având ca obiect o plângere contravenţionalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã legislaţia în vigoare, respectiv Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 şi Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, nu mai prevede expres ca în graficul de circulaţie al unei licenţe de traseu sã fie menţionat şi un numãr de vehicule de rezervã, care pe parcursul valabilitãţii licenţei de traseu sã le poatã înlocui, la nevoie, pe cele titulare, spre deosebire de legislaţia anterioarã ce reglementa transporturile rutiere de persoane şi care prevedea aceastã posibilitate.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctul de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. g) şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 4 alin. (1) lit. g): "Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
[...]
g) transportul cu autobuzele se efectueazã numai pe bazã de licenţe de traseu şi caiete de sarcini, elaborate şi eliberate în condiţiile stabilite prin normele de aplicare elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor şi aprobate prin ordin al ministrului, denumite în continuare Norme.";
- Art. 45 alin. (7) lit. a): "(1) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei operatorii de transport rutier şi transportatorii autorizaţi, pentru urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) privind condiţiile în care se executã transportul public local de persoane prin curse regulate;".
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste texte de lege contravin prevederilor constituţionale ale art. 42 alin. (1) care interzic munca forţatã şi art. 45 referitoare la libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţiile legale criticate se referã la condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate şi la sancţionarea încãlcãrii dispoziţiilor legii.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate, din susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate reiese cã aceasta are în vedere o omisiune a textului de lege criticat, în sensul cã acesta nu prevede expres ca în graficul de circulaţie al unei licenţe de traseu sã fie menţionat şi un numãr de vehicule de rezervã, care pe parcursul valabilitãţii licenţei de traseu sã le poatã înlocui, la nevoie, pe cele titulare.
Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului de constituţionalitate. Dacã ar proceda la modificarea sau completarea textelor de lege criticate, Curtea şi-ar depãşi competenţa stabilitã de Constituţie şi de Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, astfel cã, în prezenta cauzã, critica de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. g) şi art. 45 alin. (7) lit. a) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Tinioris Mar" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 21.574/212/2008 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 februarie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioniţa Cochinţu
________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: