Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 151 din 12 octombrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 151 din 12 octombrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 166/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 7 ianuarie 2000

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agrozoocom-Decebal" - S.A. Satu Mare în Dosarul nr. 1.793/1998 al Judecãtoriei Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, Societatea Comercialã "Agrozoocom-Decebal" - S.A. din Satu Mare şi Banca Agricolã - S.A., Sucursala Satu Mare, pentru care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, referindu-se la jurisprudenta constanta a Curţii Constituţionale în legatura cu constituţionalitatea textului art. 5 din ordonanta de urgenta în discuţie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 iunie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 1.793/1998, având ca obiect contestaţia la executare, Judecãtoria Satu Mare a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agrozoocom-Decebal" - S.A. Satu Mare.
Curtea constata ca, deşi încheierea prin care Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate fusese pronunţatã la 30 iunie 1998, instanta judecãtoreascã a înaintat-o Curţii la data de 10 mai 1999.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se arata ca, prin atribuirea calitãţii de titlu executoriu contractelor de credit încheiate de Banca Agricolã - S.A. cu diversi agenţi economici anterior publicãrii ordonanţei de urgenta în Monitorul Oficial al României, "se incalca flagrant prevederile art. 15 alin. (2), art. 51 şi 78 din Constituţia României".
Instanta de judecata în fata cãreia excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã nu şi-a exprimat, prin încheierea de sesizare, opinia cu privire la aceasta excepţie, ignorand astfel prevederile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã. Numai ulterior solicitãrii Curţii Constituţionale, "instanta a opinat, printr-o <<motivare a încheierii>>, în sensul ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, textul <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravenind prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece la data încheierii contractelor de credit numai contractele de credit încheiate cu Banca Nationala aveau regim de titluri executorii".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, opineaza pentru respingerea ca neîntemeiatã a exceptiei de neconstituţionalitate, considerând ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu pot fi considerate retroactive, întrucât nu fac nici o precizare cu privire la aplicarea dispoziţiilor pe care le cuprind contractele de credit încheiate anterior datei intrãrii în vigoare a ordonanţei, astfel ca textul art. 5 din aceasta nu contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie. De altfel, textul criticat, se arata în punctul de vedere al Guvernului, face aplicarea unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civilã, în sensul ca executarea silitã se poate face nu numai în baza unei hotãrâri judecãtoreşti investite cu formula executorie, ci şi în virtutea unui titlu executoriu prevãzut de lege. Conform opiniei exprimate de Guvern, problema ridicatã de autoarea exceptiei în acest dosar priveşte de fapt aplicarea în timp a dispoziţiilor legale criticate, problema care este de competenta instanţei de judecata. În fine, Guvernul considera ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu sunt contrare nici prevederilor art. 51 şi 78 din Constituţie, "întrucât acestea se referã la suprematia Constituţiei, respectarea acesteia şi a legilor, precum şi la data intrãrii în vigoare a legilor". Totodatã Guvernul invoca în sprijinul punctului sau de vedere, jurisprudenta constanta a Curţii Constituţionale, care s-a pronunţat recent asupra unor excepţii de neconstituţionalitate având ca obiect acelaşi text din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 .
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 s-au stabilit mãsuri pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A. Textul <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , criticat pentru neconstituţionalitate, are urmãtorul cuprins: "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolã - S.A. şi imprumutatii sãi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta constituie titluri executorii."
Textele constituţionale a cãror încãlcare se invoca în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate sunt urmãtoarele:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile";
- Art. 51: "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie";
- Art. 78: "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la data publicãrii sau la data prevãzutã în textul ei".
Prin <>Legea nr. 166/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobatã, cu modificãri şi completãri care nu au vizat textul art. 5, criticat pentru neconstituţionalitate în cauza de fata.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate în raport cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constata ca <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu conţine în sine nici o dispoziţie cu caracter retroactiv şi nu face nici o precizare în legatura cu aplicarea în timp a dispoziţiilor pe care le cuprinde. În consecinta, nu se poate retine ca acest text ar incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, care consacra principiul neretroactivitatii legii. Prin dispoziţia criticata se face aplicatia principiului stabilit la art. 372 din Codul de procedura civilã, potrivit cãruia executarea silitã se poate face nu numai pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti, ci şi "în virtutea unui titlu executoriu". Este, de asemenea, de reţinut ca ulterior, prin Legea bancarã nr. 58/1998, s-a acordat calitatea de titlu executoriu contractelor de credit bancar, precum şi garanţiilor reale şi personale, constituite în scopul garantarii creditului bancar pentru toate bãncile, în mod general, deci nu numai pentru Banca Agricolã - S.A.
De altfel, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã în mai multe randuri cu soluţionarea unor excepţii privind neconstituţionalitatea prevederilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , pe care le-a respins. În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 180 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 9 martie 1999, şi Decizia nr. 108 din 6 iulie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 27 iulie 1999. Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţiile pronunţate prin deciziile susmenţionate îşi menţin valabilitatea şi în acest dosar.
În ceea ce priveşte invocarea încãlcãrii prevederilor art. 51 şi 78 din Constituţie, nici aceasta critica nu poate fi reţinutã de Curte, întrucât, în mod evident, textul de lege criticat pentru neconstituţionalitate nu conţine dispoziţii incompatibile cu aceste prevederi constituţionale.
În sfârşit, referirea pe care autorul exceptiei o face la neconcordanta dintre, pe de o parte, prevederile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 şi, pe de alta parte, cele ale art. 1 din Codul civil nu are relevanta în cauza, întrucât eventuala necorelare existenta între dispoziţiile unor legi diferite nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate.
Având în vedere toate aceste motive, se impune respingerea exceptiei de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agrozoocom-Decebal" - S.A. Satu Mare în Dosarul nr. 1.793/1998 al Judecãtoriei Satu Mare.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 12 octombrie 1999.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016