Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 147 din 8 mai 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si   art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 147 din 8 mai 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 si art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 457 din 10 august 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi <>art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Gheorghe Crivat în Dosarul nr. 4.916/2000 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 decembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.916/2000, Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi <>art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Gheorghe Crivat.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. 6 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 incalca prevederile art. 43 alin. (2) din Constituţie referitoare la dreptul la pensie, deoarece printre veniturile exceptate de la impozitare nu este inclusã, în mod expres, pensia veteranilor de rãzboi. Se mai arata ca prin <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi toate veniturile veteranilor de rãzboi, cu excepţia celor realizate din activitãţi comerciale, au fost scutite de impozit, situaţie în care nici o dispoziţie legalã ulterioara nu putea sa prevadã impozitarea vreunuia dintre acestea.
Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Astfel se arata ca "pensia nu este declarata de Constituţie neimpozabila", precum şi ca impozitarea pensiei "a fost reglementatã de <>art. I pct. 2 şi 17 ale Ordonanţei de urgenta a Guvernului României nr. 87 din 29 iunie 2000 ", adoptatã în condiţiile prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţie. Se mai arata ca <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 nu prevede scutirea de impozit a veniturilor din pensii. În sfârşit, se considera ca neconcordanta dispoziţiilor unui act normativ cu cele ale altui act normativ ridica probleme de interpretare şi de aplicare în timp a legilor, iar nu probleme de control al constituţionalitãţii acestora.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile art. 43 alin. (2) din Constituţie "nu au incidenta fata de prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 ".
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi <>art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , introduse prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , nu incalca dreptul la pensie consacrat prin art. 43 alin. (2) din Constituţie, ci, dimpotriva, sunt în concordanta cu dispoziţiile constituţionale ale art. 53, care prevãd obligaţia cetãţenilor "[...] sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice", precum şi cu cele ale art. 138 alin. (1), referitoare la stabilirea prin lege a impozitelor şi a taxelor.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi <>art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999), modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000). Aceste dispoziţii legale au urmãtorul conţinut:
- Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: [...] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depãşeşte 2.000.000 lei pe luna.";
- Art. 43^1: "(1) Este impozabilã totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de cãtre contribuabili, plãtite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socialã, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţatã de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depãşeşte suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezintã diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(3) Venitul brut din pensie reprezintã sumele plãtite cu titlu de pensii de asigurãri sociale de stat şi, dupã caz, pensii plãtite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordatã pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.";
- Art. 43^2: "(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeazã lunar de unitãţile plãtitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevãzut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 43^1 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuãrii plãţii pensiei şi se vireazã la bugetul de stat la unitatea fiscalã pe raza cãreia îşi au sediul plãtitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se referã în vederea calculãrii impozitului datorat."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca textele legale anterior reproduse contravin art. 43 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenta socialã prevãzute de lege".
I. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate nu inlatura şi nici nu ingradesc dreptul cetãţenilor la pensie. Dreptul la pensie nu este încãlcat prin dispoziţia legalã invocatã, deoarece din cuantumul pensiei, stabilit potrivit criteriilor legale, pentru partea ce depãşeşte suma de 2.000.000 lei se retine un impozit pe venit, determinat conform baremurilor aprobate prin hotãrâre a Guvernului. Nici o dispoziţie constituţionalã nu statueazã în sensul ca veniturile din pensii nu ar fi impozabile, iar textele de lege referitoare la impunerea acestor venituri se aplica în acelaşi mod pentru toate categoriile de pensionari. Astfel legiuitorul a prevãzut impozitarea veniturilor din pensii în concordanta cu prevederile art. 53 alin. (1) din Constituţie, conform cãrora "Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice".
II. Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 138 alin. (1) din Constituţie, "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Asadar stabilirea impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat intra în competenta exclusiva a legiuitorului, care poate sa opteze în privinta cuantumului impozitelor şi taxelor, a unor exceptari sau scutiri de la aceste obligaţii ori în privinta revenirii şi modificãrii reglementãrilor anterioare, cu condiţia respectãrii dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale".
Ordonanţele Guvernului, indiferent ca sunt adoptate în conformitate cu prevederile art. 107 alin. (3) sau conform art. 114 alin. (4) din Constituţie, au putere de lege pe durata cat sunt în vigoare. Potrivit dispoziţiilor art. 114 alin. (5) teza întâi din Constituţie, "Aprobarea sau respingerea ordonanţelor se face printr-o lege [...]".
III. <>Art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994, prevedea scutirea de impozite pentru, printre altele, "şi alte venituri", iar autorul exceptiei considera ca veniturile din pensii se încadreazã în aceasta categorie. Prin <>art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoane fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 29 decembrie 1997, au fost abrogate "prevederile referitoare la impozitul pe venit cuprinse la <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi". Aceasta dispoziţie legalã a fost abrogatã în integralitate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , fãrã a mai fi prevãzutã nici o scutire de impozit pe venit a oricãror categorii de pensii, pentru sumele ce depãşesc 2.000.000 lei.
În legatura cu aceasta categorie de critici Curtea retine ca la examinarea constituţionalitãţii unor dispoziţii legale conţinutul acestora nu poate fi raportat la alte dispoziţii legale, ci exclusiv la normele şi principiile Constituţiei. Prin urmare, eventuala neconcordanta a dispoziţiilor legale criticate cu alte reglementãri legale, şi anume cu cele ale <>art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 , nu ridica o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare şi de aplicare a legii, care se rezolva de cãtre instanţele judecãtoreşti pe baza principiilor privind acţiunea în timp a normelor juridice.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 43^1 şi <>art. 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Gheorghe Crivat în Dosarul nr. 4.916/2000 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 8 mai 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Cristina Radu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016