Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 145 din 21 ianuarie 2009  pentru modificarea si completarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile de tarifare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 145 din 21 ianuarie 2009 pentru modificarea si completarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului romanesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la metodologiile de tarifare

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 58 din 30 ianuarie 2009
Având în vedere:
solicitarea de amendare a Deciziei preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008, înaintatã de Nabucco Gas Pipeline International GmbH în data de 8 septembrie 2008, înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 27.016 din 22 septembrie 2008,
ca urmare a:
începerii exploatãrii zãcãmântului de gaze naturale Shah Deniz II, din Azerbaidjan, la sfârşitul anului 2013, în întârziere cu aproximativ un an faţã de previziunea iniţialã, zãcãmânt ce constituie una dintre principalele surse de aprovizionare a conductei Nabucco;
crizei economice internaţionale, inclusiv a pieţei de capital, cu repercusiuni asupra împrumuturilor acordate de instituţiile financiare din Uniunea Europeanã, cu un rol major în finanţarea proiectului Nabucco, instituţii care impun condiţii mai restrictive din punctul de vedere al garanţiilor, îngreunând astfel procesul de obţinere a unor finanţãri pe termen lung;
necesitãţii instituirii unui regim juridic şi fiscal unitar la nivelul întregului proiect Nabucco, prin semnarea unui acord interguvernamental de cãtre toate ţãrile membre ale proiectului;
recentei crize a gazelor naturale, survenitã în luna ianuarie 2009 din cauza sistãrii livrãrilor de gaze naturale dinspre Rusia, care face imperios necesarã prelungirea scutirii tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare, întrucât realizarea acestui proiect conduce în mod nemijlocit la creşterea siguranţei în furnizare şi diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale,
în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 410/2007 ,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezenta decizie.

ART. I
Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 din 1 iulie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 1, literele b) şi c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) Dupã 20 de ani de la data începerii operãrii primului tronson al gazoductului Nabucco, metodologia de tarifare înaintatã de Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH spre aprobare Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autoritãţi administrative cãreia i s-a transferat aceastã competenţã va fi reexaminatã. În cazul în care tarifele de utilizare a gazoductului Nabucco pe teritoriul României diferã cu mai mult de 10% faţã de tarifele medii ale sistemelor de transport asemãnãtoare de pe teritoriul Uniunii Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau succesoarea de drept a acesteia este obligatã sã modifice metodologia de tarifare aprobatã sau sã elaboreze o nouã metodologie. Metodologia de tarifare modificatã sau nouelaboratã se supune aprobãrii Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritãţii administrative cãreia i s-a transferat aceastã competenţã, înainte de intrarea acesteia în vigoare. Tarifele de utilizare pentru tronsonul românesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate sau noii metodologii, se vor aplica contractelor încheiate dupã data intrãrii în vigoare a acestor metodologii.
c) În situaţia în care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligaţia sã deruleze cel puţin o ofertã publicã de contractare a capacitãţilor (procedura de sezon deschis). Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH se obligã sã transmitã Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autoritãţi administrative cãreia i s-a transferat aceastã competenţã, fãrã întârziere, dupã încheierea ofertei publice de contractare a capacitãţilor, o listã finalã a companiilor care au participat la procedura de sezon deschis şi o listã a acelor companii care au încheiat contracte de rezervare de capacitate în conducta Nabucco."

2. La articolul 1, literele e) şi f) se abrogã.

3. La articolul 2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Scutirea prevãzutã la art. 1 se aplicã pentru cel mult jumãtate din capacitatea anualã disponibilã tehnic, dar nu mai mult de 15 miliarde mc/an."

4. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Prezenta decizie îşi înceteazã valabilitatea în cazul în care tronsonul românesc nu a fost pus în funcţiune în termen de 7 ani de la data acordãrii scutirii în statele membre ale Uniunii Europene traversate de gazoductul Nabucco şi a obţinerii aprobãrii Comisiei Europene sau cel mai târziu la data de 31 decembrie 2016."

5. La anexa "Descrierea proiectului gazoductului Nabucco", dupã punctul 3 "Descrierea proiectului gazoductului Nabucco" se introduce un nou punct, punctul 4, cu urmãtorul cuprins:
"4. Modificãri ale proiectului Nabucco, ulterioare Deciziei preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008
Dupã aprobarea Deciziei preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare şi dupã comunicarea acesteia la Comisia Europeanã, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a solicitat Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea acesteia, ca urmare a evoluţiilor ulterioare pe pieţele internaţionale de energie.
Astfel, Nabucco Gas Pipeline International GmbH a trimis Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în data de 8 septembrie 2008 o cerere de amendare a <>Deciziei nr. 1.228/2008 , înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 27.016 din 22 septembrie 2008, prin care solicitã modificarea unor articole din cuprinsul deciziei, prorogarea termenului de dare în funcţiune a conductei de la 2012 la 2013, precum şi prelungirea valabilitãţii exceptãrii prevãzute în decizie pânã în anul 2017, datoritã posibilitãţii de prelungire a termenului de punere în funcţiune a tronsonului românesc al conductei.
În completare la cererea Nabucco Gas Pipeline International GmbH, S.N.T.G.N. TRANSGAZ - S.A., în calitate de partener al companiei pentru sectorul românesc al gazoductului, a trimis prin Scrisoarea 31.384 din 2 decembrie 2008, înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 35.125 din 3 decembrie 2008, o serie de informaţii ce susţin solicitarea de modificare a <>Deciziei nr. 1.228 din 24 iunie 2008 , dupã cum urmeazã:
- începerea operãrii conductei Nabucco este strict condiţionatã de începerea exploatãrii zãcãmântului de gaze naturale Shah Deniz II, din Azerbaidjan. Este puţin probabil sã existe surse alternative de aprovizionare cu gaze naturale anterior anului 2013, an în care conducta Nabucco este programatã sã devinã operaţionalã. La începutul anului 2008, promotorii zãcãmântului Shah Deniz au anunţat cã exploatarea acestui zãcãmânt va fi întârziatã cu aproximativ un an şi se estimeazã cã va începe la sfârşitul anului 2013;
- întârzierea finalizãrii acordului interguvernamental dintre ţãrile de pe traseul conductei. Finalizarea acordului interguvernamental are o importanţã majorã în special în ceea ce priveşte asigurarea unei stabilitãţi juridice necesare în Turcia (singura ţarã de pe traseul conductei care nu este membru UE). Acest acord reprezintã o condiţie necesarã, de exemplu, pentru înfiinţarea companiei naţionale Nabucco în Turcia, pentru stabilirea regimului fiscal aferent companiilor naţionale Nabucco şi pentru garantarea faptului cã tronsonul turc al conductei beneficiazã de o exceptare similarã exceptãrii specificate în art. 22 al Directivei gazelor;
- criza actualã de pe piaţa financiarã cu repercusiuni asupra câtorva bãnci importante din UE, îngreuneazã procesul de obţinere a unor finanţãri pe termen lung, necesare proiectului Nabucco. Mai exact, bãncile solicitã mai multe garanţii şi o stabilitate juridicã mai mare, care, printre altele, este asiguratã şi de încheierea acordului interguvernamental mai sus menţionat;
- posibile întârzieri ale procedurilor administrative naţionale aferente obţinerii de autorizaţii de mediu şi deficitul pieţei de aprovizionare cu oţel care ar putea întârzia furnizarea ţevilor pentru construcţia conductelor.
Un alt factor care nu a fost cunoscut la momentul solicitãrii exceptãrii de cãtre Nabucco International îl reprezintã conflictul militar apãrut în Georgia, în august 2008, care evidenţiazã instabilitatea politicã din regiunea consideratã a fi o sursã semnificativã de gaze naturale destinate conductei Nabucco. Acest conflict poate afecta semnificativ graficul lucrãrilor aferente conductei Nabucco, deoarece bãncile ar putea impune cerinţe mai exigente de acordare a unor credite financiare şi deoarece existã posibilitatea ca utilizatorii sistemului (Shipperi) sã dea dovadã de precauţie în ceea ce priveşte achiziţionarea de gaze naturale din regiunea caspicã şi transportul acestora în UE.
Totodatã, Comisia Europeanã, prin Scrisoarea nr. TREN/C2/LC/CS/cs D (2008) 430086 din 18 iulie 2008, înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 21.990 din 28 iulie 2008, şi, respectiv, nr. TREN/C2/FE/cs D (2008) 444860, înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 37.525 din 23 decembrie 2008, a recomandat autoritãţii de reglementare din România sã armonizeze termenele de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco cu cele acordate de celelalte autoritãţi de reglementate în domeniu, ale ţãrilor implicate în proiect.
De altfel, mãsuri de prelungire a exceptãrii au fost adoptate de celelalte autoritãţi de reglementate în domeniu, ale ţãrilor implicate în proiect (Austria, Ungaria şi Bulgaria), mãsuri pe care Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH le-a comunicat Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei prin e-mail, în data de 15 ianuarie 2009, şi prin Scrisoarea înregistratã la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei cu nr. 1.515 din 20 ianuarie 2009."
Prin urmare, având în vedere cele enumerate, este de aşteptat ca punerea în funcţiune a gazoductului Nabucco sã fie amânatã cu un an, urmând a fi efectuatã în anul 2013, iar celelalte termene prevãzute în anexa privind descrierea proiectului gazoductului Nabucco la <>decizia Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228 din 24 iunie 2008 , sã fie decalate în mod corespunzãtor."

ART. II
Prezenta decizie se comunicã Comisiei Europene de cãtre Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei.
ART. III
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş

Bucureşti, 21 ianuarie 2009.
Nr. 145.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016