Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 143 din 30 aprilie 2002 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
Nicolae Popa - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Nicolae Cochinescu - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Ioan Vida - judecãtor Paula C. Pantea - procuror Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Maternã Modern" - S.A. din Timişoara în Dosarul nr. 3.126/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 şi nr. 22C/2002, având în vedere ca obiectul exceptiei de neconstituţionalitate ridicate de Societatea Comercialã "Maternã Modern" - S.A. din Timişoara, Societatea Comercialã "Egreta" - S.R.L. din Timişoara, Societatea Comercialã "Electronic BDK" - S.R.L. din Timişoara şi de Societatea Comercialã "Flory" - S.R.L. din Timişoara în dosarele nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 şi nr. 3.357/CA/2001 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ este identic în toate aceste cauze. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare. Curtea, în temeiul prevederilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, şi ale art. 164 alin. 1 şi 2 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea dosarelor nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 şi nr. 22C/2002 la Dosarul nr. 18C/2002, care este primul înregistrat. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiatã, invocand în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 195/2001.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin încheierile din 20 noiembrie 2001, pronunţate în dosarele nr. 3.126/CA/2001, nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 şi în Dosarul nr. 3.357/CA/2001, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţii ridicate de Societatea Comercialã "Maternã Modern" - S.A. din Timişoara, Societatea Comercialã "Egreta" - S.R.L. din Timişoara, Societatea Comercialã "Electronic BDK" - S.R.L. din Timişoara şi Societatea Comercialã "Flory" - S.R.L. din Timişoara. În motivarea - identicã - a celor patru excepţii de neconstituţionalitate autorii acestora susţin, în esenta, ca dispoziţiile legale criticate, care prevãd dreptul consiliilor locale de a stabili impozite şi taxe locale, taxe speciale, precum şi posibilitatea indexãrii acestora, anual, prin hotãrâri ale consiliilor locale, incalca dispoziţiile constituţionale ale art. 43 alin. (1) privind obligaţia statului de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent, şi pe cele ale art. 138 alin. (2) care prevãd ca impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, în limitele şi în condiţiile legii. Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ considera ca excepţiile de neconstituţionalitate sunt neintemeiate, apreciind ca dispoziţiile art. 43 alin. (1) din Constituţie nu au legatura cu textele de lege criticate. În ceea ce priveşte excepţia referitoare la dispoziţiile <>art. 58 alin. 2 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, instanta arata ca textul respectiv a fost modificat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , iar actualul conţinut nu contravine Constituţiei, întrucât nu introduce impozite sau taxe noi, ci numai posibilitatea indexãrii lor anuale. Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Preşedintele Camerei Deputaţilor considera neintemeiate excepţiile de neconstituţionalitate ridicate, deoarece textele de lege criticate nu sunt în contradictie cu dispoziţiile constituţionale invocate de autorii excepţiilor. Dispoziţiile art. 138 alin. (2) din Constituţie menţioneazã "în condiţiile legii" atunci când se referã la atributia consiliului local de a stabili impozitele şi taxele locale. În legatura cu indexarea impozitelor şi taxelor locale se arata ca aceasta "nu este nelimitatã, ci trebuie sa se efectueze pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni, numai când creşterea acestuia depãşeşte 20%". Guvernul considera excepţiile de neconstituţionalitate neintemeiate, argumentand ca textele de lege criticate nu incalca dispoziţiile constituţionale, ci, dimpotriva, <>art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 preia în mod corespunzãtor dispoziţia constituţionalã cuprinsã în art. 138 alin. (2) din Constituţie. Potrivit acestui punct de vedere, ceea ce se critica de cãtre autorul exceptiei este "de fapt insuficienta textului constituţional, care nu impune anumite limite legiuitorului ordinar în posibilitatea pe care i-o acorda cu privire la stabilirea de impozite şi taxe", dar aceasta "nu este o problema de constitutionalitate, ci o problema care tine de oportunitatea şi eficienta unui anumit mod de reglementare". Guvernul considera totodatã ca nici "nu se poate afirma, în mod rezonabil, ca atribuirea în competenta consiliului local a dreptului de a stabili taxe şi impozite locale contravine obligativitatii statului de a adopta mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã". În legatura cu dispoziţiile <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se apreciazã ca acest text de lege "este conform cu dispoziţiile art. 138 alin. (2) din Constituţie, care trimit la legea ordinarã pentru reglementarea modului de stabilire a taxelor şi impozitelor locale". De asemenea, dispoziţiile legale respective, care prevãd posibilitatea indexãrii anuale a impozitelor şi taxelor locale, pe baza indicelui de inflaţie, calculat conform legii, nu contravin "nici art. 43 alin. (1) din Constituţie, întrucât nu duc nici la lãrgirea sferei taxelor şi impozitelor locale şi, în esenta, nici la mãrirea cuantumului lor". Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate. Obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, precum şi cele ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale (republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificãrile ulterioare), texte care au urmãtorul cuprins: - <>Art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 : "(2) Consiliul local are urmãtoarele atribuţii principale: [...] d) [...] stabileşte impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii;"; - <>Art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare: "Impozitele şi taxele locale, stabilite în sume fixe, valorile impozabile prevãzute în anexa nr. 1, precum şi amenzile se indexeazã anual, prin hotãrâre a consiliilor locale sau judeţene, pana la data de 30 noiembrie a fiecãrui an fiscal, pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni care sfârşeşte la 1 noiembrie a aceluiaşi an şi numai când creşterea acestuia depãşeşte 5%" (text, astfel cum a fost modificat, dupã republicarea <>Legii nr. 27/1994 , conform pct. 24 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, ordonanta aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 149 din 27 iulie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999). Textele constituţionale invocate de autorii exceptiei în susţinerea excepţiilor de neconstituţionalitate sunt art. 43 alin. (1) şi art. 138 alin. (2), texte care au urmãtorul cuprins: - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent."; - Art. 138 alin. (2): "Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, în limitele şi în condiţiile legii." Examinând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea constata ca a mai fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie care a fost respinsã, ca neîntemeiatã, prin Decizia nr. 195 din 19 iulie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001. În considerentele deciziei Curtea a reţinut între altele ca nivelul impozitelor şi taxelor tine de domeniul politicii fiscale şi nu constituie "o problema de constitutionalitate", iar în domeniul politicii fiscale "autoritãţile administraţiei publice locale au drept de apreciere şi de decizie autonomã". În ceea ce priveşte indexarea anuala a impozitelor Curtea a stabilit ca aceasta "intervine în limitele şi în condiţiile legii, fiind determinata de rata inflaţiei, legea stabilind un criteriu obiectiv de indexare anuala a impozitelor şi taxelor de cãtre consiliile locale şi judeţene". Totodatã în decizia amintita s-a mai reţinut ca "în temeiul prevederilor <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 , <<prefectul poate ataca, în total sau în parte, în fata instanţei de contencios administrativ, hotãrârile adoptate de consiliul local sau de consiliul judeţean, precum şi dispoziţiile emise de primar sau de preşedintele consiliului judeţean, în cazul în care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept>>". Aceeaşi soluţie a fost data şi prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 110 din 2 aprilie 2002. Soluţiile şi considerentele deciziilor menţionate sunt valabile şi în prezenta cauza, întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţii ridicate de Societatea Comercialã "Maternã Modern" - S.A. din Timişoara în Dosarul nr. 3.126/CA/2001, Societatea Comercialã "Egreta" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.127/CA/2001, Societatea Comercialã "Electronic BDK" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.140/CA/2001 şi de Societatea Comercialã "Flory" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.357/CA/2001 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ. Definitiva şi obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 30 aprilie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta ------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email