Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 139 din 5 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizatiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite si recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 139 din 5 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizatiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite si recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 295 din 6 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, excepţie ridicatã de George Tarei în Dosarul nr. 12.209/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã pentru autorul excepţiei, avocatul Adrian Ceparu, lipsind Ministerul Apãrãrii Naţionale - Secţia pensii militare, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea excepţiei pentru aceleaşi motive pe care le-a invocat în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã admiterea excepţiei, arãtând cã textul de lege criticat induce o diferenţã de tratament juridic între diferitele categorii de pensionari, care au şi calitatea de membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã. Diferenţa este indusã prin folosirea de cãtre legiuitor a criteriului sistemului de pensii din care face parte beneficiarul indemnizaţiei, dispoziţiile legale criticate fiind aplicabile numai cu privire la pensionarii din sistemul public de pensii. Astfel, ne aflãm în faţa unei diferenţe de tratament juridic, chiar dacã are la bazã o justificare obiectivã, dar care nu corespunde criteriului de rezonabilitate. Or, dupã cum se ştie, toate categoriile de pensionari au fost plãtitori ai contribuţiilor de asigurãri sociale, acesta fiind, de altfel, fundamentul dreptului la pensie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 12.209/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, excepţie ridicatã de George Tarei într-un proces având ca obiect obligaţia de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 4 şi art. 16 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor Protocolului nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece condiţia impusã de acest text, aceea de a avea calitatea de pensionar din sistemul public de pensii, încalcã principiul egalitãţii, în sensul cã acordã discriminatoriu acest drept numai unei categorii de creatori, nu şi celorlalte categorii de creatori pensionari ai altor sisteme de pensii.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia este întemeiatã, întrucât, deşi legea consacrã un drept creatorilor care sunt membri ai uniunilor legal constituite, în virtutea calitãţii acestora, "totuşi induce distincţii între situaţii analoage comparabile, fãrã ca acestea sã se bazeze pe o justificare rezonabilã şi obiectivã, distincţii care au la bazã doar sistemul în care persoana are calitatea de pensionar".
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege este neconstituţional, încãlcând principiul egalitãţii în faţa legii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât atât pensionarii din sistemul public de pensii, cât şi cei din alte sisteme de pensii reglementate de lege sunt plãtitori ai contribuţiilor sociale. Astfel, textul de lege criticat instituie reguli diferite pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, fãrã o justificare obiectivã şi rezonabilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 17 ianuarie 2006, aşa cum a fost modificat prin <>art. 1 pct. 1 din Legea nr. 4/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007.
Textul criticat are urmãtoarea redactare: "Prezenta lege reglementeazã dreptul la o indemnizaţie lunarã în beneficiul pensionarilor sistemului public de pensii, care sunt membri ai uniunilor de creatori legal constituite, recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã."
Textele constituţionale invocate ca fiind încãlcate sunt cele ale art. 4 care consacrã principiile nediscriminãrii, precum şi art. 16 alin. (1) privind principiul egalitãţii. Este invocatã şi încãlcarea prevederilor Protocolului nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia solicitã practic modificarea soluţiei legislative criticate, în sensul ca de indemnizaţia prevãzutã de textul de lege sã beneficieze, în afarã de pensionarii din sistemul public de pensii, şi celelalte categorii de creatori, pensionari ai altor sisteme de pensii. Or, acceptarea unei asemenea critici ar echivala cu transformarea instanţei de contencios constituţional într-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constituţie, potrivit cãruia "Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a ţãrii", fiind în contradicţie şi cu dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, excepţie ridicatã de George Tarei în Dosarul nr. 12.209/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 februarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016