Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 134 din 5 octombrie 1999  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 134 din 5 octombrie 1999 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998 , modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 624 din 21 decembrie 1999

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie 1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166 din 17 august 1998 , cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu în Dosarul nr. 1.758/1998 al Judecãtoriei Satu Mare.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor: Societatea Comercialã "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu şi Banca Agricolã - S.A. - Sucursala Satu Mare, legal citate.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicita respingerea exceptiei, invocand în sprijinul sustinerii sale practica jurisdicţionalã a Curţii Constituţionale, în aceeaşi materie, care a statuat constant ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Constituţie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 iunie 1998 Judecãtoria Satu Mare a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., excepţie ridicatã de debitoarea Societatea Comercialã "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu în Dosarul nr. 1.758/1998 al acelei instanţe.
În motivarea exceptiei s-a susţinut ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin prevederilor art. 15 alin. (2), art. 51 şi 78 din Constituţie, deoarece se aplica şi contractelor de credit încheiate cu Banca Agrigola - S.A., înainte de intrarea în vigoare a ordonanţei.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, pentru ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Constituţie, deoarece, în speta, la data încheierii contractelor de credit aveau regim de titluri executorii numai contractele încheiate cu Banca Nationala a României, iar nu şi cele încheiate cu alte bãnci. Dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, întrucât, prin coroborare cu art. 2 partea introductivã din aceeaşi ordonanta, contravin principiului neretroactivitatii legilor prevãzut la art. 15 alin. (1) din Constituţie.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. Autoritãţile menţionate nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A.
Examinând legalitatea sesizãrii, Curtea observa însã ca dupã data de 2 iunie 1998, data la care instanta de judecata hotarase sesizarea Curţii cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anterior menţionate, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166 din 17 august 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Ulterior, aceeaşi ordonanta a fost din nou modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998. Curtea retine ca dispoziţiile art. 5 din aceeaşi ordonanta nu au fost modificate prin legea de aprobare a ordonanţei sau prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998 . Asadar, Curtea a fost legal sesizatã cu dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , cu modificãrile ulterioare, potrivit cãrora "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolã - S.A. şi imprumutatii sãi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta constituie titluri executorii".
Curtea Constituţionalã constata ca dispoziţiile acestui articol nu conţin, în sine, nici o dispoziţie cu caracter retroactiv, astfel încât ele nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), potrivit cãrora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile", şi nici dispoziţiilor art. 78, conform cãrora "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare la data publicãrii sau la data prevãzutã în textul ei". <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , cu modificãrile ulterioare, nu cuprinde, nici în art. 5 şi nici în alte articole, vreo prevedere potrivit cãreia dispoziţiile art. 5 se aplica şi contractelor de credit încheiate anterior datei intrãrii în vigoare a ordonanţei.
Din analiza exceptiei de neconstituţionalitate rezulta ca, în realitate, aceasta nu vizeazã constituţionalitatea dispoziţiilor criticate, ci aplicarea lor în timp, adicã stabilirea, în urma interpretãrii, dacã ele sunt aplicabile sau nu şi contractelor de credit încheiate anterior intrãrii în vigoare a actului normativ în discuţie, în condiţiile în care <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu conţine dispoziţii tranzitorii ori alte reglementãri cu privire la aplicarea în timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, în jurisprudenta Curţii Constituţionale s-a statuat, în mod constant, ca nu intra în competenta Curţii controlul aplicãrii dispoziţiilor unei legi sub raportul acţiunii lor în timp, ci numai constatarea dacã aceste dispoziţii sunt în concordanta cu Constituţia. Aspectele care privesc interpretarea efectelor ce se nasc din succesiunea în timp a legilor intra în competenta instanţelor de judecata.
De altfel, asupra dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , cu modificãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat, în acelaşi sens, de exemplu, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 11 martie 1999, şi prin Decizia nr. 75 din 11 mai 1999, publicatã în Monitorul Oficial al Romanei, Partea I, nr. 264 din 9 iunie 1999.
În speta, autoarea exceptiei a mai susţinut ca dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , cu modificãrile ulterioare, contravin şi prevederilor art. 51 din Constituţie, având urmãtorul cuprins: "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie". Curtea constata ca aceste dispoziţii constituţionale, care consacra principiul constituţional al supremaţiei Constituţiei, justifica acţiunea de inlaturare a efectelor unor norme juridice care contravin legii fundamentale, prin declararea lor ca fiind neconstituţionale, ceea ce nu este însã cazul în speta, întrucât textele legale supuse controlului sunt constituţionale.
Fata de cele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 10 iulie 1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Agrozootehnica" - S.A. Odoreu în Dosarul nr. 1.758/1998 al Judecãtoriei Satu Mare.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 octombrie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016