Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 134 din 20 octombrie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 134 din 20 octombrie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 57 din 9 februarie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol, soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 105/1997 , invocatã de Societatea Comercialã "Silicom" - S.R.L. din Arad în Dosarul nr. 838/1998 al Judecãtoriei Arad.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 13 octombrie 1998, în prezenta reprezentantului Ministerului Public, a autoarei exceptiei şi în lipsa celorlalte pãrţi legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 20 octombrie 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Judecãtoria Arad, prin Încheierea din 9 martie 1998, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 105/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "Silicom" - S.R.L. din Arad.
Prin excepţia de neconstituţionalitate invocatã se susţine ca dispoziţiile <>Legii nr. 105/1997 , în totalitatea lor, contravin prevederilor art. 16 şi 21, precum şi art. 41, 53 şi 138 din Constituţie. Motivarea acesteia este formulatã într-o cerere separatã, depusa la instanta de judecata, prin care se arata ca în lege se foloseşte termenul "cale de atac administrativã" în loc de "cale administrativ-jurisdicţionalã", iar Curtea Constituţionalã nu a examinat, chiar şi în situaţia procedurilor administrativ-jurisdicţionale, posibilitatea ca acestea sa fie date spre rezolvare în sarcina aceluiaşi organ care a stabilit obligaţia. Procedându-se astfel, organele de constatare au o situaţie privilegiatã fata de ceilalţi justitiabili, incalcandu-se principiul constituţional al egalitãţii în drepturi. Se susţine totodatã ca şi termenele stabilite de <>Legea nr. 105/1997 sunt neconstituţionale, deoarece impiedica cetãţenii de a se adresa instanţelor cu rapiditate şi fãrã cheltuieli suplimentare.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã excepţia ca neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile <>Legii nr. 105/1997 nu contravin prevederilor art. 21 din Constituţie privind liberul acces la justiţie. Astfel cum a statuat Curtea Constituţionalã prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, procedurile administrativ-jurisdicţionale sunt legitime. Cat priveşte susţinerea ca în lege se vorbeşte despre o alta notiune, şi anume despre "cai de atac administrative", instanta o apreciazã ca netemeinica, deoarece este vorba despre o procedura administrativã prealabilã, iar instituirea procedurii în fata instanţelor judecãtoreşti competente este reglementatã separat prin <>art. 9 din Legea nr. 105/1997 .
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât <>Legea nr. 105/1997 a prevãzut o cale administrativã de soluţionare a plangerilor, care nu are nici o legatura cu împiedicarea accesului la justiţie. Prin art. 9 se prevede ca impotriva deciziei Ministerului Finanţelor se poate face acţiune la instanta judecãtoreascã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, susţinerile autoarei exceptiei, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
În esenta, autorul exceptiei se referã la cãile de atac şi termenele prevãzute de <>Legea nr. 105/1997 în vederea rezolvarii obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor.
Prin aceasta lege este reglementatã o procedura administrativã pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor privind sumele constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, prin care cei nemultumiti solicita diminuarea sau anularea impozitelor, taxelor, contribuţiilor la fondurile speciale, a majorãrilor de întârziere sau a penalitatilor şi amenzilor ori a altor sume. Competenta de soluţionare aparţine organului care a întocmit actul de impunere sau de control, precum şi, dupã caz, organelor ierarhic superioare.
Aceasta procedura nu incalca principiul egalitãţii în drepturi prevãzut la art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece, pe de o parte, numai aceste organe, sub imperiul respectãrii prevederilor legale, pot face o corecta verificare pentru înlãturarea posibilelor erori, iar pe de alta parte, principiul constituţional are în vedere numai cetãţenii, nu şi persoanele juridice. În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995.
Potrivit dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din Constituţie, nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea accesului liber la justiţie. Acest principiu nu este încãlcat, deoarece <>art. 9 alin. 1 din Legea nr. 105/1997 prevede ca "impotriva deciziei Ministerului Finanţelor se poate face acţiune, în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei, la instanta judecãtoreascã prevãzutã în legea specialã de instituire a impozitelor şi taxelor locale contestate".
Modul în care este denumita procedura de constatare - cale de atac administrativã, iar nu cale administrativ-jurisdicţionalã - nu are nici o relevanta asupra conţinutului real al instituţiei respective, iar faptul ca prin lege s-au instituit mai multe modalitãţi consecutive de realizare a procedurii administrative pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor impotriva actelor întocmite de organele Ministerului Finanţelor, iar nu una singura, este o opţiune a organului legislativ şi nu o problema de constitutionalitate.
Prin instituirea procedurilor şi termenelor în modalitatea reglementatã în <>Legea nr. 105/1997 nu este îngrãdit liberul acces la justiţie al cetãţenilor. Asupra acestor aspecte Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 36 din 17 februarie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, ocazie cu care s-a stabilit ca instituirea unei proceduri administrativ-jurisdicţionale nu este contrarã principiului accesului liber la justiţie, atâta timp cat decizia organului administrativ poate fi atacatã la instanta judecãtoreascã.
Prevederile art. 53 şi 138 din Constituţie nu sunt incalcate prin dispoziţia legalã atacatã. Aceste texte constituţionale reglementeazã obligaţia ca sistemul legal de impuneri sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale şi, respectiv, faptul ca impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc prin lege. Or, <>legea nr. 105/1997 , asa cum s-a mai arãtat, nu are în vedere stabilirea taxelor, impozitelor sau a altor contribuţii cãtre stat, ci procedura de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor privind impozitele, taxele şi alte venituri bugetare.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, excepţie invocatã de Societatea Comercialã "Silicom" - S.R.L. din Arad în Dosarul nr. 838/1998 al Judecãtoriei Arad.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 20 octombrie 1998.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016