Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 132 din 18 decembrie 1998     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 132 din 18 decembrie 1998

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 18 februarie 1999
Preşedintele Consiliului Concurentei,

având în vedere:

1. <>Decretul nr. 316 din 25 iulie 1996 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. <>Legea concurentei nr. 21/1996 ;
3. Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice;
4. Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei;
5. Materialele din dosarul cauzei nr. RS-175 din 27 noiembrie 1998;
6. Nota Departamentului servicii;

luând în considerare ca:

1. prin contractul de vânzare de acţiuni, încheiat la data de 12 noiembrie 1998 între:
- Fondul Proprietãţii de Stat, în calitate de vânzãtor;
- Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A., în calitate de emitent;
- OTEROM Ltd., în calitate de cumpãrãtor;
- Hellenic Telecommunications Organization - S.A., ca acţionar al partenerului strategic, OTEROM Ltd. achiziţioneazã un pachet de acţiuni reprezentând 35% din capitalul social al Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A., rezultat în urma majorãrii acestuia potrivit prevederilor legale; şi
prin contractul de uzufruct, anexa la contractul de vânzare, ce urmeazã a fi încheiat între:
- Fondul Proprietãţii de Stat, în calitate de proprietar;
- OTEROM Ltd., în calitate de uzufructuar la data perfectarii contractului de vânzare de acţiuni, se va constitui şi se va acorda uzufructuarului un drept de uzufruct asupra unui numãr din acţiunile deţinute de proprietar, inclusiv asupra acţiunilor dobândite în orice moment ulterior, dacã este cazul, care sa fie egal cu procentul cel mai mic dintre:
a) 16% din totalul acţiunilor; şi
b) acel procent mai mic, necesar în orice moment pentru ca, adunat la numãrul de acţiuni deţinute de uzufructuar, sa insumeze 51% din totalul acţiunilor emise la momentul respectiv şi, ca urmare, sa îi confere OTEROM Ltd. controlul asupra votului în adunãrile generale ordinare ale actionarilor,
se realizeazã o concentrare economicã în sensul <>art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 ;
2. cifra de afaceri a pãrţilor implicate în aceasta concentrare economicã îndeplineşte condiţia de prag prevãzutã la <>art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996 , adicã depãşeşte 25 de miliarde lei;
3. pieţele relevante, afectate de concentrarea economicã analizata, sunt:
- piata serviciilor de telecomunicaţii de baza;
- piata serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii;
- piata serviciilor de telefonie mobila celulara;
- piata serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu.
În cadrul pieţei telecomunicatiilor de baza principala piata afectatã este cea a serviciilor fixe de telefonie vocala locale, interurbane şi internaţionale, inclusiv a serviciilor de "call-back" şi a serviciilor de telefoane publice conectate la o reţea fixa de telecomunicaţii. Structura acestei pieţe rãmâne neschimbata, Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. fiind singurul operator şi înainte şi dupã operaţiunea analizata. Înainte de concentrare, societatea era controlatã de statul roman prin Fondul Proprietãţii de Stat, dupã acest moment controlul urmând a fi preluat de cãtre grupul OTE. În aceste condiţii Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. îşi va menţine cota de piata de 100%, imbunatatindu-şi managementul (preluat de GTE - firma recunoscuta în domeniul telecomunicatiilor) şi asigurându-şi dezvoltarea în baza unui plan. În Planul de afaceri şi dezvoltare - Anexa A la Acordul actionarilor, parte integrantã a contractului de vânzare de acţiuni - s-a convenit asupra obiectivelor de dezvoltare a societãţii, astfel încât la sfârşitul perioadei de dezvoltare de 5 ani sa se realizeze, printre altele:


- numãr de linii în funcţiune 5,2 milioane
- procentul liniilor comutate la centrale digitale 70%
- numãrul de telefoane publice în funcţiune în sate
cu mai puţin de 100 de locuitori 1
- rata de finalizare a convorbirilor internaţionale
iniţiate în strãinãtate 62%
- deranjamente confirmate pe 100 LTP 0,12
- crearea unei infrastructuri de telecomunicaţii model
- reechilibrarea tarifelor pentru a face fata concurentei
- dezvoltarea reţelei mobile pentru a concura cu succes
cu operatorii GSM existenţi.


Toate acestea creeazã premisele creşterii puterii economico-financiare a societãţii şi asigura o tranzitie fireasca la liberalizarea completa a sectorului telecomunicatiilor.
Faptul ca societatea achizitoare, grupul OTE, activeazã tot în domeniul telecomunicatiilor (fiind operatorul naţional grec), în plinã expansiune în sud-estul Europei, iar managementul este asigurat de cãtre GTE (firma specializatã în acelaşi domeniu) asigura premisele realizãrii obiectivelor propuse prin privatizarea Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. şi prin aceasta, progresul tehnic în activitatea de telecomunicaţii din România.
Pe piata serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. era şi va rãmâne, de asemenea, şi dupã operaţiunea de concentrare, pana la data de 31 decembrie 2002, singurul operator.
Piata serviciilor de telefonie mobila este o piata concurentiala. Intrarea Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. pe aceasta piata va conduce la creşterea concurentei prin mãrirea ofertei. Telefonia mobila reprezintã în sine un progres tehnic în domeniul telefoniei.
Piata serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu este o piata concurentiala pe care activeazã un numãr de aproximativ 400 de agenţi. Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. este prezenta pe aceasta piata prin Cable Vision of România - S.A., la care are o participare de 95,67% la capitalul social. Astfel, prin realizarea operaţiunii de concentrare economicã, grupul OTE va pãtrunde pe aceasta piata.
4. Grupul OTE nu este prezent pe piata telecomunicatiilor din România; în plus, el nu este nici mãcar un concurent potenţial, în condiţiile în care piata serviciilor de telefonie fixa este închisã prin reglementãri legale.
5. <>Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998 privind modul de stabilire şi de ajustare a tarifelor practicate de cãtre Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii de baza şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 793/1998 pentru completarea cadrului dezvoltãrii în continuare a sectorului telecomunicatiilor şi al finalizarii procesului de privatizare a Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. nu au fost supuse, înainte de adoptare, avizãrii Consiliului Concurentei. Acest aviz ar putea fi necesar în baza <>art. 4 alin. (4) din Legea nr. 21/1996 , în cazul <>Hotãrârii Guvernului nr. 670/1998 , şi, respectiv, în baza <>art. 27 lit. j) din aceasta lege, în cazul Hotãrârii Guvernului nr. 793/1998 .
<>Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998 prevede o formula de stabilire şi de ajustare a tarifelor pentru serviciile de telefonie fixa interna şi internationala care are la baza rata inflaţiei (RI), la care se mai adauga o suma calculatã pe baza unui coeficient X, a cãrui valoare este stabilitã la nivelul de 5% prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 793/1998 . În practica internationala preţul reglementat prin aceasta metoda ("reglementarea prin preţ-plafon") este ajustat periodic cu rata inflaţiei, plus sau minus o suma predeterminata. În Marea Britanie, spre exemplu, firmelor cãrora li se aplica aceasta metoda li se permite sa îşi majoreze preţurile, cu modificarea indicelui preţurilor de consum (IPC), plus sau minus o anumitã suma specificatã (X). Astfel, la gaze naturale şi energie electrica, regula este IPC - X, în care X reprezintã sporul anticipat de eficienta al firmei în cauza. În cazul apei, regula este IPC + X, în care X reprezintã atât sporul anticipat de productivitate, cat şi o creştere anuala admisã, în termeni reali, a preţului apei. Începând cu anul 1989, aceasta metoda a fost practicatã şi în Statele Unite ale Americii pentru ajustarea tarifelor folosite de firma AT&T. Alte tari, cum ar fi Malaysia, Mexic şi Peru, o utilizeazã în telecomunicaţii, iar Argentina, în domeniul gazelor şi electricitatii.
În cazul economiilor în tranzitie, în situaţia în care preţurile sau tarifele sunt aşezate încã pe baze nerealiste, este nevoie de o perioada de ajustare (de tip IPC + X), care sa compenseze eliminarea subvenţiilor, precum şi efortul investitional ce urmeazã a fi fãcut.
Tarifele calculate în baza prevederilor acestei hotãrâri se notifica Oficiului Concurentei şi Ministerului Comunicaţiilor pentru verificarea respectãrii formulei de stabilire şi ajustare a tarifelor.
<>Hotãrârea Guvernului nr. 793/1998 menţine exclusivitatea acordatã prin licenta Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. în domeniul telefoniei de baza, pana la data de 31 decembrie 2002, şi desemneazã Societatea Nationala de Telecomunicaţii "Romtelecom" S.A. ca operator comercial exclusiv pentru furnizarea de servicii de telefonie mobila celulara digitala (DCS 1800) pana la aceeaşi data.
Piata telefoniei mobile este o piata concurentiala (piata relevanta conform pct. 3 din Nota Departamentului servicii din cadrul Consiliului Concurentei). Prin acordarea exclusivitatii în domeniul telefoniei mobile Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A., în sistem DCS 1800, pana la data de 31 decembrie 2002, şi prin "neemiterea unor alte licenţe pentru operarea reţelelor de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata, decât dacã exista în mod evident cerere suficienta pe piata şi numai prin licitaţie publica", se instituie bariere la intrarea pe aceasta piata. Cu toate acestea intrarea Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. pe piata telefoniei mobile va conduce la creşterea concurentei pe aceasta piata prin creşterea ofertei, în condiţiile în care cererea s-a dovedit a fi în prezent peste asteptarile operatorilor. În plus, situaţia existenta pe plan internaţional releva ca sunt rare cazurile când pe piata telefoniei mobile exista mai mult de 3 operatori, respectiv mai mult de unul în banda de 1800; astfel, tari ca Italia, Spania, Austria, Grecia, Portugalia, Polonia au un singur operator în banda de 1800, Belgia - nici unul, singurele cu 2 operatori fiind Marea Britanie şi Germania (dar, în condiţiile unei rate de penetrare de 40%).
Aspectele prezentate nu ridica probleme concurentiale majore. În plus, se desprind urmãtoarele constatãri:

A. În legatura cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998 :
------------------------------------------------

Aspecte de procedura:
A1. Ministerul Comunicaţiilor a prezentat totuşi aceasta hotãrâre Consiliului Concurentei, spre avizare, la data de 11 decembrie 1998. Urmeazã ca, cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei sa analizeze dacã, din punct de vedere legal, mai este abilitat sa avizeze o hotãrâre a Guvernului deja publicatã în Monitorul Oficial al României, atâta vreme cat art. 27 lit. j) din Legea nr. 21/1998 face referire la "proiectele de hotãrâri ale Guvernului".
A2. Tot cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei va analiza dacã avizul prevãzut la art. 4 alin. (4) din Legea 21/1996 - "intervenţia Guvernului în situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se face cu avizul Consiliului Concurentei" - se referã în sine doar la intenţia Guvernului de a interveni pe anumite pieţe sau şi la forma concretã sub care aceasta se produce (în cazul de fata, formula prevãzutã a fi aplicatã). În eventualitatea în care interpretarea corecta are în vedere doar aprobarea intentiei de a interveni pe anumite pieţe, atunci, probabil pentru a nu constitui doar o simpla formalitate, avizul Consiliului Concurentei nu mai este necesar, ţinând seama ca pe piata în discuţie Guvernul a menţinut în permanenta, în perioada de dupã 1990, un control asupra tarifelor practicate.

Aspecte de fond:
A3. Dupã cum s-a menţionat mai sus, formula prevãzutã în hotãrâre este practicatã pe plan internaţional (însãşi compania OTE a folosit-o în Grecia în anii 1996 şi 1997, IPC + 2% şi, respectiv, IPC + 3%). În plus, uşoarã creştere în termeni reali a tarifelor (5% pe an) este din plin compensata, din punctul de vedere al consumatorilor, de beneficiile obţinute de aceştia de pe urma obiectivelor de dezvoltare pe care şi le-a propus societatea.

B. În legatura cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 793/1998 :
------------------------------------------------
A4. Aceasta hotãrâre a Guvernului nu necesita avizul Consiliului Concurentei, deoarece:
- exclusivitatea Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. pentru servicii de telefonie de baza i-a fost acordatã în baza legislaţiei existente deja în vigoare şi a acordurilor internaţionale la care România este parte. Logica acestei exclusivitati este aceea de a oferi operatorului naţional o perioada în care sa devinã capabil sa facã fata concurentei internaţionale în momentul deschiderii pieţei;
- în domeniul telefoniei mobile, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1998, Ministerul Comunicaţiilor este abilitat sa atribuie, prin încredinţare directa, unei filiale a Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. licenta de operare pentru sistemul de telefonie celulara digitala DCS 1800; ordonanţele nu trebuie sa obţinã avizul Consiliului Concurentei;
- formularea "neemiterea unor alte licenţe pentru operarea reţelelor de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata, decât dacã exista în mod evident cerere suficienta pe piata şi numai prin licitaţie publica" nu constituie (datoritã introducerii partii subliniate) în realitate o exclusivitate. Oricum, aceasta condiţie nu apare în nici unul dintre documentele legate de privatizarea Societãţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" - S.A. şi, în concluzie, nu afecteazã procesul de analiza a notificãrii;
- stabilirea la 5% a valorii lui X din formula prevãzutã în <>Hotãrârea Guvernului nr. 670/1998 este un atribut al Guvernului României şi nu unul care trebuie avizat de Consiliul Concurentei.
Având în vedere ca operaţiunea de concentrare economicã analizata nu ridica probleme privind concurenta în sensul ca: (i) structura pieţei serviciilor de telefonie fixa şi a pieţei serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii nu se modifica; (ii) în domeniul telefoniei mobile exista premisele îmbunãtãţirii mediului concurential; şi (iii) piata serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu nu este influentata,

ia urmãtoarea decizie:

ART. 1
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 51 alin. 1 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale art. 9.1 lit. b) din partea a III-a a cap. II din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, se constata ca, deşi operaţiunea notificatã cade sub incidenta legii, nu exista motive pentru a fi refuzatã.
ART. 2
Taxa de autorizare prevãzutã la <>art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 este de 3.412.117.108 lei (trei miliarde patru sute douasprezece milioane una suta saptesprezece mii una suta opt lei) şi se va vira în termen de 15 zile, cu ordin de plata tip trezorerie, la bugetul de stat în contul 60170103, deschis, pe seama administraţiilor financiare, la Banca Comercialã Romana - S.A., Sucursala municipiului Bucureşti. O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã neîntârziat Consiliului Concurentei.
ART. 3
În conformitate cu <>art. 62 din Legea concurentei nr. 21/1996 , se dispune publicarea prezentei decizii de cãtre Hellenic Telecommunications Organization - S.A., prin OTEROM Ltd., în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii acesteia.
ART. 4
Nerespectarea mãsurilor stabilite prin prezenta decizie atrage sancţionarea conform <>art. 56 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 .
ART. 5
Prezenta decizie intra în vigoare la data comunicãrii ei persoanelor interesate.
ART. 6
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacatã în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de Apel, Secţia contencios-administrativ.
ART. 7
Secretariatul general va comunica neîntârziat prezenta decizie pãrţilor implicate în concentrarea economicã.
ART. 8
Aceasta decizie este adresatã:



Hellenic Telecommunications prin OTEROM Ltd.
Organization - S.A Blvd. Arch. Makarios III nr. 199
Blvd. Kifissias nr. 99, 15124, Neocleous House
Maroussi, 3030, Limasol, Cipru
Atena, Grecia
Telefon: +301-6115173



P. PREŞEDINTELE
CONSILIULUI CONCURENTEI,
GHEORGHE OPRESCU

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016