Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 13 din 22 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 13 din 22 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 4 martie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Elpis Com" - S.R.L. în Dosarul nr. 911/2000 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti, având ca obiect contestarea unei amenzi.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte a devenit inadmisibila în urma abrogãrii acestei ordonanţe prin <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 şi, în consecinta, solicita respingerea acesteia.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 911/2000, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Elpis Com" - S.R.L. în dosarul acelei instanţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia apreciazã ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 sunt contrare Constituţiei, deoarece:
a) inlatura retroactiv unele înlesniri acordate agenţilor economici prin <>Legea nr. 148/1999 , care le dadea dreptul de a utiliza, pana la data de 31 decembrie 1999, facturi fiscale folosite pentru comercializarea celorlalte mãrfuri, la bãuturile alcoolice;
b) nu prevede sancţiuni "ca urmare a inlaturarii facilitãţilor acordate de organul legislativ";
c) restrânge dreptul la libera practica al agenţilor economici care comercializeazã bãuturi alcoolice, contravenind astfel dispoziţiilor Convenţiei pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Considera ca o restrangere a dreptului de libera practica faptul ca Regia Autonomã "Imprimeria Nationala" nu a putut satisface toate cererile de formulare tipizate pe care le-au solicitat comercianţii de bãuturi alcoolice în cele 6 luni avute la dispoziţie pana la expirarea perioadei afectate acestui scop;
d) "reprezintã un atentat flagrant asupra dreptului de proprietate, prin obligarea agenţilor economici sa plãteascã, încã o data, contravaloarea mãrfii achitate la furnizori, precum şi taxele şi impozitele virate la bugetul de stat".
Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 incalca principiul neretroactivitatii legii consfintit prin art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece permisiunea acordatã agenţilor economici sa îşi desfãşoare activitatea fãrã a folosi documente speciale la comercializarea bãuturilor alcoolice, "fiind un drept câştigat, efectele exercitãrii lui trebuie recunoscute şi sub imperiul legii noi". Criticile formulate la lit. b) nu incalca nici un principiu constituţional, deoarece prin formularea: "orice încãlcare a prezentei legi se sancţioneazã în condiţiile legii" s-a prevãzut sancţionarea contravenţiilor la normele criticate pentru neconstituţionalitate. Se mai arata ca prevederile criticate incalca dispoziţiile art. 41 alin. (7) din Constituţie, întrucât "creeazã posibilitatea confiscãrii unor sume de bani dobândite licit". Referitor la încãlcarea Convenţiei pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale instanta arata ca, pe de o parte, aceasta convenţie nu ocroteşte dreptul la libera practica al agenţilor economici, iar pe de alta parte, nu "se impune constatarea neconstitutionalitatii... conform <>Legii nr. 47/1992 , ci aplicarea art. 20 alin. (2) din Constituţie", potrivit cãruia, dacã exista neconcordanta între pactele şi tratatele internaţionale privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi dreptul intern, au prioritate reglementãrile internaţionale.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor arata ca <>Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 a fost emisã "în limitele legii speciale de abilitare şi în condiţiile prevãzute de aceasta". Prevederile criticate nu incalca dispoziţiile constituţionale ale art. 41 referitoare la proprietatea privatã, comercianţii având posibilitatea sa îşi desfãşoare activitatea în aceleaşi condiţii stabilite prin lege, cadru legal care asigura şi libertatea comerţului şi protecţia concurentei loiale prevãzute la art. 134 alin. (2) din Legea fundamentalã. Se solicita respingerea exceptiei.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia este inadmisibila şi, în acest sens, se impune respingerea acesteia, întrucât prevederile legale criticate au fost abrogate prin <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 .
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 30 august 1999.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 şi implicit şi cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 au fost abrogate expres prin <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, text care prevede: "(2) Cu aceeaşi data se abroga prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Pe cale de consecinta, Curtea constata ca la data de 30 noiembrie 2000, când instanta a pronunţat încheierea de sesizare, dispoziţiile criticate nu mai erau în vigoare.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "(1) Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind constituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", iar pe acest temei legal excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã, ca fiind inadmisibila.
Curtea observa ca, în raport cu cele de mai sus, instanta de sesizare era obligatã ca, printr-o încheiere motivatã, sa respingã ea însãşi excepţia de neconstituţionalitate, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Elpis Com" - S.R.L. în Dosarul nr. 911/2000 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 22 ianuarie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016