Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 129 din 26 aprilie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 129 din 26 aprilie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 15 august 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 7.540/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal este prezent Ministerul Finanţelor Publice, prin reprezentant, lipsind celelalte pãrţi (Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L., D.G.F.P.C.F.S. Timis, Administraţia financiarã Timişoara).
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei, arãtând ca dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, arãtând ca autorul acesteia ignora dispoziţiile alin. (3) al art. 15 din ordonanta, care prevãd posibilitatea regularizãrii la sfârşitul anului a sumelor reţinute ca impozit.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 noiembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 7.540/CA/2000, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, contravin prevederilor constituţionale ale art. 53 alin. (2), "întrucât obliga agentul economic ca pentru luna decembrie 1999 sa plãteascã o suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacã agentul nu a obţinut profit sau a obţinut un profit mai mic decât cel aferent lunii noiembrie".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ, exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate, considera ca aceasta este intemeiata, textele criticate contravenind dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, al cãror conţinut este urmãtorul: "Contribuabilii, alţii decât cei prevãzuţi la alineatul precedent, au obligaţia sa plãteascã în contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului viitor, o suma egala cu impozitul calculat şi evidenţiat pe lunile octombrie şi noiembrie, iar pentru luna decembrie adauga o suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, urmând ca regularizarea pe baza datelor din bilanţul contabil sa se efectueze pana la termenul prevãzut pentru depunerea bilanţului contabil."
Dispoziţiile constituţionale ce se susţine ca au fost incalcate sunt cele ale art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale."
Cu privire la excepţia ridicatã Curtea observa ca autorul exceptiei critica dispoziţiile <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, retinand doar o teza a acesteia, şi anume cea care se referã la obligaţia agentului economic ca pentru luna decembrie a anului sa plãteascã suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacã, adauga autorul exceptiei, acesta nu a obţinut profit sau a obţinut profit mai mic decât cel aferent lunii noiembrie. Astfel fiind, se arata în excepţia formulatã, se incalca principiul constituţional al asezarii juste a sarcinilor fiscale, consacrat de art. 53 alin. (2) din Constituţie.
Curtea constata ca autorul exceptiei reda fragmentar textul legal pe care îl critica, omitand sa se refere la teza ultima a <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicatã, care obliga organul financiar la regularizare, pe baza datelor din bilanţul contabil, pana la termenul pentru depunerea bilanţului contabil (deci dupã expirarea lunii decembrie şi în raport cu datele concrete din bilanţul contabil).
Asa fiind, criticile de neconstituţionalitate sunt neintemeiate, excepţia urmând sa fie respinsã.
În ceea ce priveşte aspectele de fapt invocate, Curtea constata ca acestea sunt de competenta instanţei judecãtoreşti în fata cãreia s-a ridicat excepţia, deoarece, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "În exercitarea controlului, Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra problemelor de drept [...]".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În umele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Comex & Otter" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 7.540/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016