Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 126 din 28 septembrie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 126 din 28 septembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 554 din 12 noiembrie 1999

Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Ştefan Micu în Dosarul nr. 1.807/1999 al Judecãtoriei Buzau.
La apelul nominal s-a constatat lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Procurorul, având cuvântul, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, invocand decizii anterioare ale Curţii, pronunţate asupra aceleiaşi excepţii, prin care, în esenta, s-a reţinut ca dispoziţiile referitoare la conferirea titlurilor prin brevet nu sunt prevãzute la art. 94 lit. a) din Constituţie, care reglementeazã doar atribuţiile fundamentale ale Preşedintelui României de a conferi decoraţii şi titluri de onoare. <>Legea nr. 42/1990 , republicatã, care este, în cazul în speta, legea-cadru, prevede ca Preşedintele României conferã titlurile de onoare pentru participanţii la Revoluţia din decembrie 1989. Preşedintele României este autoritatea publica, prevãzutã de Constituţie, chematã sa confere titluri de onoare, de natura sa creeze pentru beneficiar drepturi, iar nu Comisia pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, a carei menire este aceea de a propune numai acordarea titlurilor.

CURTEA,

având în vedere actele silucrarile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 1.807/1999, Judecãtoria Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Ştefan Micu. Autorul exceptiei considera ca <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, incalca prevederile art. 94 lit. a) din Constituţia României, în sensul ca textul art. 7 alin. 1 lit. e), deşi prevede scutirea de plata impozitului pe salariu pentru deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, leagã aceasta scutire de conferirea titlului prin brevet. Potrivit dispoziţiilor art. 94 lit. a) din Constituţia României, Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare. "Constatarea calitãţii de luptãtor pentru victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989 este în atribuţiile Comisiei special constituite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 16 iulie 1996 şi nu în atribuţiile Preşedintelui României. În aceste condiţii dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, incalca prevederile constituţionale."
Exprimandu-şi opinia, instanta considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, întrucât, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 se conferã în semn de preţuire a spiritului de sacrificiu manifestat în lupta pentru victoria Revoluţiei romane, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei, acesta fiind un titlu de onoare în înţelesul dat de art. 94 lit. a) din Constituţia României, conferirea fiind atestata prin brevet.
În vederea soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, în temeiul <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a comunicat încheierea prin care a fost sesizatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
În punctul de vedere al Guvernului se considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, este neîntemeiatã. Potrivit <>art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, precum şi luptãtorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, constituind titlu de onoare în sensul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestui titlu se face în condiţiile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, sub sancţiunea nulitãţii, şi se atesta prin brevet. Faptul ca la <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, se precizeazã ca titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 trebuie sa fie atestat prin brevet nu constituie o încãlcare a dispoziţiilor constituţionale, întrucât aceste titluri de onoare se acorda numai în condiţiile legii, iar atestarea prin brevet constituie o condiţie de validitate a lor, potrivit <>art. 5 alin. 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã. <>Hotãrârea Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, la care se face referire în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, este adoptatã pentru organizarea executãrii legii, iar nu pentru a stabili o procedura diferita de conferire a titlului de onoare.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost legal sesizatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, având urmãtorul cuprins: "Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane: [...] e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, în cadrul funcţiei de baza."
Autorul exceptiei considera ca dispoziţia legalã criticata este neconstitutionala, deoarece conditioneaza scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea titlurilor prin brevet. Or, drepturile celor distinşi cu titlurile menţionate se acorda de cãtre o comisie, printr-un certificat de atestare a calitãţii, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 566/1996 . Fiind astfel atestata calitatea, dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, constata existenta unor drepturi şi, de aceea, teza referitoare la conferirea titlului prin brevet este neconstitutionala, întrucât nu este "în concordanta cu dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie". Aceste dispoziţii constituţionale au urmãtorul cuprins: "Preşedintele României îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii:
a) conferã decoraţii şi titluri de onoare."
Curtea Constituţionalã constata ca examinarea constituţionalitãţii prevederilor legale criticate trebuie facuta prin raportare la dispoziţii din legea fundamentalã, iar nu prin raportare la un act normativ cu forta juridicã inferioarã legii, cum este o hotãrâre a Guvernului.
Titlurile de onoare la care se referã dispoziţiile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, sunt: titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, de care beneficiazã urmaşii eroilor-martiri, şi titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989. Aceste titluri au fost instituite prin dispoziţiile <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã.
Potrivit art. 1 din aceasta lege titlul de Erou-Martir al Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea şi eternizarea memoriei celor care şi-au jertfit viata pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, iar potrivit art. 2 din aceeaşi lege, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989.
Deşi în lege nu este utilizata noţiunea de titlu de onoare, se poate constata ca în intenţia legiuitorului a stat tocmai dezideratul de a onora prin distincţii, post-mortem sau în viata, pe cei care s-au jertfit sau au contribuit la victoria Revoluţiei romane din decembrie 1989.
Asadar, Curtea Constituţionalã constata ca titlurile instituite sunt titluri de onoare în înţelesul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestor titluri se face, sub sancţiunea nulitãţii, în condiţiile <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, la propunerea Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, a carei componenta este prevãzutã de lege, şi conform criteriilor stabilite în anexele nr. 1 şi 2 la lege.
Prin <>Legea nr. 30 din 6 mai 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 13 mai 1996, Parlamentul României a modificat şi completat unele prevederi ale <>Legii nr. 42/1990 şi a stabilit ca distincţiile - inclusiv titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 - se conferã de cãtre Preşedintele României, la propunerea unei comisii, în componenta fixatã prin art. 4 din lege. Necesitatea atestarii prin brevet a titlului este prevãzutã şi la pct. 9 din <>Legea nr. 30/1996 , care modifica <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , şi care prevede la alineatul ultim: "Conferirea distincţiilor prevãzute în prezenta lege se atesta prin brevet".
În baza şi în vederea aplicãrii <>Legii nr. 42/1990 , republicatã şi completatã prin <>Legea nr. 30/1996 , Guvernul României a emis <>Hotãrârea nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 29 iulie 1996. Printre drepturile de care beneficiazã, conform <>Legii nr. 42/1990 , republicatã, deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, se afla şi scutirea de plata impozitului pe salariu. Acest drept urmeazã sa fie exercitat de titularul sau în condiţiile fixate de lege. Faptul ca într-o hotãrâre a Guvernului nu se specifica necesitatea atestarii titlului prin brevet nu poate insemna ca aceasta condiţie legalã a fost înlãturatã. O hotãrâre a Guvernului nu poate adauga la lege şi nu poate fi contrarã <>legii. Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, prin dispoziţia ce face obiectul exceptiei, nu face altceva decât sa preia condiţia existenţei brevetului, fixatã prin <>Legea nr. 42/1990 , republicatã.
Rezulta ca prin <>Legea nr. 42/1990 , republicatã, s-a instituit titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, titlu care se conferã prin brevet. Legea prevede acordarea scutirii de plata impozitului pe salariu, drept menţionat şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 .
Raportand prevederile <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, la dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie, Curtea constata ca textul legal criticat este în concordanta cu legea fundamentalã. Conferirea unei decoraţii sau a unui titlu de onoare de cãtre Preşedintele României, în baza art. 94 lit. a) din Constituţie, se atesta prin brevet. Brevetele sunt validate sub semnatura autografa a Preşedintelui României, precum şi prin sigiliu. Ipoteza cuprinsã în dispoziţia legalã criticata, referitoare la condiţionarea scutirii de plata impozitului, concretizeazã prerogativa constituţionalã a Preşedintelui României.

Pentru aceste considerente urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate sa fie respinsã ca neîntemeiatã.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Ştefan Micu în Dosarul nr. 1.807/1999 al Judecãtoriei Buzau.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 28 septembrie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016