Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 125 din 28 septembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 17 noiembrie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Florentin Grigore în Dosarul nr. 1.795/1999 al Judecãtoriei Buzau.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor.
Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, procurorul pune concluzii de respingere a exceptiei, arãtând ca dispoziţia legalã criticata a mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate al Curţii, iar prin Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999 s-a constatat concordanta sa cu prevederile legii fundamentale, respingandu-se excepţia. Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natura sa modifice jurisprudenta Curţii, solicita respingerea exceptiei, textul legal nefiind contrar Constituţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 1.795/1999, Judecãtoria Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, excepţie ridicatã de Florentin Grigore. Obiectul litigiului îl constituie contestaţia formulatã de acesta impotriva deciziei de imputare emise de Societatea Comercialã "Foraj Sonde" - S.A. Berca, judeţul Buzau, pentru suma de 6.303.035 lei, reprezentând impozit pe salariu nereţinut. Autorul exceptiei considera ca <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, incalca prevederile art. 94 lit. a) din Constituţie, în sensul ca, deşi prevede scutirea de plata impozitului pe salariu pentru deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conditioneaza aceasta scutire de conferirea titlului prin brevet. Se mai susţine ca, potrivit dispoziţiilor art. 94 lit. a) din Constituţia României, Preşedintele României conferã decoraţii şi titluri de onoare, dar "Constatarea calitãţii de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 este în atribuţiile comisiei special constituite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 , iar nu în atribuţiile Preşedintelui României". În aceste condiţii, dispoziţiile <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, incalca prevederile constituţionale.
Exprimandu-şi opinia, instanta considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este nefondata, deoarece textul <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, este în concordanta cu prevederile art. 94 lit. a) din Constituţie, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 constituind un titlu de onoare, conform prevederilor <>Legii nr. 42/1990 , republicatã, care, potrivit dispoziţiilor constituţionale menţionate, se conferã de cãtre Preşedintele României şi se atesta prin brevet.
În vederea soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, în temeiul <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a comunicat încheierea prin care a fost sesizatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a putea formula şi transmite punctele lor de vedere.
În punctul de vedere al Guvernului se considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, este neîntemeiatã, deoarece, conform <>art. 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, titlul de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989 s-a instituit în semn de preţuire şi de recunoştinţã pentru cei care au fost rãniţi în luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, constituind un titlu de onoare în sensul art. 94 lit. a) din Constituţie. Conferirea acestui titlu se poate face în condiţiile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, sub sancţiunea nulitãţii, şi se atesta prin brevet. <>Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru cinstirea şi sprijinirea eroilor Revoluţiei din decembrie 1989, la care se face referire în motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, este adoptatã pentru organizarea executãrii legii, iar nu pentru stabilirea unei proceduri diferite de conferire a titlurilor de onoare.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost legal sesizatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, având urmãtorul cuprins: "Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane: [...] e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate în cadrul funcţiei de baza".
Autorul exceptiei considera ca aceasta dispoziţie este neconstitutionala, deoarece conditioneaza scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea titlului prin brevet. Or, drepturile celor distinşi cu titlurile menţionate se acorda de cãtre o comisie, printr-un certificat de atestare a calitãţii, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 566/1996 . Se mai apreciazã ca teza referitoare la conferirea titlului prin brevet, cuprinsã în dispoziţiile art. 7 alin. (1) lit. e), este neconstitutionala, nefiind în concordanta cu dispoziţiile art. 94 lit. a) din Constituţie. Aceste dispoziţii constituţionale au urmãtorul cuprins: "Preşedintele României îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii:
a) conferã decoraţii şi titluri de onoare;"
Curtea Constituţionalã constata ca dispoziţiile <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, constatandu-se concordanta acestora cu prevederile legii fundamentale cuprinse în art. 94 lit. a) (Decizia Curţii Constituţionale nr. 112 din 13 iulie 1999). S-a considerat ca examinarea constituţionalitãţii prevederilor atacate trebuie facuta prin raportare la prevederile legii fundamentale, iar nu prin raportare la un act normativ, cum este o hotãrâre a Guvernului, care are o forta juridicã inferioarã Constituţiei.
Curtea considera ca atât considerentele, precum şi soluţia pronunţatã în decizia menţionatã îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de fata. În plus, susţinerile autorului exceptiei, referitoare la instituirea unei proceduri speciale de acordare a titlurilor de onoare prevãzute la <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, care ar exclude conferirea lor de cãtre Preşedintele României, nu pot fi primite, deoarece sunt contrare chiar dispoziţiilor cuprinse în <>art. 5 alin. 1 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, în care se precizeazã ca "Titlurile prevãzute la art. 1, 2 şi 3, precum şi medaliile prevãzute pentru fiecare titlu se conferã de cãtre Preşedintele României, la propunerea comisiei prevãzute la art. 2 alin. 4".
Comisia special constituitã, la care se referã autorul exceptiei, examineazã doar îndeplinirea criteriilor şi face propuneri pentru conferirea titlului. Numai dupã conferirea lui de cãtre Preşedintele României şi dupã atestarea prin brevet titlul produce efecte juridice, situaţie care rezulta şi din alin. 2 al <>art. 5 din Legea nr. 42/1990 , republicatã, conform cãruia "Titlurile care nu au fost conferite în condiţiile alin. 1 sau ai cãror beneficiari nu au avut merite deosebite sunt nule".
Prin urmare, rezulta ca dispoziţiile <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 , republicatã, nu incalca prevederile constituţionale cuprinse în art. 94 lit. a), ci impun doar dovada legalã şi certa a împrejurãrii care are ca efect scutirea de plata impozitului. De asemenea, aceste dispoziţii sunt în deplina concordanta cu prevederile legii fundamentale, deoarece conferirea unei decoraţii sau a unui titlu de onoare de cãtre Preşedintele României, în baza art. 94 lit. a) din Constituţie, se atesta întotdeauna prin brevet. Brevetele sunt validate sub semnatura autografa a Preşedintelui României, precum şi prin sigiliu. În consecinta, dispoziţia legalã criticata referitoare la condiţionarea scutirii de plata impozitului de atestarea titlului prin brevet pune în evidenta însãşi prerogativa constituţionalã a Preşedintelui României.
Fata de cele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, ridicatã de Florentin Grigore în Dosarul nr. 1.795/1999 al Judecãtoriei Buzau.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 28 septembrie 1999.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: