Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 125 din 16 martie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 125 din 16 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 29 aprilie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Dana Titian - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Solomon Cotoi în Dosarul nr. 1.604/C/2003 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, Solomon Cotoi, personal, lipsã fiind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, Solomon Cotoi solicitã admiterea excepţiei astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã, arãtând cã dispoziţiile legale criticate instituie discriminãri pe motive de sex între pensionari, ceea ce contravine art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã dispoziţiile legale criticate nu instituie discriminãri între femei şi bãrbaţi la calcularea pensiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 ianuarie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 1.604/C/2003, Tribunalul Neamţ - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Solomon Cotoi într-o cauzã civilã având ca obiect contestaţia formulatã de acesta împotriva deciziei de pensionare emisã de Casa Judeţeanã de Pensii Neamţ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât, prin reglementarea modului de determinare a punctajului mediu anual instituie discriminãri pe motiv de sex. Astfel, stagiul minim şi complet de cotizare în cazul femeilor fiind cu 5 ani mai redus ca în cazul bãrbaţilor, din împãrţirea totalului de puncte la stagiile minime şi complete, pentru femei rezultã un punctaj mediu anual mai mare şi, în consecinţã, în cazul unui stagiu efectiv de cotizare egal, femeile beneficiazã de pensie mai mare ca bãrbaţii.
Tribunalul Neamţ - Secţia civilã apreciazã cã dispoziţiile legale criticate genereazã "o modalitate discriminatorie de calcul a punctajului mediu anual, ca element de bazã în stabilirea cuantumului pensiei, pe bazã de sex, care contravine principiului instituit prin art. 16 din Constituţia României."
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece principiul egalitãţii prevãzut de art. 16 din Constituţie nu presupune uniformitate, ci faptul cã la situaţii diferite trebuie aplicat un tratament juridic diferenţiat. Astfel, "art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã statueazã faptul cã salariaţii au dreptul la mãsuri de protecţie socialã, printre care se numãrã şi cea referitoare la regimul de muncã al femeilor, mãsurã transpusã în <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 în ceea ce priveşte numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare". Având în vedere situaţia deosebitã în care se gãseşte femeia, tratamentul juridic diferenţiat aplicabil potrivit <>Legii nr. 19/2000 este pe deplin justificat, iar determinarea punctajului mediu anual realizat din împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare nu contravine prevederilor art. 16 din Constituţie.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, iar dispoziţiile <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu genereazã discriminãri, întrucât aceste prevederi cu caracter tehnic se aplicã în toate situaţiile şi pentru toate categoriile de asiguraţi din sistemul public de pensii, indiferent dacã sunt bãrbaţi sau femei. "Diferenţele dintre pensiile femeilor şi cele ale bãrbaţilor rezultã din faptul cã aceste prevederi legale cu caracter tehnic se aplicã unor categorii diferite de persoane, dar care îndeplinesc condiţiile de pensionare, ceea ce nu contravine principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii". Diferenţierea vârstelor standard de pensionare şi a stagiilor minime şi complete de cotizare nu este neconstituţionalã, întrucât, conform art. 41 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul poate institui mãsuri de protecţie socialã referitoare, printre altele, la regimul de muncã al femeilor. Ca urmare, stabilirea unor stagii de cotizare diferite între femei şi bãrbaţi, respectiv 25 de ani pentru femei şi 30 de ani pentru bãrbaţi, reprezintã voinţa exclusivã a legiuitorului.
Preşedintele Senatului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia republicatã, precum şi celor ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000), modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001), aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 338/2002 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002), dispoziţii care, în prezent, au urmãtorul cuprins: "Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3".
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia apreciazã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţia României revizuitã şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au urmãtorul conţinut: "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine cã dispoziţiile <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile ulterioare, reglementeazã modul de calcul al punctajului mediu anual realizat de cãtre asigurat în vederea stabilirii pensiei. Punctajul mediu anual, rezultat din modul de calcul prevãzut de textul de lege criticat, este diferit la femei şi la bãrbaţi datoritã vârstei standard de pensionare şi stagiului minim şi complet de cotizare diferite. Astfel, potrivit dispoziţiilor <>art. 41 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile ulterioare, vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei şi 65 de ani pentru bãrbaţi, stagiul minim de cotizare atât pentru femei cât şi pentru bãrbaţi este de 15 ani, iar stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei şi de 35 de ani pentru bãrbaţi.
Curtea constatã cã stabilirea diferenţiatã a acestor condiţii de pensionare reprezintã opţiunea exclusivã a legiuitorului, determinatã de condiţia obiectiv diferitã a femeii în raport cu cea a bãrbatului. Potrivit art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã, prin lege pot fi stabilite mãsuri de protecţie socialã referitoare la regimul de muncã al femeilor. Astfel, stabilirea unor stagii de cotizare diferite pentru bãrbaţi şi femei nu sunt generate de presupuse discriminãri între cetãţeni pe criterii de sex, ci se datoreazã aplicãrii mãsurilor de protecţie socialã pe care statul le ia în legãturã cu femeile.
Dupã cum a statuat Curtea Constituţionalã în numeroase cazuri, de exemplu prin <>Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, principiul egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, nu presupune uniformitate şi se aplicã la situaţii egale, iar în cazul situaţiilor diferite în care se aflã anumite categorii de cetãţeni se justificã soluţii legislative diferite, fãrã a fi considerate ca fiind discriminatorii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţia republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Solomon Cotoi în Dosarul nr. 1.604/C/2003 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 martie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016