Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 125 din 16 februarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (2) si art. 198 liniuta 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 125 din 16 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (2) si art. 198 liniuta 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 8 mai 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 71 alin. (2) şi art. 198 liniuţa 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ana Dãnciulescu în Dosarul nr. 3.292/90/2006 (nr. vechi 1.498/Cv/2006) al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 328D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 707/2007.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 14 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 3.292/90/2006 (nr. vechi 1.498/Cv/2006), Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 71 alin. (2) şi art. 198 liniuţa 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Ana Dãnciulescu cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei de urmaş.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt retroactive, aducând atingere dreptului la pensie de urmaş, aşa cum acesta a fost stabilit potrivit legislaţiei anterioare intrãrii în vigoare a Legii nr. 19/2000. Astfel, în temeiul acestei legislaţii, i s-a stabilit un drept la pensie de urmaş echivalent cu 100% din pensia cuvenitã titularului, iar în urma solicitãrii de recalculare a pensiei, ulterior intrãrii în vigoare a Legii nr. 19/2000, cuantumul pensiei i-a fost diminuat ca urmare a aplicãrii noilor dispoziţii de lege în vigoare.
    Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã reglementãrile ulterioare intrãrii în vigoare a Legii nr. 19/2000 au prevãzut recalcularea pensiilor stabilite în baza legislaţiei anterioare, fãrã a se afecta însã cuantumul pensiei aflat în platã. În acest sens, menţioneazã dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiile art. 198 liniuţa 14 din Legea nr. 19/2000, aratã cã prevederile art. 51 din Constituţie, prin conţinutul lor, care se referã la dreptul de petiţionare, nu au incidenţã în cauzã. De asemenea, aratã cã textul de lege criticat nu este contrar nici dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie, atâta vreme cât recalcularea pensiei de urmaş stabilite în conformitate cu prevederile Decretului-lege nr. 98/1990 se determinã prin aplicarea prevederilor art. 71 din Legea nr. 19/2000, act normativ respectat de emitentul deciziei de recalculare a pensiei aflate în litigiu.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                      CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 71 alin. (2) şi art. 198 liniuţa 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii potrivit cãrora:
    - Art. 71 alin. (2): "Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte în condiţiile art. 76, prin aplicarea unui procent asupra punctajului mediu anual realizat de susţinãtor, aferent pensiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), în funcţie de numãrul urmaşilor îndreptãţiţi, astfel:
    a) pentru un singur urmaş - 50%;
    b) pentru 2 urmaşi - 75%;
    c) pentru 3 sau mai mulţi urmaşi - 100%.";
    - Art. 198 liniuţa 14: "La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: [...]
    - art. 10 şi 11 din Decretul-lege nr. 98/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din transporturile pe calea feratã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 20 martie 1990;".
    Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, Legea nr. 19/2000 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Având în vedere însã cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, precum şi faptul cã dosarul în care a fost invocatã excepţia de neconstituţionalitate dateazã din anul 2006, obiect al analizei de neconstituţionalitate urmeazã a-l constitui prevederile de lege cu care Curtea a fost sesizatã, aplicabile litigiului.
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate apreciazã cã textele de lege criticate sunt contrare urmãtoarelor prevederi din Constituţie: art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile şi art. 51. În realitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei are în vedere dispoziţiile art. 1 alin. (5) referitor la obligaţia respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aspectele de neconstituţionalitate invocate în prezenta cauzã au mai fost analizate de Curtea Constituţionalã şi cu prilejul pronunţãrii Deciziei nr. 707 din 11 septembrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 22 octombrie 2007, când a reţinut cã "articolul 71 din Legea nr. 19/2000, care stabileşte modalitatea de calcul al pensiei de urmaş, nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, fiind aplicabil numai drepturilor de pensie de urmaş ce se calculeazã ulterior intrãrii sale în vigoare.
    Noua legislaţie a sistemului public de pensii a prevãzut recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare pentru a elimina discrepanţele inechitabile dintre cuantumul pensiilor calculate pe baza reglementãrilor legale succesive. Astfel, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, a prevãzut recalcularea pensiilor anterior stabilite în conformitate cu metodologia stabilitã de Legea nr. 19/2000. Aceeaşi ordonanţã de urgenţã prevede la art. 6 alin. (2) cã, în cazurile în care în urma recalculãrii conform noii metodologii rezultã un cuantum mai mic al pensiei, se pãstreazã în platã cuantumul stabilit pe baza legislaţiei anterioare. În consecinţã, reglementarea legalã actualã nu permite diminuarea drepturilor de pensie legal stabilite".
    Având în vedere cã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 71 alin. (2) şi art. 198 liniuţa 14 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ana Dãnciulescu în Dosarul nr. 3.292/90/2006 (nr. vechi 1.498/Cv/2006) al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 februarie 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016