Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 124 din 28 septembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Lucian Mihai - preşedinte Costica Bulai - judecãtor Constantin Doldur - judecãtor Kozsokar Gabor - judecãtor Ioan Muraru - judecãtor Lucian Stangu - judecãtor Romul Petru Vonica - judecãtor Mariana Trofimescu - procuror Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Tepro" - S.A. Iaşi în Dosarul nr. 3.251/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia comercialã. La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor Societatea Comercialã "Tepro" - S.A. Iaşi şi Societatea Comercialã "Wilia" - S.R.L. Iaşi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca aceasta este nemotivatã şi precizând ca nici pe fond excepţia nu este intemeiata, deoarece prevederile <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 nu contravin art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele: Prin Încheierea din 20 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 3.251/1998, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. În motivarea exceptiei se arata ca prevederile legale criticate, potrivit cãrora "nu se restituie taxele judiciare de timbru plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate", incalca dispoziţiile art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitoare la cheltuielile financiare. Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata considera ca dispoziţiile <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 nu contravin nici unui principiu constituţional. Nerestituirea la care se referã <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 are în vedere prestaţiile efectuate de instanţele judecãtoreşti anterior termenului de judecata. Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului. În punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor se apreciazã ca dispoziţiile legale criticate nu contravin art. 53 din Constituţie. Se mai arata ca excepţia nu este susţinutã cu argumente şi ca a fost ridicatã în contextul în care instanta de fond a înţeles sa dispunã anularea în întregime a acţiunii în pretenţii ca insuficient timbrata, cu toate ca doar pentru unul dintre cele doua capete de cerere nu fusese achitatã taxa de timbru. Instanta nu a mai restituit taxa plãtitã pentru primul capãt de cerere, fiind vorba de o aplicare discutabila a textului legal, care sancţioneazã o conduita procesuala incorectã. În punctul de vedere al Guvernului se arata ca excepţia de neconstituţionalitate trebuie respinsã, întrucât reglementarea prevãzutã la <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 este o soluţie de tradiţie a legislaţiei fiscale din ţara noastrã şi de aplicabilitate generalã pentru cei care presteazã servicii supuse taxelor de timbru. Nerestituirea sumelor reprezentând timbrarea incompleta a cererii este menita sa determine pãrţile interesate la evaluarea corecta a obiectului cererilor şi acţiunilor adresate justiţiei şi la timbrarea corespunzãtoare, în caz contrar putând interveni sancţiunea anulãrii acestora. Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia ridicatã. Excepţia de neconstituţionalitate priveşte dispoziţiile <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi a fost ridicatã într-un litigiu având ca obiect o acţiune în pretenţii, care a fost respinsã ca insuficient timbrata, iar taxele judiciare de timbru plãtite prin aplicarea şi anularea de timbre mobile fiscale nu s-au restituit, deoarece au fost aplicate prevederile <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 , conform cãrora: "(1) Taxele judiciare de timbru plãtite prin aplicarea şi anularea de timbre fiscale mobile nu se restituie. (2) De asemenea, nu se restituie taxele judiciare de timbru plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate." Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta nu este intemeiata şi urmeazã a fi respinsã. Autorul exceptiei, invocand neconstituţionalitatea <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 , care prevede ca nu se restituie taxele judiciare de timbru plãtite prin aplicarea şi anularea de timbre fiscale mobile şi nici taxele judiciare plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate, apreciazã ca a fost încãlcat art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie, fãrã însã a expune motivele pe care se întemeiazã aceasta sustinere. Alin. (1) şi (2) ale art. 53 din Constituţie prevãd: "(1) Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice. (2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale." Aceste dispoziţii privesc obligaţiile constituţionale ale cetãţenilor de a contribui la cheltuielile publice, atât atunci când ele intereseazã statul, în întregul sau, cat şi atunci când se referã la cheltuielile administraţiei publice locale. Din analiza dispoziţiilor constituţionale rezulta ca aceste contribuţii pot consta din impozite şi taxe, care se stabilesc, potrivit art. 138 din Constituţie, numai prin lege sau, în limitele şi în condiţiile legii, atunci când sunt taxe şi impozite locale. De asemenea, Constituţia stabileşte ca sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale. Asa fiind, Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 nu intra în conflict cu cele ale art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Nu poate fi reţinutã nici susţinerea potrivit cãreia aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale, deoarece prevãd nerestituirea taxelor judiciare de timbru plãtite prin aplicarea şi anularea de timbre fiscale mobile, precum şi nerestituirea taxelor plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate. Justiţia este un serviciu al statului şi este echitabil ca toţi cetãţenii care sesizeazã instanţele judecãtoreşti pentru valorificarea drepturilor lor subiective sa contribuie, cu excepţiile prevãzute de lege, la cheltuielile ocazionate de aceasta, prin plata taxelor de timbru. De altfel, nerestituirea taxelor judiciare, reglementatã de <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 , este o soluţie de tradiţie a legislaţiei fiscale din ţara noastrã, soluţie care nu contravine art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Tepro" - S.A. Iaşi în Dosarul nr. 3.251/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia comercialã. Definitiva. Pronunţatã în şedinţa publica din data de 28 septembrie 1999.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent, Gabriela Dragomirescu
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email