Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 121 din 24 aprilie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 14 alineatul ultim din   Legea nr. 148/1999 privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 121 din 24 aprilie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 13 august 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "RAT COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea în Dosarul nr. 8.622/2000 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila, deoarece dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate în temeiul <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 decembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 8.622/2000, Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "RAT COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea într-o cauza având ca obiect recursul declarat de cãtre aceasta societate comercialã impotriva Sentinţei civile nr. 5.296/2000, pronunţatã de Judecãtoria Cluj-Napoca în Dosarul nr. 570/2000.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 , care reglementeazã "confiscarea bunurilor sau a sumelor rezultate din vânzãri, a faptei de a comercializa bãuturi fãrã a utiliza formulare speciale", incalca prevederile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, potrivit cãrora averea dobandita licit nu poate fi confiscatã, iar caracterul licit al dobândirii se prezuma.
Tribunalul Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, se arata ca potrivit prevederilor pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 se sancţioneazã cu amenda şi confiscare desfãşurarea de activitãţi de comercializare a produselor supuse autorizãrii fãrã autorizaţie ori fãrã a folosi facturi fiscale în regim special, iar "în cauza au fost confiscati banii rezultaţi din sãvârşirea unei contravenţii, deci bunuri care, potrivit art. 41 pct. 8 din Constituţie, pot fi confiscate".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibila. Se arata ca textul de lege criticat şi-a încetat aplicabilitatea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 57 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000. Se mai arata ca potrivit <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, dacã excepţia este inadmisibila, instanta de judecata o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dispoziţii potrivit cãrora "Desfãşurarea de activitãţi de comercializare a produselor supuse autorizãrii fãrã autorizaţie ori fãrã a folosi facturi fiscale în regim special, conform prezentei ordonanţe de urgenta, constituie fapta ilicitã şi se sancţioneazã potrivit legii".
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca acest text de lege contravine prevederilor art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, care dispun: "(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca potrivit <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produsele supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, "[...] se abroga prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Rezulta ca la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 27/2000 , conform prevederilor art. 57 alin. (1) din aceasta, la data de 15 februarie 2000 se abroga şi <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte.
Asa fiind, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãruia aceasta "[...] decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol, care dispune ca "[...] excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã", excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.
Pe de alta parte Curtea constata ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã la data de 14 decembrie 2000, data la care dispoziţiile legale criticate nu mai erau în vigoare, astfel încât, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, anterior citate, însãşi instanta de judecata trebuia sa respingã excepţia, ca fiind inadmisibila, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã prin mai multe decizii, de exemplu, prin Decizia nr. 259 din 5 decembrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 5 ianuarie 2001.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din <>Legea nr. 148/1999 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "RAT COMPANY" - S.R.L. din comuna Recea în Dosarul nr. 8.622/2000 al Tribunalului Cluj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016